Największą niespodzianką tegorocznej listy jest zmiana na pozycji lidera. Grupą dilerską o najwyższej sprzedaży w roku 2014 okazała się poznańska Grupa Krotoski-Cichy. Drugim zaskakującym faktem jest skokowy, zupełnie niespodziewany wzrost wskaźnika konsolidacji.
Przewidywana na rok 2014 stabilizacja poziomu konsolidacji polskiego rynku okazała się prognozą całkowicie błędną. Czynniki konsolidacyjne zdecydowanie dominowały na rynku w ubiegłym roku i doprowadziły do wzrostu stopnia konsolidacji do poziomu 45,28 proc., aż o 3,75 pkt. proc. więcej niż w roku 2013. Jest to najwyższy roczny wzrost na przestrzeni ostatnich ośmiu lat, od kiedy w Polsce jest układana lista TOP50. Do tej pory rokiem najwyższego tempa wzrostu konsolidacji był rok 2010, kiedy to wyniosło ono 2,69 pkt. proc. I o ile zatrzymanie tempa wzrostu konsolidacji w latach 2012-2013 było całkowicie zgodne z trendami na zachodzie Europy, gdzie od kilku lat jest on stabilny lub ulega nawet niewielkiemu obniżeniu, to w roku 2014 polski rynek wystąpił zdecydowanie przeciw tym europejskim trendom.
Decydujący wpływ na tak gwałtowny wzrost konsolidacji rynku miała przede wszystkim nie notowana w poprzednich dwóch latach gigantyczna przewaga największych polskich firm dilerskich wobec reszty rynku w zakresie sprawności sprzedaży. Dynamika wzrostu sprzedaży firm z listy TOP50 była w roku 2014 prawie dwukrotnie większa niż całego rynku, firm z listy miały 22,35 proc. średniego wzrostu sprzedaży, wobec jedynie 12,2 proc. wzrostu całego rynku.
W roku 2014 po raz pierwszy od kilku lat w gronie firm, powiększających stan posiadania poprzez przejęcia nowych placówek, pojawiła się Polska Grupa Dealerów, która kupiła od Grupy Krotoski – Cichy dilerstwo Opla w Poznaniu.
Do równie interesujących transakcji roku 2014 trzeba zaliczyć zakup przez warszawską grupę Auto Wimar, sprzedającą do tej pory jedynie samochody marki Skoda, olsztyńskiego dilera Volkswagena firmę Palmowski.
Lista TOP50 2014 przyniosła dalsze potwierdzenie widocznej w całej Europie „kontrrewolucji jednokoncernowej”, wynikającej z dalszej działalności producentów opartej na wprowadzonych w ostatnich latach zmianach prawnych w zakresie wielomarkowości, które dają producentom wiele narzędzi do jej ograniczania. Tak więc, w roku 2012 na liście było jedynie 11 firm sprzedających tylko auta jednego koncernu. Od tej pory liczba ta rośnie, w 2013 było ich 15, a aktualnie już 17.
Jak wspomniano powyżej, średni wzrost sprzedaży firm z listy TOP50 wyniósł w roku 2014 aż 22,35 proc.. Oczywiste więc jest, że z tego powodu prawie wszystkie firmy z listy TOP50 miały w ubiegłym roku wzrosty sprzedaży. W roku 2014 takich firm aż 47, w porównaniu z 35 w roku 2013, czy 26 w roku 2012. Najwyższe wzrosty sprzedaży wśród firm znajdujących się na liście TOP50 2014 zanotowali debiutanci: katowicka grupa JKK Auto – dealer Mazdy, SEAT i Hondy – (+ 152,6 proc.) oraz konsorcjalna grupa Auto Spektrum, stworzona przez dilerów Renault i Dacii z Małopolski – (+ 129,6 proc. wzrostu), z tym że ten gigantyczny wynik wynika w dużej mierze, z tego, że w roku 2014 został w pełni zakończony proces konsolidacji konsorcjum.
