Auto Świat Wiadomości Aktualności Te marki rdzewieją najbardziej. Znamy producentów, którzy nie dbają o swoje auta

Te marki rdzewieją najbardziej. Znamy producentów, którzy nie dbają o swoje auta

Rdza to największy wróg każdego samochodu. Nic tak nie psuje samochodu, jak utlenianie się metalu. Nie dość, że niszczy wygląd, to także może uszkodzić konstrukcję auta. Specjaliści ze Szwecji sprawdzili, jak dziś wygląda zabezpieczenie aut przed rdzą. Można powiedzieć, że jest po staremu

Volkswagen Golf V - powierzchowna rdza to nie problem
Volkswagen Golf V - powierzchowna rdza to nie problemAuto Świat
  • Rdza powoduje nie tylko utratę estetyki pojazdu, ale także obniżenie bezpieczeństwa jego konstrukcji
  • Proces korozji może osłabiać kluczowe elementy auta, prowadząc do realnego zagrożenia w przypadku wypadku
  • Średnia ocena ochrony przed rdzą wynosi 3,1 pkt, ale niektóre marki wypadają znacznie słabiej

Pojawienie się rdzy na karoserii samochodu to nie tylko kwestia estetyczna, ale również potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa konstrukcji pojazdu. Proces korozji, będący wynikiem reakcji chemicznej żelaza z wodą i tlenem, może prowadzić do osłabienia kluczowych elementów konstrukcyjnych, takich jak podłużnice, zgrzewy karoserii, miejsca łączenia sanek zawieszenia, czy progi. W efekcie może dojść do różnych niebezpiecznych sytuacji, sztywność karoserii może zostać obniżona, co zagraża poziomowi ochrony pasażerów w momencie wypadku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zweryfikowali podatność aut na korozję

Szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägar, we współpracy z firmą "Rostskyddsmetoder", przeprowadza szczegółowe analizy zabezpieczeń antykorozyjnych nowych samochodów. W rankingu oceniane są nie tylko powłoki lakiernicze, ale również jakość mastyk, systemy odpływów czy właściwości materiałowe. Testy przeprowadzane są przy użyciu endoskopów, które pozwalają zajrzeć w miejsca zazwyczaj niedostępne dla oka. Poziom ochrony przed rdzą oceniany jest w skali od 0 do 5 pkt. Maksymalna nota to zabezpieczenie doskonałe.

Ranking aut. Które są najbardziej podatne na rdzę?

W najnowszym rankingu Vi Bilägar średnia ocena wynosi 3,1 punktu. Jednak niektóre marki wypadają znacznie poniżej tej średniej, wskazując na słabe zabezpieczenia antykorozyjne. Na dole listy znalazły się takie marki, jak:

  • Honda - 1,8
  • Suzuki - 2,0
  • Subaru - 2,0
  • Range Rover - 2,0
  • Mitsubishi - 2,0
  • Lynk&Co - 2,0
  • Hongqi - 2,0
  • Fiat - 2,0
  • DS - 2,0
  • Toyota - 2,2
  • Ford - 2,2

Lista ta jest dość znajoma. 10-15-letnie samochody tych właśnie marek mają z reguły problemy z rdzą i trzeba je dodatkowo ratować, by były bezpieczne podczas codziennej jazdy. Szwedzi podali także, jakim markom poszło najlepiej:

  • Porsche - 5
  • Jaguar - 4,7
  • Nio - 4,5
  • BMW - 4,1
  • Audi - 4,0
  • Mini - 4,0
  • Mercedes - 3,9
  • Renault - 3,7
  • Volkswagen - 3,6
  • Seat - 3,6

Rdza? Lepiej zapobiegać niż leczyć

Specjaliści podkreślają, że profilaktyka antykorozyjna jest kluczowa dla zachowania stanu pojazdu. Zaleca się regularne przeprowadzanie kompleksowych zabiegów konserwacyjnych, obejmujących wtryskiwanie środków antykorozyjnych do profili zamkniętych oraz odnawianie ochrony podwozia. Ważne jest, aby prace te były wykonywane przez doświadczonych specjalistów, którzy nie zablokują fabrycznych otworów odpływowych, co mogłoby przyspieszyć proces korozji.

Azja dalej ma największe problemy z korozją

Jak widać, mimo że samochody mogą wyglądać bardzo nowocześnie, to problemy z korozją blach są takie same, jak kiedyś. Co więcej, nic się nie zmienia także w kwestii producentów, którzy mniej dbają o porządne zabezpieczenie antykorozyjne. Dalej problem mają producenci z Azji, łącznie z producentami chińskimi, którzy na razie są dla nas zagadką pod względem długoterminowej niezawodności i ochrony antykorozyjnej.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków