- Proace ma świetne nagłośnienie z dodatkowymi głośnikami niskotonowymi i osobną regulacją dla subwoofera. Szkoda, że audio w pakiecie jest absurdalnie drogie
- W Toyocie jest niemal identyczne radio jakie zobaczymy m.in. w Peugeocie 5008
- Dostęp do internetu warto wykorzystać m.in. na potrzeby informacji o korkach w ramach serwisu drogowego online TomTom Traffic
Nie dajcie się zwieść. System multimedialny Toyota Pro-Touch + Navi to nie jest japońskie dzieło. Wprawny obserwator szybko dostrzeże podobieństwa ze sprzętem instalowanym w samochodach grupy PSA. Niemal identyczny system można znaleźć np. w najnowszym Peugeocie 5008. W sumie to żadna ujma dla Toyoty, skoro Proace zbudowano wspólnie z koncernem PSA.
Dobre radio. Tyle że nie Toyoty
Wybór radia od PSA to bardzo dobra decyzja. Przyznam, że nie jestem wielkim fanem jednostek multimedialnych instalowanych w innych Toyotach. Pod względem możliwości i funkcjonalności niestety odstają od wielu konkurentów. Pro-Touch + Navi to już inna jakość. Nie jest idealny, ale stanowi duży postęp.
Jedną z najistotniejszych cech nowego sprzętu jest dostęp do internetu. Trzeba przyznać, że sensownie wykorzystano możliwości połączenia z siecią. Można bowiem skorzystać z serwisu informacji drogowych online, prognozy pogody, danych o parkingach czy wyszukiwarki stacji paliw wraz z danymi o cenach. Na co dzień – wystarczy.
Wi-Fi w podróży
Aby uzyskać dostęp do sieci, trzeba wykorzystać telefon. W trakcie testu najchętniej korzystaliśmy z połączenia poprzez Wi-Fi. Ustanowienie w telefonie tzw. hotspota nie stanowiło żadnego problemu. Na wszelki wypadek podłączaliśmy smartfon do zasilacza, aby uniknąć szybkiego rozładowania baterii. Używaliśmy osobnej ładowarki, gdyż tuż obok wnęki na telefon zainstalowano tylko jedno gniazdo USB (używaliśmy go do czegoś zupełnie innego niż ładowania telefonu).
Radio sprawnie wyszukuje dostępne połączenia Wi-Fi. I równie szybko nawiązuje połączenie. Niekiedy zdarzało się, że sprzęt samoczynnie zrywał połączenie, a następnie nie mógł ponownie połączyć się z telefonem. Zwykle pomagało ponowne włączenie Wi-Fi w radiu oraz w smartfonie.
Korki na żywo
Po połączeniu z siecią najchętniej korzystaliśmy z informacji o korkach. Gdy tylko nawiązano połączenia z serwisem informacji drogowych wówczas na ekranie pojawiała się charakterystyczna ikona TomTom Traffic (w prawym dolnym rogu ekranu). Wraz z nią wyświetlał się pasek z informacjami o utrudnieniach i szacowanym czasie opóźnienia. To świetne rozwiązanie, którego brakuje w przypadku informacji drogowych w ramach serwisu TMC. Do tego również mamy dostęp, jeśli tylko nie korzystamy z połączenia z internetem.
TomTom zapewnia znacznie więcej informacji drogowych niż TMC. Niestety zwykle dotyczą one najważniejszych odcinków dróg i przede wszystkim dużych miast. W mniejszych miejscowościach trudno zaś o jakiekolwiek dane. Ma to oczywiście przełożenie na jakość pracy nawigacji i wyznaczania trasy głównej oraz alternatywnych. Zdarza się, że pojedziemy dogodnym skrótem, ale w porównaniu z dobrymi aplikacjami w telefonach nawigacja Toyoty rzadziej proponuje korzystne objazdy.
Wyszukiwanie stacji paliw i prognoza pogody
Lepiej jest w przypadku prognozy pogody. Gdy wybierzemy tryb przeglądania mapy to wówczas dość szybko zobaczymy niewielkie ikony z aktualną prognozą pogody. Na szczęście nie ograniczono się jedynie do skąpej informacji o opadach i temperaturze dla danej pory dnia. Możemy również sprawdzić prognozę dla kilku kolejnych dni.