Na liście TOP50 2014, podobnie jak w latach 2013 i 2012 pojawiło się tylko czterech debiutantów, co utrwala stabilizację wśród największych polskich firm dilerskich. Debiutanci 2014 znaleźli się na liście z wielu różnych powodów, wspomniana grupa Auto Spektrum, głównie z powodu zakończonego procesu fuzji wchodzących w jej skład dilerów, grupa JKK Auto dzięki gigantycznemu wzrostowi sprzedaży Mazdy i pozyskaniu do portfela marki SEAT. Zwiększeniem ilości obiektów dealerskich jest spowodowane wejście do „pięćdziesiątki” dwóch kolejnych debiutantów – firmy Toyota Dobrygowski, która otworzyła salon japońskiej marki we Wrocławiu i Grupy Dąbrowscy z Zabrza, sprzedającej Renault, Dacie i Nissany, która poprzez transakcję pozyskała do grupy dealera z Bytomia.
Nie może dziwić, że w obliczu dużego wzrostu całego rynku i jeszcze większego największych firm, wszyscy dilerzy z pierwszej dziesiątki listy poprawili swoje wyniki sprzedażowe.
Po wielu latach dominacji, pozycję lidera straciła Polska Grupa Dealerów (11 640 sprzedanych aut, 15,7 proc. wzrostu sprzedaży w roku 2014). Po wielu latach pościgu, na pierwszym miejscu znalazła się Grupa Krotoski – Cichy. Wiele lat, otwierania nowych salonów i spektakularnych przejęć, przyniosło wreszcie poznańskiej grupie oczekiwane pierwsze miejsce na liście. I to z najlepszym w historii polskiego rynku dilerskiego, rocznym wynikiem sprzedaży - 13 369 sprzedanych aut. Warto przypomnieć, że jeszcze 5 lat temu Grupa Krotoski – Cichy sprzedawała dwukrotnie mniej samochodów niż Grupa PGD, w roku 2012 dystans wynosił 1100 samochodów, a na liście 2013 zmniejszył się do zaledwie 502 aut.
NAJWIĘKSZE FIRMY DiLERSKIE W POLSCE 2014
(bez salonów producentów)
Firma/grupa dilerska | Liczba sprzeda-nych aut w szt.* | Liczba lokali- zacji | Lokalizacje | Reprezentowane marki | Sprzedaż zmiana2014 vs 2013 | Zmiana miejsca na liście 2014 vs 2013 | |
1 | Grupa Krotoski – Cichy | 13 369 | 14 | Poznań, Piła, Grodzisk Wlk. , Łódź, Zgierz, Szczecin, Koszalin, Słupsk, Nadarzyn, Warszawa | VW, Audi, Skoda, Opel, SEAT | + 39,9% | 1 |
2 | Polska Grupa Dealerów | 11 640 | 13 | Kraków, Warszawa, Katowice, Chorzów, Bielsko-Biała, Tychy, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Poznań | Ford, Nissan, Suzuki, Fiat, Mitsubishi, SEAT, Hyundai, Infiniti, Opel | + 15,7% | -1 |
3 | Grupa BEMO | 6219 | 9 | Poznań, Szczecin, Koszalin, Łódź, Warszawa | Ford, Volvo, Suzuki, Mitsubishi, Hyundai, Mercedes, Mazda, Peugeot | + 19,8% | 1 |
4 | Inter Auto | 5625 | 7 | Kraków, Rzeszów | Skoda, Opel, Chevrolet, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, KIA, Peugeot | + 6,4% | -1 |
