Auto Świat Wiadomości Aktualności Tunel w Świnoujściu – od planów do realizacji

Tunel w Świnoujściu – od planów do realizacji

Tunel łączący wyspy Uznam i Wolin to długo wyczekiwana inwestycja drogowa, która ma zastąpić czasochłonne, niewygodne przeprawy promowe w Świnoujściu. Atrakcja dla turystów jest utrapieniem dla mieszkańców. W końcu przejazd pod Świną doczekał się decyzji o zezwoleniu na budowę i po wielu latach przechodzi z fazy planowania do realizacji. Kiedy będzie gotowy?

Wizualizacja tunelu w Świnoujściu
GDDKiA
Wizualizacja tunelu w Świnoujściu

Nowa droga będzie jednojezdniowa. Jej długość wyniesie 3,4 km długości, z czego prawie połowa przebiegnie w tunelu, ciągnącym się od okolicy terminala promów morskich na wyspie Wolin (ulice Duńska, Fińska i Skandynawska) do rejonu oczyszczalni ścieków na wyspie Uznam (wyjazd na ul. Karsiborskiej). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tunel zostanie oddany do użytku we wrześniu 2022 roku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zgodę na realizację inwestycji wydał już wojewoda zachodniopomorski. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca może zaczynać prace budowlane. W pierwszej kolejności teren sprawdzą saperzy (w Świnoujściu wielokrotnie znajdowano już niewybuchy z okresu II wojny światowej). Następnie rozpocznie się wycinka drzew, zostaną przeprowadzone czynności geodezyjne, a wykonawca zorganizuje swoje zaplecze.

Właściwe prace budowlane mają się rozpocząć na początku 2020 roku. Budowlańcy zaczną od szybu startowego na wyspie Uznam. Sam tunel będzie zrealizowany na trzy sposoby: w murach oporowych (475 m), metodą odkrywkową (295 m) oraz drążoną (główna część o długości 1,48 km).

Do ostatniej, najbardziej skomplikowanej operacji posłuży specjalna maszyna drążąca (TBM) o długości 100 m i tarczy o średnicy 13,5 m. Urządzenie zamówione i wykonane w Chinach przypłynie do Polski w sierpniu przyszłego roku. Po jego zmontowaniu w komorze startowej rozpocznie się właściwe drążenie (maszyna zostawia za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów). Przebicie się na wyspę Wolin planowane jest na sierpień 2021 roku.

Umowa o budowie tunelu została podpisana we wrześniu 2018 roku. Inwestycja o wartości 793 mln zł, z czego 775,6 mln zł stanowi unijne dofinansowanie, realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA wspiera prowadzenie projektu.

Plan orientacyjny tunelu w Świnoujściu
Plan orientacyjny tunelu w ŚwinoujściuGDDKiA
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:DrogiGDDKiATunel
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków