Ubiegły rok był już czwartym rokiem funkcjonowania systemu, ale jednocześnie pierwszym, w którym obowiązywała nowa ustawa o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw. Obok kontrolowanych dotychczas paliw ciekłych nowe przepisy objęły także swym zakresem biopaliwa oraz CNG i LPG. Ostatecznie jednak kontrolą nie objęto sprzężonych gazów ziemnych (CNG), ze względu na brak przepisów szczegółowych (stosownych rozporządzeń), oraz biopaliw ciekłych, ze względu na ograniczone występowanie w obrocie publicznym tego rodzaju paliwa. Opóźnione w czasie przepisy dotyczące gazu skroplonego (LPG) spowodowały ograniczenie zakresu terytorialnego oraz ilościowego kontroli jakości LPG.

Kontrola jakości paliw ciekłych objęła swym zakresem 2002 stacje benzynowe, z czego 873 zostały wylosowane, zaś 1129 to były stacje wybrane na podstawie skarg kierowców, informacji z policji czy też negatywnych wyników poprzednich kontroli. W pierwszej grupie tylko 15 próbek (z każdej stacji pobierano po jednej próbce) paliw nie spełniało wymagań jakościowych, co stanowi 1,72% (rok wcześniej 2,39%), z czego 2 próbki oleju napędowego (0,62% przy 1,36% w 2006 r.) i 13 próbek benzyn (2,36% przy 2,8% rok wcześniej). Gorsze wyniki uzyskano w drugiej grupie - 113 próbek nie spełniało norm (5,01%), z czego 5,27% oleju napędowego i 4,75% benzyn.

Najwięcej procentowo zakwestionowanych próbek wykryto w województwach świętokrzyskim (8,82%), śląskim (8,11%), lubelskim (6,78%) i mazowieckim (6,76%). Najkorzystniejszą sytuację mają kierowcy w Małopolsce (2,14%) i Wielkopolsce (2,8%).

Podobnie jak w trakcie kontroli w latach ubiegłych najczęściej kwestionowanym parametrem w oleju napędowym była zawartość siarki, której liczba przekroczeń zdecydowanie spadła w porównaniu z latami ubiegłymi. Stwierdzone wielkości przekroczeń wahały się od 57,3 do 1418 mg/kg (rok 2005 - max. stwierdzona zawartość siarki wynosiła 5429 mg/kg, rok 2006 - 8288 mg/kg) przy normie max. 50 mg/kg.

Natomiast w benzynach, w odróżnieniu od roku ubiegłego, w którym najczęściej kwestionowanym parametrem była prężność par, w roku 2007 dominuje niedotrzymanie parametru destylacji, w różnych jej punktach temperaturowych.

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w latach ubiegłych znacznie częściej w sprzedaży znajdował się olej napędowy niespełniający wymagań jakościowych. Natomiast w trakcie kontroli przeprowadzonych w roku 2007, nieznacznie więcej kwestionowano próbek benzyn.

Przeprowadzona po raz pierwszy kontrola jakości gazu LPG wypadła o wiele gorzej. Ze zbadanych 316 stacji 7,9 proc. oferowało gaz niespełniający wymagań jakościowych. Najgorzej w województwie lubelskim - 20,37 proc., najlepiej w małopolskim i śląskim, gdzie nieprawidłowości nie stwierdzono. Jeszcze gorzej wypadła kontrola w hurtowniach - zakwestionowano 4 z 14 pobranych próbek z 11 hurtowni. Kontrole prowadzone były od sierpnia jedynie w 9 województwach, w ograniczonym zakresie.