Już od 1 grudnia 2021 r. kierowcy pojazdów lekkich, czyli samochodów osobowych i motocykli o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 tony, będą musieli korzystać z systemu e-TOLL na płatnych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Z dostępnych już informacji wynika, że kierujący ww. pojazdami będą musieli wykupić elektroniczny bilet autostradowy lub skorzystać z rządowej aplikacji e-TOLL. Ta ostatnia budzi wiele wątpliwości i zbiera szereg krytycznych uwag od użytkowników.

Ale już pojawiła się alternatywa dla aplikacji e-TOLL - od początku grudnia br. za przejazd płatnymi państwowymi odcinkami autostrad A2 i A4 będzie można płacić za pośrednictwem systemu Autopay. Aby to zrobić najpierw trzeba zarejestrować swoje konto w Autopay, bezpośrednio na stronie internetowej lub po pobraniu aplikacji na smartfony z systemem iOS, Android lub huawei, a następnie określić sposób płatności. Po dodaniu karty płatniczej za przejazd płatnym odcinkiem autostrady automatycznie zostanie pobrana właściwa kwota. Aby to było możliwe, aplikacja Autopay musi być uruchomiona, ale może działać w tle.

Operator systemu Autopay wskazuje na trzy główne zalety autorskiej aplikacji w porównaniu z rządową e-TOLL. Pierwszą ma być automatyczny zakup właściwego biletu w oparciu o dane płynące z GPS. Drugą jest zbieranie danych o lokalizacji wyłącznie wtedy, kiedy jest to potrzebne. Aplikacja e-TOLL wymaga ciągłego przekazywania danych lokalizacyjnych, natomiast Autopay działa w oparciu o geofencing, czyli nie śledzi użytkownika na całej trasie, a jedynie odnotowuje fakt minięcia bramek, w tym przypadku na autostradzie A2 lub A4. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał wykonywać żadnych działań. Trzecim atutem są płatności w tle bez konieczności wcześniejszego wpłacania środków na konto wykorzystywane do pobierania opłat za przejazd.