Auto Świat Wiadomości Aktualności Tani sposób na problem z gasnącym silnikiem. Przed wizytą u mechanika sprawdź ten element

Tani sposób na problem z gasnącym silnikiem. Przed wizytą u mechanika sprawdź ten element

Gaśnięcie silnika na biegu jałowym to problem, który może przytrafić się każdemu kierowcy. Czasem wystarczy drobna naprawa, ale bywa, że to sygnał świadczący o poważniejszej awarii. Zanim jednak wpadniesz w panikę i udasz się do warsztatu, warto sprawdzić jeden kluczowy element. W większości przypadków to właśnie on odpowiada za niestabilną pracę jednostki napędowej.

Paląca się kontrolka "check engine" może być sygnałem świadczącym o problemach z przepustnicą
Everyonephoto Studio, michalwojtkowiak / Shutterstock
Paląca się kontrolka "check engine" może być sygnałem świadczącym o problemach z przepustnicą
  • Gaśnięcie silnika na biegu jałowym to częsty problem kierowców
  • Kierowcy mogą samodzielnie dokonać drobnej naprawy, poprzez wyczyszczenie jednej części
  • Jeżeli problem nie ustępuje, przyczyną mogą być inne elementy, takie jak świece zapłonowe czy czujniki, co wymaga wizyty u mechanika

Zabrudzona przepustnica a gaśnięcie silnika

Najczęstszą przyczyną problemów z gaśnięciem silnika na biegu jałowym jest zabrudzona lub uszkodzona przepustnica. To element, który reguluje ilość powietrza dostarczanego do silnika. Gdy jego działanie zostaje zakłócone przez osady, silnik nie jest w stanie utrzymać stabilnych obrotów. W efekcie gaśnie, szczególnie podczas postoju lub przy dojeżdżaniu do skrzyżowania.

Objawy zabrudzonej przepustnicy są dość charakterystyczne:

  • skokowe zmiany wartości na obrotomierzu,
  • silnik potrzebuje chwili, by zareagować na wciśnięcie pedału,
  • szarpanie podczas przyspieszania (jednostka napędowa pracuje nierówno),
  • paląca się kontrolka "check engine" (to już zaawansowane stadium problemu),
  • zwiększone zużycie paliwa (nawet o jedną dziesiątą).

To też ciekawe: Mechanicy uczulają kierowców. Jeden błąd podczas wymiany i zniszczysz silnik

Jak sprawdzić przepustnicę? To prostsze, niż myślisz

Zanim zdecydujesz się na wizytę u mechanika, możesz samodzielnie ocenić stan przepustnicy. Oto jak to zrobić krok po kroku:

  1. Otwórz maskę i znajdź przepustnicę – szukaj między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym.
  2. Odłącz przewód dolotowy, a następnie zajrzyj do wnętrza przepustnicy, używając latarki. Jeśli na klapce i ściankach widzisz czarne, oleiste osady, to prawdopodobnie znalazłeś przyczynę problemów.
  3. Wykonaj test diagnostyczny – przy pracującym silniku delikatnie naciśnij linkę gazu przy przepustnicy. Jeśli obroty rosną płynnie, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak silnik dławi się lub reaguje z opóźnieniem, to przepustnica wymaga czyszczenia.

Czytaj także: Koniec z zakazem nagrywania kamerką. Idą nowe przepisy dla kierowców

Czyszczenie przepustnicy – zrób to sam

Czyszczenie przepustnicy jest bardzo proste i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Potrzebujesz jedynie: środka do czyszczenia przepustnic (można je kupić już od 20 zł), zestawu podstawowych narzędzi oraz miękkiej szmatki.

Oto kolejne kroki w procesie czyszczenia:

1. Zdemontuj przewód dolotowy.

2. Spryskaj wnętrze przepustnicy środkiem czyszczącym.

3. Dokładnie wytrzyj osady miękką szmatką.

Pamiętaj, że po czyszczeniu konieczna jest adaptacja przepustnicy. W starszych autach wystarczy pozostawić silnik na biegu jałowym przez 10-15 minut. W nowszych modelach może być konieczne użycie diagnostyki komputerowej, więc wizyta u mechanika cię nie ominie.

Czytaj także: Jest decyzja UE w sprawie prawa jazdy i seniorów. Mądre rozwiązanie. Część większych zmian

Silnik gaśnie na biegu jałowym? To nie musi być przepustnica

A co jeśli przepustnica jest czysta? Najczęstsze przyczyny to m.in. zużyte świece zapłonowe, nieszczelności w układzie dolotowym lub nawet uszkodzony czujnik położenia wału korbowego bądź przepustnicy. Najlepiej więc udać się do mechanika, bo gaśnięcie silnika przy ruszaniu może być objawem poważnych problemów z autem.