- Królem statystyk jest wciąż Volkswagen Golf i to mimo że jego sprzedaż spadła w zeszłym roku o 2 proc.
- Maleje zainteresowanie produkowaną w Polsce Astrą. W 2017 roku sprzedaż spadła aż o 14 proc.
- Najpopularniejszym crossoverem w Europie jest Nissan Qashqai. Nissan sprzedał ponad 247 000 sztuk. Na drugim miejscu VW Tiguan: ponad 234 000 egzemplarzy.
Golf wciąż liderem w Europie. W zeszłym roku zarejestrowano 483 105 egzemplarzy niemieckiego kompaktu (ponad połowa rejestracji przypadła na dwa kraje: Niemcy i Wielką Brytanię). Takiego wyniku konkurencja może tylko pozazdrościć. Opel sprzedał „zaledwie” 217 813 egzemplarzy modelu Astra. To wynik tym bardziej niepokojący dla managerów Opla, gdyż odnotowano spadek zainteresowania Astrą – aż o 14 proc (w porównaniu z 2016 r). Ford wprawdzie utrzymał sprzedaż modelu Focus na tym samym poziomie (ponad 214 000 sztuk), ale wciąż mu daleko do lidera statystyk.
W pierwszej piątce zarejestrowanych nowych samochodów osobowych w Europie analitycy Jato odnotowali jeszcze Renault Clio (327 395 sztuk, wzrost o 4 proc.), VW Polo (272 061 sztuk, spadek o 12 proc.), Forda Fiesta (254 539 sztuk, spadek o 15 proc.) oraz Nissana Qashqai (247 939 egz). Nissan ma tym większe powody do zadowolenia, że w 2017 roku sprzedaż modelu wzrosła o 6 proc. Zbliża się do niego VW Tiguan, który odnotował wzrost aż o 31 proc., co zaowocowało wynikiem: 234 916 egzemplarzy.
W zestawieniu TOP 20 najwięcej jest samochodów segmentu B, czyli takich modeli jak Clio, C3, Corsa, Fabia, Fiesta, Yaris czy 208. Póki co Renault jest niepokonane. Clio to w swoje klasie numer 1 w Europie. Francuzi sprzedali 327 395 samochodów i zaliczyli 4 proc. wzrost. Polo na drugim miejscu (spadek o 12 proc, 272 061 egz.). Jeszcze większy spadek zaliczył Ford (o 15 proc.), którego Fiesta zajmuje trzecie miejsce (254 539 sztuk). Poza podium Peugeot 208 (244 615 egz., spadek o 2 proc.) i Opel Corsa (232 738 egz., spadek o 2 proc.). Imponującym wynikiem może się poszczycić Citroen C3. Liczba rejestracji zwiększyła się aż 54 proc. Francuzi sprzedali w sumie 207 299 sztuk C3.
Choć w pierwszej 20 zmieścił się tylko jeden samochód klasy średniej (VW Passat), to jest tym bardziej godny uwagi ze względu na postępujące zmiany. Z segmentu wycofuje się przede wszystkim część konkurencji (m.in. Honda i Toyota). Niewykluczone, że wkrótce także nastąpi zmiana lidera. Sprzedaż dotychczasowego prowadzącego maleje (spadek aż o 12 proc.) i zbliża się do wyniku konkurenta, czyli Mercedesa Klasy C. Mercedesowi brakuje do VW już niewiele. W zeszłym roku zarejestrowano 184 123 Passatów i 176 705 Klasy C.
Rejestracje samochodów osobowych w Europie w 2017 roku
Miejsce | Marka i model | Rejestracje w 2017 roku (egz.) |
1 | VW Golf | 483 105 |
2 | Renault Clio | 327 395 |
3 | VW Polo | 272 061 |
4 | Ford Fiesta | 254 539 |
5 | Nissan Qashqai | 247 939 |
6 | Peugeot 208 | 244 615 |
7 | VW Tiguan | 234 916 |
8 | Opel Corsa | 232 738 |
9 | Skoda Octavia | 230 116 |
10 | Opel Astra | 217 813 |
11 | Ford Focus | 214 661 |
12 | Renault Captur | 212 768 |
13 | Citroen C3 | 207 299 |
14 | Toyota Yaris | 199 182 |
15 | Dacia Sandero | 196 067 |
16 | Fiat 500 | 189 928 |
17 | Fiat Panda | 187 322 |
18 | VW Passat | 184 123 |
19 | Peugeot 2008 | 180 868 |
20 | Skoda Fabia | 180 136 |
21 | Mercedes Klasy C | 176 705 |
22 | Opel Mokka | 170 384 |
23 | Renault Megane | 168 132 |
24 | Peugeot 3008 | 166 784 |
25 | Audi A3 | 164 045 |