5 | Carservis S.A. | 5340 | 13 | Warszawa, Rzeszów, Jarosław, Olsztyn, Ostrołęka, Iława, Łomża, Ostrów Maz., Mrągowo | Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Hyundai, KIA, Opel, Chevrolet, Peugeot, Citroen | + 3,3% | 0 |
6 | Pol - Mot Auto | 5098 | 10 | Warszawa, Białystok, Bielsk Podlaski, Łomża, Kielce | Skoda, Fiat, Opel, Chevrolet, Peugeot | + 10,6% | 0 |
7 | PGA Polska | 4599 | 8 | Warszawa, Katowice, Poznań | BMW, Mini, Mercedes, Peugeot, Skoda | + 35,7% | 4 |
8 | Grupa PTH | 4578 | 16 | Toruń, Włocławek, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Konin, Kielce, Lublin, Łódź, Kraków | Citroen, Peugeot, Fiat, Mazda, Hyundai, Suzuki, Ford | + 39,8% | 4 |
9 | Auto Lellek Group | 4527 | 8 | Opole, Katowice, Gliwice, Wrocław, Kędzierzyn-Koźle, Nysa, Sopot | VW, Audi, Porsche, Skoda, SEAT | + 31,3% | 0 |
10 | Carsed | 4476 | 4 | Siedlce, Mińsk Maz., Biała Podlaska, Warszawa | Skoda, VW, SEAT | + 30,9% | 0 |
11 | Grupa Auto Wimar | 4225 | 3 | Warszawa, Olsztyn | Skoda, VW | + 31,7% | 2 |
12 | Sobiesław Zasada Automotive | 4213 | 9 | Warszawa, Kraków, Łódź, Rzeszów, Bielsko-Biała, Nowy Sącz | Mercedes, Smart, Jeep, Lancia, VW, Audi, Subaru, | + 13,4% | -4 |
13 | Konsorcjum MM Cars - Zięba | 4010 | 4 | Katowice, Zabrze | Opel, Chevrolet, Subaru, Suzuki, Land Rover, Jaguar, Renault, Dacia, Isuzu, Ssangyong, Hyundai, Mitsubishi | + 1,5% | -6 |
14 | Grupa Pietrzak | 3539 | 8 | Katowice, Świętochłowice, Jaworzno, Rybnik, Gliwice, Tarnowskie Góry, Warszawa | Renault, Dacia, Peugeot, Ferrari | + 17,6% | 1 |
15 | Plichta Dealer Park | 3485 | 6 | Gdańsk, Gdynia, Wejherowo | VW, Skoda, Mitsubishi, Fiat, Jeep, Lancia | + 13,7% | -1 |
16 | CMP Holding | 3336 | 3 | Wrocław | Skoda, Peugeot, Honda, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Isuzu, SEAT, Renault, Dacia | + 37,4% | 1 |
17 | Auto Gazda Ganinex Gazda Group | 3247 | 6 | Katowice, Gliwice, Pszczyna, Rybnik | Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Skoda, Mazda, Citroen, BMW | + 33,1% | -1 |
18 | Autorud/Polserwis | 3070 | 3 | Stalowa Wola, Rzeszów | VW, Audi, Citroen, Renault, Dacia | + 77,5% | 10 |
19 | Toyota Marki/ Toyota Żerań | 3056 | 3 | Warszawa | Toyota, Lexus | + 26,0% | -1 |
20 | Auto Żoliborz | 2681 | 4 | Warszawa | Opel, Chevrolet | + 24,2% | 4 |
21 | PUH Zdunek | 2675 | 3 | Gdańsk, Gdynia | Renault, Dacia, BMW, Mini | + 11,2% | -2 |
22 | Budmat Auto | 2614 | 3 | Płock, Ciechanów | Peugeot, Citroen, Nissan, Ford, Opel, Chevrolet | + 15,4% | -1 |
