• Królem statystyk jest wciąż Volkswagen Golf i to mimo że jego sprzedaż spadła w zeszłym roku o 2 proc.
  • Maleje zainteresowanie produkowaną w Polsce Astrą. W 2017 roku sprzedaż spadła aż o 14 proc.
  • Najpopularniejszym crossoverem w Europie jest Nissan Qashqai. Nissan sprzedał ponad 247 000 sztuk. Na drugim miejscu VW Tiguan: ponad 234 000 egzemplarzy.

Golf wciąż liderem w Europie. W zeszłym roku zarejestrowano 483 105 egzemplarzy niemieckiego kompaktu (ponad połowa rejestracji przypadła na dwa kraje: Niemcy i Wielką Brytanię). Takiego wyniku konkurencja może tylko pozazdrościć. Opel sprzedał „zaledwie” 217 813 egzemplarzy modelu Astra. To wynik tym bardziej niepokojący dla managerów Opla, gdyż odnotowano spadek zainteresowania Astrą – aż o 14 proc (w porównaniu z 2016 r). Ford wprawdzie utrzymał sprzedaż modelu Focus na tym samym poziomie (ponad 214 000 sztuk), ale wciąż mu daleko do lidera statystyk.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

W pierwszej piątce zarejestrowanych nowych samochodów osobowych w Europie analitycy Jato odnotowali jeszcze Renault Clio (327 395 sztuk, wzrost o 4 proc.), VW Polo (272 061 sztuk, spadek o 12 proc.), Forda Fiesta (254 539 sztuk, spadek o 15 proc.) oraz Nissana Qashqai (247 939 egz). Nissan ma tym większe powody do zadowolenia, że w 2017 roku sprzedaż modelu wzrosła o 6 proc. Zbliża się do niego VW Tiguan, który odnotował wzrost aż o 31 proc., co zaowocowało wynikiem: 234 916 egzemplarzy.

Renault Clio
Renault Clio

W zestawieniu TOP 20 najwięcej jest samochodów segmentu B, czyli takich modeli jak Clio, C3, Corsa, Fabia, Fiesta, Yaris czy 208. Póki co Renault jest niepokonane. Clio to w swoje klasie numer 1 w Europie. Francuzi sprzedali 327 395 samochodów i zaliczyli 4 proc. wzrost. Polo na drugim miejscu (spadek o 12 proc, 272 061 egz.). Jeszcze większy spadek zaliczył Ford (o 15 proc.), którego Fiesta zajmuje trzecie miejsce (254 539 sztuk). Poza podium Peugeot 208 (244 615 egz., spadek o 2 proc.) i Opel Corsa (232 738 egz., spadek o 2 proc.). Imponującym wynikiem może się poszczycić Citroen C3. Liczba rejestracji zwiększyła się aż 54 proc. Francuzi sprzedali w sumie 207 299 sztuk C3.

Mercedes Klasa C
Mercedes Klasa C

Choć w pierwszej 20 zmieścił się tylko jeden samochód klasy średniej (VW Passat), to jest tym bardziej godny uwagi ze względu na postępujące zmiany. Z segmentu wycofuje się przede wszystkim część konkurencji (m.in. Honda i Toyota). Niewykluczone, że wkrótce także nastąpi zmiana lidera. Sprzedaż dotychczasowego prowadzącego maleje (spadek aż o 12 proc.) i zbliża się do wyniku konkurenta, czyli Mercedesa Klasy C. Mercedesowi brakuje do VW już niewiele. W zeszłym roku zarejestrowano 184 123 Passatów i 176 705 Klasy C.

Rejestracje samochodów osobowych w Europie w 2017 roku

Miejsce Marka i model Rejestracje w 2017 roku (egz.)
1 VW Golf 483 105
2 Renault Clio 327 395
3 VW Polo 272 061
4 Ford Fiesta 254 539
5 Nissan Qashqai 247 939
6 Peugeot 208 244 615
7 VW Tiguan 234 916
8 Opel Corsa 232 738
9 Skoda Octavia 230 116
10 Opel Astra 217 813
11 Ford Focus 214 661
12 Renault Captur 212 768
13 Citroen C3 207 299
14 Toyota Yaris 199 182
15 Dacia Sandero 196 067
16 Fiat 500 189 928
17 Fiat Panda 187 322
18 VW Passat 184 123
19 Peugeot 2008 180 868
20 Skoda Fabia 180 136
21 Mercedes Klasy C 176 705
22 Opel Mokka 170 384
23 Renault Megane 168 132
24 Peugeot 3008 166 784
25 Audi A3 164 045