Paweł Olszewski, koordynator ds. floty samochodowej w GlaxoSmithKline:

- Użytkowanie samochodu służbowego do celów prywatnych obarczone jest opodatkowaniem kwoty korzyści płynącej z tego tytułu doliczonej do wynagrodzenia w postaci zryczałtowanej opłaty w wysokości zależnej od charakteru wykonywanej pracy i rodzaju - służbowy/roboczy - posiadanego auta. Zwrot pojazdu do firmy jest konieczny w przypadku urlopów wychowawczych, innych długotrwałych zwolnień lekarskich, a także na każde żądanie pracodawcy, ale w przypadku urlopów wypoczynkowych najczęściej samochód zostaje do dyspozycji pracownika. Wtedy tankowanie oraz inne wydatki eksploatacyjne są możliwe tylko za środki własne użytkownika z bezwzględnym zakazem korzystania z kart paliwowych. Firma zapewnia jednak ciągłość obsługi serwisowej i awaryjnej w tym samym zakresie jak podczas jazd służbowych. Warunkowo dopuszcza się także możliwość odbywania prywatnych podróży zagranicznych samochodem firmowym - za pisemną zgodą właściciela pojazdu z zastrzeżeniem, że wyjazdy do krajów innych niż objęte flotową polisą ubezpieczeniową wymagają zakupu polisy we własnym zakresie przez zainteresowanego.

Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost:

- Zgodnie z zasadami obowiązującymi w spółkach z Grupy Integer.pl auta służbowe podczas urlopu pracownika pozostawiane są w firmie. Wyjątek stanowią pojazdy użytkowane przez osoby zajmujące stanowiska dyrektorskie. W takim przypadku mogą być one wykorzystywane do celów prywatnych. Jednak pracownicy Grupy Integer.pl, mający prawo do wykorzystywania samochodów firmowych podczas urlopu, mają obowiązek tankowania ich na własny koszt.

Klaudia Niedźwiedzka, kierownik działu administracji pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne:

- Zgodnie z zasadami panującymi w firmie pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne pracownik, który chciałby użytkować samochód służbowy podczas urlopu, musi najpierw uzyskać akceptację od przedsiębiorstwa. Wydawana ona jest przez bezpośrednich przełożonych, a następnie przez prezesa lub członka zarządu. Jeśli pracownik uzyskał pozwolenie od pracodawcy, może poruszać się samochodem służbowym w celach prywatnych. W przeciwnym wypadku auto musi pozostać w firmie i być użytkowane jedynie w ramach puli dedykowanej w godzinach pracy. Gdy kierowca pojazdu służbowego uzyskał zgodę na użytkowanie go w czasie urlopu, flotowa karta paliwowa pozostaje w firmie. Oznacza to, że pokrywa on koszty oleju napędowego czy benzyny z własnych środków finansowych. Ryczałt za używanie samochodu do celów prywatnych jest w firmie naliczany co miesiąc. Jednak dni, kiedy pracownik ma urlop, są odliczane od tego ryczałtu. Za używanie pojazdu w trakcie urlopu osoba zatrudniona ponosi koszty przejechanych kilometrów według aktualnie obowiązującej w przedsiębiorstwie stawki.

Tomasz Możdżyński, specjalista ds. floty samochodowej w Sanofi-Aventis:

- W naszej firmie pracownik podczas urlopu może korzystać z samochodu służbowego. Pojazd udostępniany jest na podstawie regulaminu wewnętrznego, bez większych obostrzeń. Wyjątek stanowi wyjazd za granicę - wtedy potrzeba zgody przynajmniej dwóch przełożonych. Koszty, które pracownik generuje na urlopie używając auta firmowego, pokrywa z własnej kieszeni. Nie odbieramy na ten czas kart paliwowych, ale obowiązuje zakaz ich używania, co później oczywiście sprawdzamy. To samo dotyczy wszelkich innych opłat, na przykład płatności za parkingi.