Produkcji nigdy jednak nie rozpoczęto, a niedokończone budynki zaczęły popadać w ruinę. Niszczejące zabudowania wykupił i przygotował do produkcji oraz magazynowania części jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie - Tenneco Automotive. To tu zdecydowano się na produkcję układów wydechowych firmy Walker. Zamiast lodówekW zaadaptowanym zakładzie o powierzchni 12 800 mkw. zostało zainstalowanych pięć linii technologicznych do kompletnej produkcji układów wydechowych, począwszy od cięcia blach, ich wykrawania i zaginania, poprzez wdmuchiwanie do wnętrza tłumików wełny szklanej, aż do końcowego montażu z rurami połączeniowymi. Powstanie tego zakładu, ocenianego dziś jako najnowocześniejszy we wschodniej Europie, pozwoliło zatrudnić w pierwszym okresie 75 osób. Obecnie, kiedy produkcja odbywa się na bieżąco na dwie zmiany, zatrudnienie wzrosło do około 170 osób. To istotne wzmocnienie lokalnego rynku pracy.Podobnie wzrosła produkcja. Kiedy ją rozpoczynano w 1998 roku, zdolności wynosiły 200 tysięcy sztuk układów rocznie. W zeszłym roku (trzecim roku działalności) wytwarzało się tu już 600 tysięcy układów. Co ciekawe, spora liczba leciwych już aut jeżdżących po naszych drogach (Ład, Polonezów, dużych Fiatów) powoduje, że także i do nich produkuje się tu układy wydechowe. TrwałośćUkłady wydechowe w szczególny sposób narażone są na niekorzystne czynniki eksploatacyjne. Sól, kwaśne deszcze, woda kondensacyjna od wewnątrz, wibracje, temperatura do tysiąca stopni - tłumik musi znieść wiele okropności. Jednak dla układu wydechowego zdecydowanie najgorsze są przejazdy na krótkich dystansach (np. jazda po mieście), kiedy to zgromadzona w jego wnętrzu woda, nie mogąc odparować, wywołuje proces korozji. Również gwałtowne zmiany temperatur (wjechanie autem w głęboką kałużę) nie służą trwałości tłumika. Dlatego też tak ważna jest użyta do ich produkcji jakość blach. Do produkcji układów wydechowych Walkera w Rybniku stosuje się wysokogatunkową stal nierdzewną sprowadzaną z zakładów Thyssen. Tłumiki, podobnie jak i rury łączące, są do uzyskania odpowiednich kształtów specjalnie zaginane i prawie całkowicie z produkcji usunięto ich spawanie, które może niekorzystnie wpływać na trwałość poszczególnych elementów. Żywotność tłumików w dużej mierze zależy także od wypełniającej ich wnętrze wełny szklanej. Walker już kilka lat temu zastosował specjalną wełnę nazwaną E-Glass, która pod wysokim ciśnieniem jest wdmuchiwana do wnętrza tłumika, dzięki czemu nabiera naturalnej puszystości, równomiernie i dokładnie wypełniając jego wnętrze. Dodatkowo wełna ta nie absorbuje wilgoci, co było zjawiskiem normalnym w nadal powszechnie stosowanej przez wielu producentów wełnie bazaltowej. A wilgoć w tłumiku grozi szybszą korozją i skróceniem jego okresu eksploatacji.Prawie dwukrotnie większy (powierzchnia 5 600 mkw.) niż zakład produkcyjny jest magazyn wysokiego składowania, tak istotny dla działalności logistycznej firmy. Znajduje się tu średnio ponad 140 tysięcy tłumików i rur przeznaczonych do prawie wszystkich modeli samochodów dostępnych na naszym kontynencie. To stąd są one dystrybuowane nie tylko na teren Polski czy Europy Wschodniej, ale także wysyłane do sieci Walkera w całej Europie.Cała produkcja, składowanie oraz wysyłka wykonywane są w systemie zarządzania jakością ISO 9002. Ale jeszcze bardziej istotne dla rozwoju było pozytywne przejście przez fabrykę w Rybniku audytu QS 9000 o znacznie ostrzejszych wymaganiach postawionych przez producentów samochodów. Dzięki działaniom i procedurom pozwalającym na uzyskanie wysokiej jakości, układy wydechowe tu produkowane dostarczane są jako oryginalne wyposażenie do fabryki General Motors w Rüsselsheim w Niemczech.
Galeria zdjęć
Tłumiki zamiast lodówek