Rozczarowuje zaś funkcja informacji o cenach paliw. Choć nie brak szczegółowych danych o cenach oleju napędowego, benzyny (E95 i E98 – uwzględniono nawet E10)) czy gazu LPG to jednak zwykle informacje są nieaktualne. Podczas testu rzadko zdarzało się, aby ceny na pylonie przy stacji były takie same jak wyświetlane na ekranie radia. Pod tym względem dostawca danych dla Toyoty musi się mocno poprawić.
Podłącz smartfon
Toyota Pro Touch jest dostosowana do funkcji wyświetlania informacji z kompatybilnych smartfonów. Można skorzystać tylko z funkcji MirrorLink co oznacza, że wybór smartfonów nie będzie zbyt duży. W teście sprawdziliśmy kilka telefonów – także tych najstarszych. Nokia 701 oraz Sony Xperia Z z najstarszą wersją MirrorLink już nie współpracowały z radiem. Znacznie lepiej było w przypadku obu modeli HTC (One M8 oraz Desire 820). W obu przypadkach bez problemu skorzystaliśmy z takich programów jak Coyote (ostrzeganie i nawigacja), Audioteka (odtwarzacz audiobooków), Rock Scout (niezbędny, aby skorzystać z serwisów muzycznych takich jak Spotify) czy udanej nawigacji Sygic. Co ciekawe udało się nawet uruchomić program z instrukcjami do samochodów Peugeota.
Gdy w ramach MirrorLink skorzystamy z nawigacji Sygic, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej używać firmowej nawigacji w radiu Toyoty. Przełączanie pomiędzy jednym a drugim programem jest dość łatwe i odbywa się błyskawicznie. To dobra okazja, by porównać jakość danych o korkach. Naszym zdaniem są na podobnym poziomie pod względem liczby informacji oraz ich aktualności.
Ile to wszystko kosztuje?
Niestety udane radio multimedialne jest dostępne w kilku pakietach skonfigurowanych odpowiednio do zamawianej wersji wyposażenia. To oznacza dopłatę od 7200 zł (pakiet Pro + Navi) aż do 15300 zł (pakiet Prestige Skyview). Choć w cenie jest sporo dodatków, to jednak odstrasza zamiast zachęcać. Podobnie jest z udanym systemem nagłośnienia (pakiet HiFi) w którym uwzględniono głośnik centralny, dodatkowe głośniki niskotonowe oraz osobną regulację głośności dla subwoofera). Pakiet HiFi (jak na tę klasę samochodu brzmi świetnie) instalowany jest standardowo tylko w najdroższej odmianie Verso VIP. W nieco tańszej Verso Family wymaga dopłaty aż 19 900 zł w ramach opcji Executive. Cóż, trudno uwierzyć by był to jeden z tych dodatków, który będzie cieszył się dużym zainteresowaniem. A, szkoda.
To nam się podoba
+ Dobra jakość dźwięku z pakietu HiFi
+ Wygodna obsługa. Dobra reakcja ekranu na dotyk
+ Możliwość podłączenia internetu
+ Dostęp do informacji o korkach z dwóch różnych źródeł (online i TMC)
+ Dobra współpraca z nowymi telefonami w ramach MirrorLink
+ Udana nawigacja z funkcją wyznaczania tras alternatywnych
+ Podgląd przebiegu wyznaczonych tras i możliwość porównania ich
+ Bezpłatne aktualizacje map i informacje o korkach przez pierwsze kilka lat
+ Możliwość korzystania z dwóch nawigacji w trakcie podróży
+ Szybkie wyszukiwanie rozgłośni radiowych
+ Sterowanie sprzętem audio w kierownicy
+ Możliwość wyboru objazdu zakorkowanego miejsca
To nam się nie podoba
- Dobry zestaw głośników i nawigacja dostępne tylko w kosztownych pakietach
- Sporadyczne problemy ze stabilnością połączenia poprzez WiFi
- Niewielka ilość informacji o korkach z TMC
- Informacje o korkach online dotyczą zwykle największych miast i kluczowych dróg
- Problemy z odbiorem niektórych stacji radiowych
- Nieaktualne informacje o cenach paliw
- Brak innych standardów połączenia z telefonem (Android Auto, CarPlay)
- Brak podświetlenia pokrętła głośności co utrudnia obsługę w nocy