Okazuje się, że najczęściej poszukiwane są opony w rozmiarze 205/55 R16 i 195/65 R15 i – co może być niespodzianką – czołowe miejsca zajmują stosunkowo drogie opony klasy premium.
Obecnie – zwłaszcza w przypadku opon letnich – dodatkową informacją o osiągach opon ułatwiającą wybór są etykiety podające informacje o hałaśliwości opon, skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni oraz oporach toczenia, jednak warto mieć świadomość, że dane na etykietach nie mówią o przyczepności na suchej nawierzchni oraz o precyzji prowadzenia przy dużych prędkościach, jaką zapewnia dany model ogumienia – a to, zwłaszcza latem, niezwykle istotna rzecz.
Ważne: opisy na etykietach opon tworzone są osobno nie tylko dla każdego modelu, lecz także dla każdego rozmiaru ogumienia; niektóre modele w popularnych rozmiarach dostępne są w różnych wariantach, które również mają odmienne osiągi.
Opona budżetowa zapewniająca dobry stosunek jakości do ceny, w rozmiarze 195/65 R15 H do kupienia już za ok. 150 zł. Przeciętna droga hamowania na mokrej nawierzchni oraz opory toczenia (kategoria C), za to niska hałaśliwość (zaledwie 67 dB). Użytkownicy chwalą dobre odprowadzanie wody podczas jazdy w koleinach oraz wysoki komfort toczenia.
Kolejna opona w rozmiarze optymalnym dla wielu współczesnych, wyrośniętych kompaktów. Dobra opona z asymetrycznym wzorem bieżnika charakteryzująca się wysoką energooszczędnością (kategoria B na etykiecie) i krótką drogą hamowania na mokrym asfalcie (w tym rozmiarze również kategoria B). Nieco wyższy niż u konkurencji klasy premium poziom emitowanego hałasu.
Opona z charakterystycznym, efektownym, wyraźnie asymetrycznym bieżnikiem, zoptymalizowana pod kątem odprowadzania wody i przyczepności na mokrej nawierzchni. W tym rozmiarze na etykiecie może pochwalić się kategorią A w hamowaniu na mokrym asfalcie. Osiągi „wodne” opony podciągnięte są kosztem energooszczędności (kategoria C) oraz hałaśliwości na suchej nawierzchni (w rozmiarze 205/55 R 16 91H jest to 71 dB). Średnia półka cenowa, w tym rozmiarze do kupienia za nieco ponad 220 zł.
Komfortowa opona do nowoczesnych samochodów m.in. klasy kompakt w rozmiarze należącym obecnie do najpopularniejszych. Wyróżnia się niskim poziomem emisji hałasu (według etykiety producenta 68 dB), krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni (najwyższa kategoria A) oraz niskimi oporami toczenia (kategoria B). Od modelu Efficientgrip opona Goodyear Efficientgrip Performance w tym rozmiarze wyróżnia się wyraźnie krótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz minimalnie wyższym poziomem hałasu (w przypadku Efficientgrip zaledwie 67 dB).
Opona klasy premium dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy. Rozmiar 205/55 R16 V systematycznie zyskuje na popularności, pasuje do wielu nowoczesnych aut klasy kompakt (VW Golf, Renault Megane, Seat Leon i wielu innych) oraz m.in. kilkuletnich aut klasy średniej czy vanów. W tym rozmiarze Dunlop SP Sport Blueresponse występuje w kilku wersjach, m.in. wzmocnionej (XL) do aut wymagających opon o wyższej nośności, standardowej, a także dedykowanej i stosowanej na pierwszy montaż do samochodów koncernu VW (wersja VW). Dostępne wersje różnią się między sobą m.in. osiągami podawanymi na etykiecie opisującej parametry opon - wszystkie wyróżniają się niską emisją hałasu, natomiast w kategoriach „opory toczenia”/„droga hamowania na mokrej nawierzchni” otrzymują różne klasyfikacje: BA, BB i CC.
Popularna opona należąca do segmentu ogumienia klasy średniej, wybierana jako dobry kompromis pomiędzy osiągami a ceną. Niezłe wyniki w hamowaniu na mokrej nawierzchni (w tym rozmiarze opona uzyskuje notę B), nieco gorsze w kategorii „opory toczenia” (kat. C). Niski poziom hałaśliwości na suchej nawierzchni (68 dB). Po oponach tej klasy można spodziewać się stabilnego prowadzenia, jednak osiągi opony i komfort toczenia mogą być niższe niż w przypadku opon klasy premium (np. Goodyear, Dunlop).
To opona klasy premium w rozmiarze pasującym do wielu kilkuletnich aut klasy kompaktowej i większych, rozmiar ten jest popularny także w modelach aut sprzed kilkunastu lat. Opona zoptymalizowana pod kątem krótkiej drogi hamowania na mokrej nawierzchni (kategoria A) oraz niskich oporów toczenia przekładających się na niskie zużycie paliwa (kategoria B). Opona dość cicha, w teście generuje hałas na poziomie 69 dB. Dostępna w atrakcyjnej cenie (nawet poniżej 200 zł).
Opona klasy premium dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Rozmiar 195/65 R15 H do niedawna należał do najpopularniejszych na rynku, obecnie wypierany jest przez opony 16-calowe; opony w rozmiarze 195/65 R15 pasują do starszych kompaktów (Golf V, Skoda Octavia, starszych aut klasy średniej i kilkunastoletnich oraz starszych samochodów klasy wyższej (np. Mercedes klasy E). Na oponach Dunlop SP Sport Blueresponse można uzyskać wyjątkowo krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz cieszyć się jej niską hałaśliwością.
Opona z najwyższej półki do samochodów o bardzo wysokich osiągach, zoptymalizowana pod kątem precyzji prowadzenia i zdolności do sprawnego wyhamowania pojazdu z dużej prędkości. Występuje w kilku wersjach, m.in. runflat, także w wersji stworzonej pod kątem aut wybranych marek (np. Audi – wersja AO). W tym rozmiarze opona wyposażona jest w rant chroniący felgę przed uszkodzeniem. Osiągi (zwłaszcza energooszczędność i poziom hałasu, które w tej kategorii ogumienia nie są priorytetem) są różne w zależności od wersji opony.
Opona z najwyższej półki jeśli chodzi o parametry trakcyjne – można spodziewać się po niej zarówno krótkiej drogi hamowania na nawierzchni suchej i mokrej, jak i wyśmienitej kontroli nad autem podczas jazdy po zakrętach – te parametry producent postawił ponad energooszczędnością (kat. C w rozmiarze 205/55 R16 91V) oraz poziomem hałasu, który jest na przeciętnym poziomie (71 dB). Jest to opona z wysokiej półki także pod względem ceny (ok. 280 zł).