Od stycznia do czerwca tego roku liczba publikacji ogłoszeń sprzedaży kamperów wzrosła aż 3,5-krotnie (dane portalu ogłoszeniowego Otomoto). Trudno się dziwić, że Polacy coraz bardziej interesują się tego typu sposobem spędzania wakacji. Po pierwsze, w kraju dostępna jest coraz lepsza, nowocześniejsza infrastruktura kempingowa, a po drugie mamy coraz zasobniejsze portfele – w końcu urlop w kamperze nie jest tani, za to daje o wiele większą swobodę niż wypoczynek stacjonarny i znacznie większą wygodę niż biwakowanie pod namiotem.

Najczęstsze wyposażenie używanych kamperów

Oczywiście wypoczynek wypoczynkowi nierówny, tak samo jak standard oferowanych do sprzedaży kamperów. W ogłoszeniach można znaleźć zarówno ponad 30-letnie skanseny na kółkach za kilkanaście tys. zł, jak i luksusowe, mobilne hotele, które kosztują tyle samo, co apartament w Warszawie.

Co ciekawe, wyłączając z zestawienia najnowsze modele, klimatyzacja części mieszkalnej nadal nie jest standardem, ale im pojazd młodszy, tym większa szansa na takie udogodnienie. Najczęściej na stanie znajdują się trzy łóżka: dwa jednoosobowe i jedno małżeńskie.

Z biegiem lat kabina kierowcy stała się częścią otwartej przestrzeni całego pojazdu, a przednie fotele zyskały możliwość obracania w stronę ulokowanych za nimi stolików. Coraz częściej można też spotkać takie udogodnienia, jak podgrzewana podłoga, panele solarne, a nawet miejsce na quada oraz systemy inteligentnego zarządzania wszystkimi dostępnymi w pojeździe funkcjami.

Najpopularniejsze kampery to...

… modele zbudowane na Fiatach Ducato. Stanowią one aż 22 proc. wszystkich ofert. Za nim jest Ford, który odnotował zaledwie 13 proc. i ex aequo Peugeot oraz Mercedes z wynikiem równym 6 proc.

Foto: otoMoto
Rynek używanych kamperów

Blisko 15 proc. poszukujących koncentruje swoją uwagę właśnie na pojazdach najtańszych. Niestety, tu oprócz ograniczonych wygód i wyposażenia należy pogodzić się też z zaawansowanym wiekiem. W papierach pojazdu wartego do 30 tys. zł będzie około 20 lat i więcej. Według Otomoto największą popularnością cieszą się ogłoszenia z pojazdami wyprodukowanymi w latach 1996-1998.

Rośnie też liczba osób poszukujących kamperów bardzo młodych lub niemalże nowych. Według Otomoto 11 proc. zainteresowanych rozglądało się za autami z roczników 2016-19 za ok. 200 tys. zł.

Co ciekawe, nie są to wcale najdroższe wystawione do sprzedaży w Polsce kampery z drugiej ręki. Rekordzistą w tej kategorii jest do tej pory Iveco Le Voyageur LINER 874 GD z 2016 r - kosztował 982 770 zł! Tuż za nim uplasował się wyprodukowany 5 lat temu Mitsubishi Caravannel 4X4, luksusowy hotel na czterech terenowych kołach, za którego sprzedawca oczekiwał nieco ponad 30 tys. zł mniej.

Foto: otoMoto
Rynek używanych kamperów

Gdzie po używanego kampera?

Prawdziwym zagłębiem kamperowym w kraju jest województwo wielkopolskie, które dostarcza na rynek co piątą ofertę. Niemal połowę mniej propozycji zapewniają sprzedawcy z województw mazowieckiego i śląskiego (po 12 proc.) oraz dolnośląskiego (11 proc.). Mieszkańcy tych samych regionów wykazują zresztą również największe zainteresowanie zakupem kampera.