Dzisiaj otwarcie salonu samochodowego to jak informacja o pojawieniu się kolejnego dyskontu lub patronackiej stacji paliw. W tym przypadku sprawa ma się jednak inaczej, ponieważ na naszą ziemię zawitał Aston Martin - firma legenda, której właściwie nie powinno już być, a którą przed bankructwem uratował między innymi nasz rodak mieszkający w Anglii, hrabia Louis Zborowski - syn polskiego szlachcica. Ale od początku.

Firma została założona w 1914 roku przez dwóch oficerów Roberta Bamforda i Lionela Martina. Nie był to ich pierwszy samochodowy interes ponieważ wcześniej parali się oni sprzedażą samochodów Singer. Martin ponadto zajmował się samochodowymi wyścigami górskimi na wzgórzu Aston Hill w okolicy miejscowości Aston Clinton. Wspólnicy uznali, że ich doświadczenie powoli na skonstruowanie samochodów lepszych jakościowo od Singerów.

Pierwszy samochód został wyprodukowany w 1915 roku, później nastąpiła przerwa spowodowana wojną.

Po wojnie Robert Bamford postanawia wycofać się z interesu. Firma przejęła imię drugiego właściciela. Pierwszy człon pochodzi natomiast od nazwy wyścigów Aston Hill, w którym samochody ścigały się pod górkę. Jest rok 1920 - Aston Martin znalazł się na skraju bankructwa, przed którym ratuje ją wspomniany już hrabia Zborowski.

Ciekawostką jest, że ojciec Louisa - Elliot stworzył ideę barw wyścigowych i zaprojektował słynną "Brytyjską Wyścigową Zieleń" - kolor noszony często przez wyścigowe Aston Martiny. Elliot Zborowski zginął w 1903 roku. W czasie górskiego La Turbie spinka mankietu jego koszuli zablokowała manetkę gazu, a samochód wypadł z trasy na jednym z zakrętów. Dwadzieścia lat później, w 1924 roku na torze Monza we Włoszech, zginął jego syn Louis.

Konstruował on i sprzedawał słynne wyścigowe i rekordowe bolidy o pojemności nawet 23 litrów nazywane "Chitty - Chitty - Bang - Bang". Śmierć dosięgnęła go w czasie wyścigu w 1924 roku.

Kilkanaście lat później, po wybuchu II wojny światowej, do Wielkiej Brytanii emigruje inżynier Tadeusz Marek - zwycięzca XII Rajdu Polski. W czasie wojny, w nowej ojczyźnie, na co dzień pracuje nad rozwojem silnika czołgu Centurion. Po zakończeniu działań zbrojnych znajduje pracę w Aston Martinie. Projektuje dwa kultowe silniki. Pierwszy to 6 cylindrowy, rzędowy o pojemności 3,7 litra wykorzystany w sportowym modelu DBR2 oraz cywilnym DB4 - w ten silnik był wyposażony samochód Bonda w książce Casino Royal. Drugim był zaprojektowany w 1968 roku V8 o pojemności 5,3 litra. Silnik ten napędzał m.in. słynnego V8 Vantage np. znanego z filmów o Bondzie w których wystąpił Timothy Dalton. Zaprojektowany przez Marka V8 był na tyle nowoczesny że pozostawał w produkcji aż do roku 2000, czyli przez 32 lata!

Do tej pory samochodu spod marki Aston Martin nie można było kupić w Polsce. To się zmieniło. Wczoraj (10.03.2010 roku - notabene w Święto Mężczyzny) został oficjalnie otwarty pierwszy salon na terytorium Polski. Gala została zorganizowana wraz z AML Polska, która jako jedyna firma w naszym kraju będzie reprezentowała uznaną angielską markę pod szyldem Aston Martin Warszawa.

Podczas otwarcia Dr. Urlich Bez, prezes Aston Martin, powiedział: "klienci w Polsce wyrażają ogromne zainteresowanie naszymi samochodami. Cieszymy się, że udało się nam znaleźć godnego partnera i odpowiednie miejsce, dzięki którym nasi klienci będą mieli bezpośredni dostęp do naszych aut. Warszawa odegra nieocenioną rolę w procesie ekspansji na rynki Europy Wschodniej, co stanowi ważny punkt w strategii rozwoju sieci sprzedaży.

Podczas otwarcia salonu Aston Martin został zeprezentowany model Rapide - uznawany za najbardziej elegancki czterodrzwiowy samochód świata.

Sercem Aston Martin Rapide jest wywołujący emocje 6-litrowy silnik V12 o mocy 477 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 600 Nm przy 5000 obr./min. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez 6-biegową, automatyczną przekładnię Touchtronic 2, która umożliwia również ręczną zmianę przełożeń poprzez łopatki przy kierownicy, wykonane z magnezu. Pozwala to na osiągnięcie pierwszej "setki" już w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna Rapide to 303 km/h.

Koncepcyjny model Aston Martin Rapide zaprezentowany został w 2006 roku w Detroit i natychmiast dostał aprobatę nowych udziałowców, którzy odkupili markę od Motor Ford Company. Wprowadzenie nowego samochodu na rynek zajęło projektantom i konstruktorom Aston Martin niewiele ponad dwa lata. Rapide powstał na płycie podłogowej "V/H Architecture", która sprawdziła się w takich modelach jak DBS, DB9 oraz Vantage.

Samochód standardowo wyposażony jest w specjalnie opracowany system audio Bang & Olufsen Beosound, podgrzewane fotele z elektryczną regulacją oraz liczne systemy zwiększające przyjemność z jazdy. Niektóre funkcje samochodu można kontrolować za pomocą zegarka AMVOX2 Transponder, zaprojektowanego we współpracy z firmą Jaeger LeCoultre.

Autoryzowanym przedstawicielem ASTON MARTIN na terytorium Polski, świadczącym usługi serwisowe i prowadzącym sprzedaż samochodów, jest AML Polska Sp. z o.o. Salon ASTON MARTIN WARSZAWA, znajduje się przy al. Waszyngtona 50 w Warszawie.

Ceny samochodów (uwaga: ceny są podane w euro):

V8 Vantage Coupe Manual: 139 950

V8 Vantage Coupe Sportshift: 145 400

V8 Vantage Coupe Roadster Manual: 153 000

V8 Vantage Coupe Roadster Sportshift: 158 450

V12 Vantage Coupe: 204 500

DB9 Coupe Manual: 197 900

DB9 Coupe Touchtronic: 203 350

DB9 Volante Manual: 214 350

DB9 Volante Touchtronic: 219 800

DBS Coupe Manual: 288 180

DBS Coupe Touchtronic: 293 630

DBS Volante Manual: 304 650

DBS Volante Touchtronic: 310 100

Rapide Touchtronic: 21 000