- Gaśnięcie silnika na biegu jałowym to częsty problem kierowców
- Kierowcy mogą samodzielnie dokonać drobnej naprawy, poprzez wyczyszczenie jednej części
- Jeżeli problem nie ustępuje, przyczyną mogą być inne elementy, takie jak świece zapłonowe czy czujniki, co wymaga wizyty u mechanika
Zabrudzona przepustnica a gaśnięcie silnika
Najczęstszą przyczyną problemów z gaśnięciem silnika na biegu jałowym jest zabrudzona lub uszkodzona przepustnica. To element, który reguluje ilość powietrza dostarczanego do silnika. Gdy jego działanie zostaje zakłócone przez osady, silnik nie jest w stanie utrzymać stabilnych obrotów. W efekcie gaśnie, szczególnie podczas postoju lub przy dojeżdżaniu do skrzyżowania.
Objawy zabrudzonej przepustnicy są dość charakterystyczne:
- skokowe zmiany wartości na obrotomierzu,
- silnik potrzebuje chwili, by zareagować na wciśnięcie pedału,
- szarpanie podczas przyspieszania (jednostka napędowa pracuje nierówno),
- paląca się kontrolka "check engine" (to już zaawansowane stadium problemu),
- zwiększone zużycie paliwa (nawet o jedną dziesiątą).
To też ciekawe: Mechanicy uczulają kierowców. Jeden błąd podczas wymiany i zniszczysz silnik
Jak sprawdzić przepustnicę? To prostsze, niż myślisz
Zanim zdecydujesz się na wizytę u mechanika, możesz samodzielnie ocenić stan przepustnicy. Oto jak to zrobić krok po kroku:
- Otwórz maskę i znajdź przepustnicę – szukaj między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym.
- Odłącz przewód dolotowy, a następnie zajrzyj do wnętrza przepustnicy, używając latarki. Jeśli na klapce i ściankach widzisz czarne, oleiste osady, to prawdopodobnie znalazłeś przyczynę problemów.
- Wykonaj test diagnostyczny – przy pracującym silniku delikatnie naciśnij linkę gazu przy przepustnicy. Jeśli obroty rosną płynnie, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak silnik dławi się lub reaguje z opóźnieniem, to przepustnica wymaga czyszczenia.
Czytaj także: Koniec z zakazem nagrywania kamerką. Idą nowe przepisy dla kierowców
Czyszczenie przepustnicy – zrób to sam
Czyszczenie przepustnicy jest bardzo proste i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Potrzebujesz jedynie: środka do czyszczenia przepustnic (można je kupić już od 20 zł), zestawu podstawowych narzędzi oraz miękkiej szmatki.
Oto kolejne kroki w procesie czyszczenia:
1. Zdemontuj przewód dolotowy.
2. Spryskaj wnętrze przepustnicy środkiem czyszczącym.
3. Dokładnie wytrzyj osady miękką szmatką.
Pamiętaj, że po czyszczeniu konieczna jest adaptacja przepustnicy. W starszych autach wystarczy pozostawić silnik na biegu jałowym przez 10-15 minut. W nowszych modelach może być konieczne użycie diagnostyki komputerowej, więc wizyta u mechanika cię nie ominie.
Czytaj także: Jest decyzja UE w sprawie prawa jazdy i seniorów. Mądre rozwiązanie. Część większych zmian
Silnik gaśnie na biegu jałowym? To nie musi być przepustnica
A co jeśli przepustnica jest czysta? Najczęstsze przyczyny to m.in. zużyte świece zapłonowe, nieszczelności w układzie dolotowym lub nawet uszkodzony czujnik położenia wału korbowego bądź przepustnicy. Najlepiej więc udać się do mechanika, bo gaśnięcie silnika przy ruszaniu może być objawem poważnych problemów z autem.