Głębokość bieżnika jest nie tylko istotna dla bezpieczeństwa, ale sygnalizuje również ogólny stan opon. Bieżnik z płytkimi rowkami zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia opony, wystąpienia aquaplaningu i obniżenia osiągów opony w zimie.

Płytki bieżnik opon zimowych może znacznie obniżyć przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Kierowcy jeżdżący na oponach z rowkami bieżnika o głębokości mniejszej niż dopuszczalna ryzykują otrzymaniem mandatu i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Pierwszym krokiem sprawdzania głębokości bieżnika jest ustawienie kół w pozycji umożliwiającej inspekcję przednich opon:

- zaparkuj na płaskim i równym podłożu,

- zaciągnij hamulec ręczny, aby zaparkować (przy samochodach z automatyczną skrzynią biegów) lub wrzuć pierwszy bieg (przy skrzyni manualnej),

- następnie skręć kierownicę o 45° w lewo lub w prawo, tak abyś wyraźnie widział bieżnik i mógł rozpocząć oględziny opon.

Z tylnymi kołami nie jest tak łatwo, ale z pewnością znajdziesz sposób, by dokładnie obejrzeć opony.

Po ustawieniu kół przedniej osi w pozycji umożliwiającej inspekcję, możesz przystąpić do sprawdzania bieżnika i ogólnego stanu opony. Nie zdawaj się na zgadywanie i kup łatwy w użyciu głębokościomierz bieżnika, by móc na bieżąco śledzić głębokość rowków. Dzięki temu nieskomplikowanemu urządzeniu, pomiar głębokości bieżnika będzie znacznie łatwiejszy i zajmie Ci zaledwie kilka minut.

Głębokość bieżnika opon pojazdu samochodowego musi wynosić co najmniej 1,6 mm. Pomiaru głębokości bieżnika dokonuj zawsze w kilku miejscach na oponie. Wszystkie opony posiadają wskaźniki zużycia bieżnika znajdujące się na dnie rowków. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźników oznacza, że zgodnie z przepisami opona jest zużyta i należy ją wymienić.