Audi A6, szczególnie generacji C6, C7 i powoli również C8, cieszy się ogromnym zainteresowaniem na rynku wtórnym. "C-szóstki" można dziś kupić nawet za 12 tys. zł. Na w miarę sensowne "C-siódemki" trzeba szykować przynajmniej 40 tys. zł, a ceny "C-ósemek" startują od ponad 90 tys. zł. Czy to, co najdroższe i najnowsze jest w tym przypadku najlepsze? Zdecydowanie nie. To co mechanicy mówią na temat Audi A6 C8 było dla nas naprawdę dużym zaskoczeniem.
O Audi A6 trzech generacji porozmawialiśmy z mechanikami, którzy mają na temat tego auta wiele do powiedzenia. O ile w przypadku generacji C6, która debiutowała na rynku 20 lat temu, lista potencjalnych usterek musi być dość długa ze względu na wiek, o tyle od C8 (debiut w roku 2018) moglibyśmy oczekiwać względnej bezawaryjnośći. To jednak auto bardzo skomplikowane i nowoczesne, co na jego awaryjność się przekłada. A co mechanicy mówią na temat generacji C7? Na podstawie ich opinii oraz własnych doświadczeń z redakcyjnych testów trzech generacji Audi A6 wystawiliśmy każdej z nich oceny.
Audi A6 C6

Audi A6 (C6)Auto Świat
- NA RYNKU: 2004-11
- SILNIKI: 2.0-5.2 136-580 KM
- CENY: OD 12 000 zł
Tanie w zakupie samochody klasy wyższej często potem nie są tanie w utrzymaniu. Nie inaczej jest z Audi A6 C6 – wybór egzemplarza za kilkanaście tysięcy złotych przeważnie cieszy jedynie przez chwilę, czyli zazwyczaj do pierwszej poważnej awarii. Ta generacja "A6-ki" pojawiła się równo 20 lat temu, co z kolei oznacza, że znalezienie egzemplarza jako tako rokującego na przyszłość wymaga już nieco samozaparcia. Nie należy się naprawdę kierować rocznikiem, lecz głównie stanem danego egzemplarza i tym, jakie naprawy w nim przeprowadzono.
Dostępne były sedan i kombi (Avant) oraz niezliczona liczba silników: od "taksówkarskiego" 2.0 TDI po stosowane też w Lamborghini 5.2 FSI V10. Polecamy 2.0 TFSI (EA113; bez wady olejowej) i 3.0 TFSI, bo np. 2.4 V6 dużo pali, tak sobie jedzie i ma problemy z rozrządem. Jeśli chodzi o diesle, to wśród 2.0 lepiej postawić na te zasilane CR. V6 TDI mają bardzo drogi rozrząd.

Niezłe materiały, dobre wyciszenie, ale po wzornictwie widać już, że nie jest to wybitnie świeży modelAuto Świat
Audi A6 C6 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4915/1855/1459 mm, pojemność bagażnika 546 l; kombi: dł. 4933 mm, poj. bagażnika 565-1660 l.
Silniki benzynowe, R4: 2.0 TFSI/170 KM, V6: 2.4/177, 2.8 FSI/190, 210, 220, 3.0 TFSI/290, 3.2 FSI/255 KM, V8: 4.2/335 i 350 KM, V10: 5.2 FSI (S6)/420 i 435, 5.0 TFSI (RS 6)/580 KM; t.diesle, R4: 2.0 CR/136, 2.0 PD/140 KM, V6: 2.7 CR/180 i 190, 3.0 CR/225-240 KM.
Audi A6 C6 - awaryjność
Karoseria
Audi z tych lat potrafią rdzewieć, choć akurat A6 C6 trzyma się nieźle. Uwaga jednak np. na ranty drzwi pod uszczelkami.
Elektryka
Im bogatsze wyposażenie, tym większe ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Poważniejsze awarie dotyczą modułów/czujników, te bardziej kosmetyczne – wypalonych pikseli, niedziałającego panelu klimatyzacji.
Napęd
Diesel 2.0 TDI PD to ryzyko m.in. pękających głowic, nietrwałe były pompowtryski, ale wiele z nich wymieniono. W 2.7/3.0 TDI skomplikowany i kosztowny napęd rozrządu. Silniki FSI borykają się z nagarami (spadek mocy, wzrost spalania), inne benzyniaki (np. 2.4 MPI) także miewają kłopoty z napędem rozrządu. Nagminne awarie skrzyń Multitronic (CVT).
Zawieszenie
Już zwykłe zawieszenie bywa drogie w naprawach, jeszcze drożej bywa przy pneumatyce.
Używane Audi A6 C6 - opinia redakcji
Czas na zakup sensownego A6 C6 powoli się kończy: ogromne (realne) przebiegi, wysoki stopień wyeksploatowania. Koszty serwisu też bywają wysokie, często nieadekwatnie wysokie w stosunku do wartości danego egzemplarza. No i powoli pojawia się rdza.
Audi A6 C7

