Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się powoli. Jednym z sektorów, w których otwiera się obiecująca perspektywa zmiany tej sytuacji, są pojazdy użytkowe. Po drogach USA już teraz jeździ ponad 230 mln pojazdów użytkowych i małych ciężarówek, co daje duży potencjał dla wprowadzania pojazdów elektrycznych.

GE właśnie rozpoczął projekt, który ma na celu przyśpieszenie zmian w tym kierunku. Badacze z Globalnego Centrum Badawczego GE w Niskayuna (stan Nowy Jork) zamierzają zaprojektować i zbudować ulepszoną stację do ładowania elektrycznych pojazdów użytkowych. Dzięki wykorzystaniu opracowanej przez GE technologii inteligentnej sieci energetycznej możliwe jest radykalne obniżenie kosztów instalacji stacji ładowania w zajezdniach oraz garażach dla autobusów i pojazdów dostawczych. Projekt jest wspierany przez Departament Energii USA.

Obecnie operator floty pojazdów musi zainstalować oddzielną stację ładowania dla każdego pojazdu elektrycznego, co może być bardzo kosztowne. Ponadto, aby dostarczyć energię i monitorować jej zużycie do każdej takiej stacji muszą być doprowadzone oddzielne kable zasilania i informatyczne.

W nowej technologii opracowywanej przez GE występuje mniejsza liczba części elektronicznych, natomiast zaawansowane systemy telekomunikacyjne zapewniają wymianę informacji z inteligentną siecią energetyczną. Taka konstrukcja pozwala na zmniejszenie łącznej liczby wymaganych stacji fizycznych przy tej samej liczbie przewodów do ładowania. Ułatwi również przedsiębiorstwom energetycznym efektywne monitorowanie obciążenia sieci spowodowanego ładowaniem pojazdów elektrycznych oraz zarządzanie tym obciążeniem.

Firma eksperymentuje z różnymi rodzajami stacji i różnymi opcjami ładowania pojazdów elektrycznych, od stacji WattStation zaprojektowanej przez Yvesa Behara, przeznaczonej dla garaży przydomowych, po zasilany odnawialną energią słoneczną "carport" w Plainville w stanie Connecticut.