Nazwa Octavia po raz pierwszy pojawiła się w palecie modelowej Skody ponad pół wieku temu. Dwudrzwiowy sedan trafił na rynek w roku 1959 i był sprzedawany przez 12 lat. Jako że model na stałe związał się z historią marki, Czesi postanowili powrócić do jego nazwy w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

Współczesna wersja Skody Octavii trafiła na światowy rynek w roku 1996. Siłą nowego modelu miała być technologia dostarczona przez Volkswagena, prosta stylistyka i rozsądnie wykalkulowana cena. W początkowym okresie sprzedaży, Octavia cieszyła się dużą popularnością, jednak wyłącznie w Europie Zachodniej. Na rynku polskim auto było traktowane z rezerwą, przez co nie miało szans na wygranie walki z modelami z segmentu C, markowanymi logo Fiata, Opla czy Forda.

Skoda Octavia - w ciągu dwóch dekad na szczyt
Skoda Octavia - w ciągu dwóch dekad na szczyt

Ograniczona popularność Octavii raczej nie wynikała z zasadniczych błędów w formule modelu. Mocno zadziałały inne czynniki. Po pierwsze Polacy nie do końca wierzyli w przemianę Skody. W końcu większość z nich świetnie pamiętała mało idealny model 120 czy Favorit. Po drugie struktura rynku motoryzacyjnego końca lat dziewięćdziesiątych była taka, że kierowcy w przypadku rynku pierwotnego skupiali się głównie na autach najtańszych.

Zaczęła górować nie cena, a realna wartość

Moment, w którym metka z ceną przestała mieć główne znaczenie, stał się przełomem dla pojazdów z segmentów C i D. Był także startem w wyścigu o wybór najbardziej optymalnej opcji. W tej kwestii dosyć dobrze wypadała Skoda Octavia. Struktura sprzedaży jasno wskazuje, że liftback przypadł do gustu zarówno klientom prywatnym, jak i firmowym.

Przełomem w wynikach sprzedaży Octavii był rok 2008. Skoda w tym czasie nie była jeszcze liderem sprzedaży. To nie przeszkodziło jej w produkcji dwóch najchętniej kupowanych aut w Polsce. Pierwsze miejsce w zestawieniu przypadło Fabii, która sprzedała się w ilości o 740 sztuk większej od Octavii. W roku 2009 czeska marka zaczęła być najpopularniejszą w kraju nad Wisłą. Jednocześnie pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży zajęła Octavia.

Od tego momentu czeski liftback plasował się na czele rocznego zestawienia prawie siedmiokrotnie. Pozycję lidera stracił tylko raz i miało to miejsce w roku 2013. Octavia została pokonana przez Fabię przewagą wynoszącą tylko 100 pojazdów. Polski sukces czeskiego auta wpisuje się w tendencję widoczną w Europie. Model w zeszłym roku zamknął pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych samochodów.