Auto Świat Wiadomości Aktualności Skoda Liderem Supertestu Ekonomii wśród diesli

Skoda Liderem Supertestu Ekonomii wśród diesli

Na starcie VII Supertestu Ekonomii stanęła rekordowa liczba 20 uczestników, którzy mieli do pokonania liczącą nieco ponad 330 km trasę z Warszawy do Poznania. Najlepszy wynik wśród diesli uzyskała Skoda Octavia.

Skoda Octavia
Onet
Skoda Octavia

W sześciu wcześniejszych Supertestach triumfowały: Toyota Yaris 1.4D, Fiat Panda 1.3 Multijet, Peugeot 107 1.4 HDi, Toyota Prius, Skoda Fabia II 1.4 TDi oraz VW Passaat 2.0 Blue Motion, zużywając od 2,77 do 3,20 l paliwa na 100km.

Tym razem sytuacja się skomplikowała, ponieważ obok aut rynkowych, wystawionych jak w poprzednich latach przez producentów i importerów, wystartowały samochody na gaz ziemny, fabrycznie wyposażone w instalację i zbiorniki, eksploatowane przez osoby prywatne lub pojazdy demonstracyjne. I wygrały. Zwycięski Opel Zafira 1.6 CNG zużył w Superteście paliwa (gazu ziemnego i benzyny) za 35,14 zł. O 15,11 zł mniej, niż spaliła hybrydowa Toyota Prius i o 16,06 zł mniej niż najoszczędniejszy diesel: Skoda Octavia II 1.6 TDi Greenline.

Warto ponadto wziąć pod uwagę, że cena CNG (2,22 zł/m3) jest praktycznie niezmienna w dłuższych okresach czasu, podczas gdy ceny benzyny i oleju napędowego zmieniają się po kilka razy w tygodniu, a w dłuższym okresie wykazują stałą tendencję wzrostową. W pierwszej edycji Supertestu (maj 2004 roku) litr oleju napędowego kosztował 3,26 zł, a benzyna 95 oktanowa 3,96 zł. Po sześciu latach ceny są wyraźnie wyższe, oleju napędowego o ponad 40%, a benzyny o prawie 20.

W jednej z klasyfikacji samochody CNG są bez szans. Mistrzem zasięgu w VII Superteście Ekonomii została Skoda Octavia II dysponująca 55-litrowym zbiornikiem paliwa, pozwalającym przy spalaniu 3,42 l/100km na pokonanie dystansu 1608 km. Z kolei w klasyfikacji najtańszy w eksploatacji, uwzględniającej cenę zakupu i koszt paliwa, po sześciu kolejnych zwycięstwach Fiata Pandy, godnie zastąpił go Fiat 500 JTD Multijet. Przy spalaniu uzyskanym na trasie VII Supertestu (3,64 l/100km i cenie zaczynającej się od 42 500 zł, przy założeniu przebiegu 100 000 kilometrów) kilometr jazdy tym samochodem kosztuje 60 groszy.

W klasyfikacji najtańszy w drodze, uwzględniającej wyłącznie koszt paliwa, zwyciężył oczywiście gazowy Opel Zafira z rezultatem 10 gr./km, podczas gdy w przypadku najoszczędniejszych samochodów hybrydowych i diesli 1 km kosztuje około 15 groszy, a najoszczędniejszego auta benzynowego w Superteście (Chevrolet Spark LT 1.2) to 25 groszy.

W tym momencie musi pojawić się pytanie: skoro samochody na gaz ziemny są tak tanie w eksploatacji, są w ofercie handlowej kilku producentów obecnych także w naszym kraju, dlaczego nie ma ich w ofercie na polskim rynku?

Odpowiedź jest prozaicznie prosta. Sprzedaż takich pojazdów jest w wielu krajach wspierana przez państwo, nierzadko w formie dopłat. U nas nie tylko nie ma dopłat, ale trudno zatankować to paliwo. W całym kraju jest około 30 czynnych punktów sprzedaży, w tym zaledwie 11 całodobowych. W budowie są trzy.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków