Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż nowych aut w Europie spadła o połowę - daleko do optymizmu

Sprzedaż nowych aut w Europie spadła o połowę - daleko do optymizmu

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

W maju europejski rynek samochodów osobowych zanotował kolejny fatalny wynik w porównaniu do roku poprzedniego. Jednak widać już małe światełko w tunelu – nie było, aż tak źle jak w kwietniu. Mimo to liczba rejestracji spadła o ponad połowę w stosunku do maja 2019 roku.

Sprzedaż nowych aut w Europie
123rf
Sprzedaż nowych aut w Europie

Z jednej strony spadek sprzedaży o 52,3 proc. nie wygląda dobrze, jednak z drugiej w porównaniu z ponad 76-procentowym spadkiem w kwietniu, nie wydaje się już aż tak złym wynikiem. Widać, że sprzedaż nieco wzrosła. Według danych ACEA, w całej Europie zarejestrowano 581 161 nowych samochodów osobowych, a w kwietniu było to zaledwie 270 682 sztuk.

Przeczytaj też:

Martwić może jednak to, że wyniki są niższe niż przewidywali eksperci, którzy liczyli na pozytywny impuls w postaci złagodzenie obostrzeń w wielu krajach unijnych. Okazało się jednak, że obawa przed efektami kryzysu wywołanego zamrożeniem gospodarek wstrzymała decyzje zakupowe wielu klientów.

Dwucyfrowe spadki zanotowano na każdym z 27 rynków UE. Najwięcej straciła w ujęciu rok do roku Hiszpania (-72,7 proc.). W tym samym czasie na innych dużych rynkach zanotowano spadek rejestracji, mniej więcej o połowę - Francja (-50,3 proc.), Włochy (-49,6 proc.), Niemcy (-49,5 proc.).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Sytuacja w Polsce

Polska w tym czasie zanotowała spadek rejestracji na poziomie 55,1 proc., czyli nieco więcej niż wyniosła średnia europejska (52,3 proc.). Tak jak w poprzednim miesiącu, najlepiej radziły sobie kraje małe (m.in. Cypr, Malta oraz Belgia czy Austria), które odmroziły swoją gospodarkę wcześniej niż inne. Z kolei najgorzej sytuacja wyglada w Wielkiej Brytanii, w której rejestracja w maju spadła aż o 89 procent!

Wyniki roczne

Od stycznia do maja 2020 r. popyt w Unii Europejskiej na nowe samochody osobowe skurczył się już o 41,5 proc., na co miały wpływ głównie trzy ostatnie miesiące. W tym okresie najbardziej ucierpiały: Hiszpania (-54,2 proc.) , Włochy (-50,4 proc.) i Francja (-48,5 procent). Spadek na rynku niemieckim był nieco mniej dotkliwy - liczba rejestracji spadła o 35 proc. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2020 r.

Wyniki rejestracji w maju 2020 r.

KrajRejestracje – maj 2020 r.Różnica – rok do roku (%)
Austria20 211‐33.9%
Belgia34 752‐32.0 %
Bułgaria1 127‐69.0 %
Chorwacja2 177‐76.2 %
Cypr791‐29.4 %
Czechy13 385‐49.5 %
Dania11 432‐40.1 %
Estonia1 060‐62.2 %
Finlandia5 110‐53.1 %
Francja96 310‐50.3 %
Niemcy168 148-49,5 %
Grecja4 497‐67.5 %
Węgry6 472‐54.5 %
Irlandia1 746‐72.4 %
Włochy99 711‐49.6 %
Łotwa744‐57.9 %
Litwa2 041‐51.6 %
Luxemburg3 041‐43.8 %
Holandia14 934‐59.2 %
POLSKA21 149-55.1 %
Portugalia5 741-74,7 %
Rumunia7 155-45.0 %
Słowacja4 123-58.3 %
Slowenia5 086‐31.7 %
Hiszpania34 337‐72.7 %
Szwecja15 881‐50.2 %
Norwegia7 998‐39.0 %
Szwajcaria13 890-50.5 %
Wielka Brytania20 247‐89.0 %
Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków