Nowa droga będzie jednojezdniowa. Jej długość wyniesie 3,4 km długości, z czego prawie połowa przebiegnie w tunelu, ciągnącym się od okolicy terminala promów morskich na wyspie Wolin (ulice Duńska, Fińska i Skandynawska) do rejonu oczyszczalni ścieków na wyspie Uznam (wyjazd na ul. Karsiborskiej). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tunel zostanie oddany do użytku we wrześniu 2022 roku.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZgodę na realizację inwestycji wydał już wojewoda zachodniopomorski. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca może zaczynać prace budowlane. W pierwszej kolejności teren sprawdzą saperzy (w Świnoujściu wielokrotnie znajdowano już niewybuchy z okresu II wojny światowej). Następnie rozpocznie się wycinka drzew, zostaną przeprowadzone czynności geodezyjne, a wykonawca zorganizuje swoje zaplecze.
Właściwe prace budowlane mają się rozpocząć na początku 2020 roku. Budowlańcy zaczną od szybu startowego na wyspie Uznam. Sam tunel będzie zrealizowany na trzy sposoby: w murach oporowych (475 m), metodą odkrywkową (295 m) oraz drążoną (główna część o długości 1,48 km).
Do ostatniej, najbardziej skomplikowanej operacji posłuży specjalna maszyna drążąca (TBM) o długości 100 m i tarczy o średnicy 13,5 m. Urządzenie zamówione i wykonane w Chinach przypłynie do Polski w sierpniu przyszłego roku. Po jego zmontowaniu w komorze startowej rozpocznie się właściwe drążenie (maszyna zostawia za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów). Przebicie się na wyspę Wolin planowane jest na sierpień 2021 roku.
Umowa o budowie tunelu została podpisana we wrześniu 2018 roku. Inwestycja o wartości 793 mln zł, z czego 775,6 mln zł stanowi unijne dofinansowanie, realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA wspiera prowadzenie projektu.