Audi A6 (C7)Auto Świat
- NA RYNKU: 2011-18
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.8-4.0, TURBODIESLE: 2.0-3.0 136-605 KM
- CENY: OD 43 000 zł
Początek ubiegłego dziesięciolecia to był dla Audi znakomity okres. Choć oszukane diesle śmigały już po drogach w najlepsze, to jeszcze nikt nie zdążył się zorientować, księgowi nie mieli więc za dużo do gadania, a inżynierowie mogli skupić się na tworzeniu bardzo dobrych samochodów. Jeden z nich to czwarta generacja modelu A6, oznaczona wewnętrznym kodem C7.
Model pojawił się w 2011 r., był dostępny jako sedan oraz kombi (Avant; także jako nieco „podniesiony” Allroad) i zasłynął tym, że miał znakomicie wykonane wnętrze. Rywale? Takie np. BMW F10/11 też miało przyjemną kabinę, ale Audi zawiesiło poprzeczkę jeszcze wyżej. Dobra wiadomość jest też taka, że nawet po latach kabina A6 C7 trzyma się zazwyczaj bardzo dobrze, co może pewnych sprzedających niezdrowo kusić do tego, by trochę zmodyfikować wskazania drogomierza. Zmodyfikować do tyłu – ma się rozumieć.
Druga strona medalu jest natomiast taka, że A6 C7 to samochód niezwykle zaawansowany technicznie, a więc często dość drogi w eksploatacji. I o ile ogólna awaryjność nie jest przesadnie wysoka, o tyle już ceny poszczególnych elementów (np. hamulce, zawieszenie – zwłaszcza w przypadku pneumatyki) mogą już nieco zaboleć. Nie liczcie też na to, że tanie będą niektóre elementy karoserii/nadwozia (np. matrycowe lampy LED). Paleta silników okazuje się stosunkowo bogata i choć wiele wersji poprawiono względem starszych modeli Audi (i ogólnie – Grupy VW), to jednak wciąż trafiają się tzw. miny.
Wśród jednostek benzynowych polecamy odmiany 1.8 i 2.0 TFSI – to EA888 Gen.3, z kolei ostrożność lepiej jednak zachować w przypadku 2.0/180 KM o kodzie CDNB. Wersja 2.8 FSI nie ma turbo, ale sporo pali i nie zapewnia wybitnych osiągów, warte uwagi są doładowane kompresorem benzynowe silniki 3.0 V6 (uwaga jednak na sporadyczne kłopoty z rozrządem, wycieki z termostatu, osadzanie się nagarów).
Diesle? 2.0 TDI EA189 (zapewne też i EA288) oraz 3.0 TDI EA897 zamieszane są w Dieselgate, co z kolei oznacza, że jeśli uczestniczyły w akcji serwisowej, to wzrasta ryzyko problemów z EGR-em, wiele aut też więcej pali i gorzej jedzie. Koszty podnosi pneumatyczne zawieszenie.

Wysoka jakość, zazwyczaj bogate wyposażenie, dobre jest też wyciszenie. Uwaga na skrzynie MultitronicAuto Świat
Audi A6 C7 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4915/1875/1455 mm, poj. bag. 530-995 l; kombi: wym. 4925/1875/1460 mm, poj. bagażnika 565-1680 l.
Silniki benz., R4: 1.8 TFSI/190, 2.0 TFSI/180 i 252 KM, V6: 2.8 FSI/204, 3.0 TFSI (kompr.)/300-333 KM, V8: 4.0 TFSI/420 i 450 (S6), 560 i 605 KM (RS 6); t.diesle, R4: 2.0/136-190 KM, V6: 3.0/190, 204, 218, 245, 272, 313, 320 i 326 KM; hybryda: 2.0 TFSI + elektr. 45 KM (moc systemowa).
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel V6/24 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | 2 x DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1968 | 2967 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 132/180/4000 | 130/177/4200 | 180/245/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 320/1500-3900 | 380/1750-2500 | 580/1750-2500 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 232 | 228 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 8,1 | 8,7 | 6,1 |
Spalanie (l/100 km)** | 8,3/5,4/6,5 | 6,0/4,4/4,9 | 7,2/5,2/5,9 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Audi A6 C7 - awaryjność
Karoseria
Zaparowują lampy ksenonowe. Brak problemów z korozją, dobre spasowanie elementów.
Elektryka
Szalejące MMI, nie otwiera się ekran nawigacji albo nic nie pokazuje. Czasami problemy z działaniem lamp LED i elektrycznie sterowanej klapy.
Napęd
W 2.0 TFSI o ozn. CDNB ryzyko zużycia oleju, we wszystkich benz. odkładanie się nagarów i ryzyko uszkodzenia napędu rozrządu. Diesle są zamieszane w Dieselgate, usterki skrzyń S tronic (rzadziej) i Multitronic (częściej).
Zawieszenie
Zawieszenie jest drogie w naprawie. Zwłaszcza wersja z pneumatyką.
Używane Audi A6 C7 - opinia redakcji
Udany i bardzo komfortowy model, który jednak okazuje się dość drogi w naprawach. Wnętrze starzeje się bardzo godnie, i to zazwyczaj nawet po wysokich przebiegach, radzimy więc nie wyciągać pochopnych wniosków na temat przebiegu po samej inspekcji kabiny. Polecamy silniki 1.8/2.0 TFSI, ale tylko EA888 Gen.3. Jeszcze lepszy wybór stanowi odmiana 3.0 TFSI. Diesle bywają kosztowne w obsłudze, zwłaszcza 3.0 TDI.
Audi A6 C8

