W tym roku infolinia została po raz pierwszy zintegrowana z Polskim Systemem Informacji Turystycznej. Telefon będzie czynny w godzinach 8.00-18.00, a od 1 czerwca do 30 września w godzinach 08:00-22:00. Pracownicy obsługujący Contact Center będą posługiwać się biegle językiem angielskim, niemieckim i rosyjskim.

„Telefon bezpieczeństwa" to wspólna inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki, Komendy Głównej Policji, Urzędu do Spraw Cudzoziemców i Polskiej Organizacji Turystycznej, realizowana od 2002 roku.

Głównym celem „Telefonu Bezpieczeństwa" jest zapewnienie pomocy turystom zagranicznym w nagłych i trudnych dla nich sytuacjach. Brak znajomości języka i procedur,w przykrych dla turysty okolicznościach i poczucie zagubienia, może zaważyć w znaczący sposób na opinii o naszym kraju, mimo iż wcześniej pobyt był postrzegany, jako bardzo atrakcyjny.

W celu połączenia się z operatorem wystarczy zadzwonić pod specjalne numery infolinii: +48 608 599 999 i + 48 22 278 77 77, płatne zgodnie z taryfą operatora. Komenda Główna Policji zapewni możliwość korzystania przez osoby obsługujące telefon bezpieczeństwa z wewnętrznego numeru telefonu z centrali telefonicznej Komendy Głównej Policji, w celu bezpośredniej komunikacji z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Policji i Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

„Z naszych badań wynika, że 45 proc. turystów zagranicznych uważa, że „bezpieczeństwo" jest dla nich bardzo ważne przy planowaniu wyjazdu do innego kraju a 42 proc. powiedziało, że raczej ważne. Zaledwie 4 % przyznało, że nie bierze tego elementu pod uwagę. Nie chodzi tu tylko o bezpośrednie zagrożenie życia czy zdrowia, ale także poczucie bezpieczeństwa wynikające z pewności, że w przypadku kłopotów ze zdrowiem, zaginięcia dokumentów, kradzieży itp. turysta uzyska natychmiastową pomoc lub zostanie przekierowany do odpowiednich służb" - powiedział Rafał Szmytke Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

W tym roku po raz pierwszy Telefon Bezpieczeństwa został przyłączony do Polskiego Systemu Informacji Turystycznej. Dzięki temu turysta będzie mógł uzyskać bardzo szybko informację o najbliższych atrakcjach turystycznych. Zcentralizowana baza danych - Repozytorium Informacji Turystycznej oparte jest na ścisłej współpracy z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi i ich systemami. Łącznie w bazie danych jest 41 000 obiektów a docelowo znajdzie się 60-70 tys.

Ulotki z informacją o telefonie bezpieczeństwa będą również dystrybuowane za granicą za pośrednictwem Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej, konsulatów i ambasad Rzeczypospolitej Polskiej, organizacji międzynarodowych i branży turystycznej, a także za pomocą ulotek informacyjnych rozdawanych w punktach granicznych.