23 | Nawrot | 2566 | 2 | Wrocław | Renault, Dacia | + 13,7% | -1 |
24 | Toyota Bielany | 2559 | 1 | Warszawa | Toyota | + 67,9% | 10 |
25 | Auto Boss | 2556 | 2 | Bielsko-Biała, Chorzów | Ford, Volvo | + 11,7% | -5 |
26 | Marimex/M-Cars | 2330 | 3 | Kraków, Myślenice, Nowy Targ | Opel, Chevrolet, BMW | + 5,4% | -3 |
27 | Summit Motors | 2160 | 3 | Warszawa | Ford, Honda | + 11,5% | -3 |
28 | Chodzeń | 2124 | 5 | Warszawa, Gdańsk | Toyota, Lexus, Maserati | + 30,1% | 4 |
29 | Grupa Autoremo | 2113 | 5 | Nowy Targ, Nowy Sącz, Bukowina Tatrzańska, Kraków | Skoda, VW, Renault, Dacia, Mazda | + 28,5% | 2 |
30 | Bednarek | 2052 | 3 | Łódź, Dobroń | VW, Skoda, BMW, Mini, SEAT | + 6,5% | -5 |
31 | Auto Spektrum | 1945 | 6 | Kraków, Rzeszów, Tarnów, Nowy Sącz, Krosno, Wieliczka | Renault, Dacia | + 129,6% | Pierwszy razna liście |
32 | Auto Group Polska | 1903 | 2 | Wrocław | VW, Audi | + 20,7% | 1 |
33 | M.G. Centrum | 1837 | 3 | Katowice, Częstochowa | Toyota, Lexus | + 5,1% | -6 |
34 | Grupa Karlik | 1769 | 3 | Poznań | Volvo, Honda, Peugeot, Jaguar, Land Rover, Hyundai | - 6,6% | -8 |
35 | Grupa Auto Nobile/Euroservice | 1743 | 2 | Warszawa | Ford, Volvo, Hyundai | + 19,9 % | 1 |
36 | Wektor | 1696 | 2 | Bielsko-Biała, Oświęcim | Renault, Dacia, Nissan, Isuzu | + 17,3% | 1 |
37 | P.M. Pol Car | 1641 | 4 | Poznań, Gniezno, Ostrów Wlk. | Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Isuzu | - 3,8% | -8 |
38 | Nivette | 1559 | 2 | Warszawa | Opel, Chevrolet, Mazda | + 62,1% | 28 |
39 | Auto Park Czarnik | 1555 | 3 | Białystok, Lublin, Rzeszów | Toyota | + 44,8% | 15 |
40 | Decar | 1541 | 1 | Warszawa | Renault, Dacia | + 22,4% | 3 |
41 | Rowiński – Wajdemajer | 1537 | 2 | Warszawa | VW, Audi | + 10,9% | 2 |
42 | JKK Auto/Pro Moto | 1528 | 5 | Katowice, Zabrze, Tarnowskie Góry | Honda, Mazda, SEAT | + 152,6% | Pierwszy razna liście |
43 | Grupa Gezet | 1526 | 5 | Gorzów Wlkp., Zielona Góra | Honda, Hyundai, Mitsubishi, Suzuki, Ford, Fiat, Jeep, Kia | + 30,9% | 6 |
43 | Odyssey | 1526 | 1 | Warszawa | Nissan, Mazda | + 54,0% | 17 |
45 | Marvel | 1501 | 2 | Łódź | KIA, Hyundai | - 0,0% | -10 |
46 | Gall-ICM | 1491 | 2 | Wrocław, Legnica | Skoda | + 9,3% | -5 |
47 | Dobrygowski | 1475 | 2 | Lubin, Wrocław | Toyota | + 84,4% | Pierwszy razna liście |
48 | D.S. Germaz | 1423 | 2 | Wrocław, Zielona Góra | Ford, Mitsubishi | + 7,2% | -6 |
49 | Carolina Car Company | 1415 | 2 | Warszawa, Ostrołęka | Toyota | + 72,3% | 34 |
50 | Grupa Dąbrowscy | 1387 | 2 | Zabrze, Bytom | Renault, Dacia, Nissan | + 32,3% | Pierwszy razna liście |