Audi A6 (C8)Auto Świat
- NA RYNKU: od 2018 r.
- SILNIKI: 2.0-4.0 163-630 KM
- CENY: OD 93 000 zł
Na pierwszy rzut oka – znakomite i komfortowe auto, które kusi wysoką jakością oraz mnóstwem opcji i systemów wspomagających. Sęk w tym, że w przypadku A6 C8 inżynierowie poszli jednak dość "grubo" – auto jest tak przeładowane elektroniką, że czasem coś, co miało być atutem, zwraca się przeciwko użytkownikowi. Fora poświęcone temu modelowi pękają w szwach od narzekań na kłopoty z elektroniką, czujnikami, asystentami, oprogramowaniem. Spektrum jest dość szerokie, a liczba awarii tylko nieznacznie spadała wraz z biegiem produkcji.
Wśród najczęściej występujących warto wymienić np. kłopoty z MMI, niedziałające/hałasujące pompy paliwa, usterki rozrusznika-alternatora (mHEV), głośne sprężarki klimatyzacji, komunikaty o awarii centralnego zamka. Była też akcja serw. związana z mocowaniem tylnych wahaczy. Silniki? Względnie udane. Polecamy np. 2.0 i 3.0 TFSI oraz diesle – o wiele lepsze niż wcześniej.

Choć trudno w to uwierzyć, zdarzają się egzemplarze, w których skrzypi wnętrze. Wobec takiej ceny – nieakceptowalneAuto Świat
Audi A6 C8 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4939/1886/1457 mm, pojemność bagażnika 530 l, rozstaw osi 2924 mm; kombi: wym. 4939/1886/1467 mm, poj. bagażnika 565-1680 l.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/245, 252 i 265 KM, V6, 24V: 2.9/450 KM (S6), 3.0/340 KM, V8, 32V: 4.0/600 i 630 KM (RS 6); turbodiesle, R4, 16V: 2.0/163 i 204 KM, V6, 24V: 3.0/231-349 KM.
Audi A6 C8 - awaryjność
Karoseria
Nie zawsze idealnie działa oświetlenie matrycowe LED, znane przypadki niechlujnie zamocowanych uszczelek drzwi i wewnętrznego nadkola (wilgoć w kabinie). W autach z rocznika 2018 hałasował szyberdach, słyszeliśmy o wadliwych mocowaniach haka holowniczego.
Elektryka
Pięta achillesowa tego, jak by nie było, dość ładnego auta. Nagminne są komunikaty o błędach, nie działają czujniki/osprzęt i układy wspomagające. Na pewno warto zacząć od wgrania najświeższego software’u i ustalenia adresu porządnego elektromechanika. Partia aut mHEV z wadliwym rozrusznikiem-alternatorem.
Napęd
Wycieki paliwa, sporadyczne problemy z napędem rozrządu (łańcuchy), w dieslach kłopoty z AdBlue.
Zawieszenie
Akcja serwisowa dotycząca mocowania tylnych wahaczy, nieco za szybkie zużycie klocków ham.
Używane Audi A6 C8 - opinia redakcji
Nie wszystko złoto, co ma cztery pierścienie na grillu – w przypadku A6 C8 ktoś nieco przeszarżował i nie do końca przyłożył się do roboty. Jasne, nowe auta mają kłopoty z elektroniką, ale liczba problemów w tym wypadku raczej niepokoi. I do tego męczy. Audi A6 C8 nieco nadrabia te poważne niedociągnięcia komfortem, precyzją prowadzenia, ciszą w kabinie, jej przestronnością, wysoką jakością materiałów wykończeniowych oraz klasycznym, ponadczasowym wyglądem.