Nowa droga będzie jednojezdniowa. Jej długość wyniesie 3,4 km długości, z czego prawie połowa przebiegnie w tunelu, ciągnącym się od okolicy terminala promów morskich na wyspie Wolin (ulice Duńska, Fińska i Skandynawska) do rejonu oczyszczalni ścieków na wyspie Uznam (wyjazd na ul. Karsiborskiej). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tunel zostanie oddany do użytku we wrześniu 2022 roku.

Zgodę na realizację inwestycji wydał już wojewoda zachodniopomorski. Ma ona rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że wykonawca może zaczynać prace budowlane. W pierwszej kolejności teren sprawdzą saperzy (w Świnoujściu wielokrotnie znajdowano już niewybuchy z okresu II wojny światowej). Następnie rozpocznie się wycinka drzew, zostaną przeprowadzone czynności geodezyjne, a wykonawca zorganizuje swoje zaplecze.

Właściwe prace budowlane mają się rozpocząć na początku 2020 roku. Budowlańcy zaczną od szybu startowego na wyspie Uznam. Sam tunel będzie zrealizowany na trzy sposoby: w murach oporowych (475 m), metodą odkrywkową (295 m) oraz drążoną (główna część o długości 1,48 km).

Do ostatniej, najbardziej skomplikowanej operacji posłuży specjalna maszyna drążąca (TBM) o długości 100 m i tarczy o średnicy 13,5 m. Urządzenie zamówione i wykonane w Chinach przypłynie do Polski w sierpniu przyszłego roku. Po jego zmontowaniu w komorze startowej rozpocznie się właściwe drążenie (maszyna zostawia za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów). Przebicie się na wyspę Wolin planowane jest na sierpień 2021 roku.

Umowa o budowie tunelu została podpisana we wrześniu 2018 roku. Inwestycja o wartości 793 mln zł, z czego 775,6 mln zł stanowi unijne dofinansowanie, realizowana jest w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Inwestorem jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA wspiera prowadzenie projektu.

Plan orientacyjny tunelu w Świnoujściu Foto: GDDKiA
Plan orientacyjny tunelu w Świnoujściu