Już pierwsze spojrzenie w opis trasy powoduje ciarki na plecach kierowcy. Pofałdowany teren francuskiej Riwiery, z piękną barwą morza oraz niepowtarzalną przyrodą. Jazdę rozpoczynamy od serii krętych zakrętów z ustawieniem „Sport”. Pochylenia samochodu są niewielkie, perfekcyjny tor jazdy i dobra przyczepność opon.
Niespodzianką okazały się 18-calowe opony Michelin Pilot Exalto, które francuski producent stworzył specjalnie do samochodów o wysokich osiągach. Nawet podczas pokonywania ostrych zakrętów nie usłyszeliśmy najmniejszego pisku, co świadczy o ich wyjątkowej przyczepności do nawierzchni.
Kolejnym pozytywnym faktem jest decyzja specjalistów Volkswagena o zastosowaniu wspomagania kierownicy różniącego się charakterystyką od seryjnej wersji. W tym przypadku wymaga on od kierowcy użycia większej siły podczas pokonywania zakrętów, ale z drugiej strony pozwala to na lepszą kontrolę nad pojazdem. Jednak wieniec koła kierownicy mógłby być nieco grubszy, a także bardziej wyprofilowany do lepszego trzymania.
Ustawienie zawieszenie w pozycji Sport powoduje lepsze reakcje podczas pokonywania ostrych zakrętów. Natomiast ustawienie Comfort oferuje już znacznie wygodniejszą jazdę. GTI jest zatem samochodem, który można z powodzeniem wykorzystać w każdych warunkach.
Hałas we wnętrzu tego modelu jest większy niż w pozostałych wersjach. Można domyślać się, iż inżynierowie z Wolfsburga odchudzili to auto o kilogramy elementów wygłuszających, a także zastosowali układ wydechowy, który już na małych obrotach wydaje przyjemne dźwięki.
Dwusprzęgłowa przekładnia DSG niemalże perfekcyjnie odczytuje intencje kierowcy i pozwala na dynamiczną jazdę. Koncern Volkswagen zmienił pogląd na montowanie silników z turbodoładowaniem w samochodach o charakterze sportowym. Idealną jednostką jest 2,0 TSI, w której już praktycznie nie występuje turboefekt, a wahanie jest zupełnie nieodczuwalne. Moment obrotowy jest do dyspozycji niemalże natychmiast, a wykorzystanie mocy 210 KM zapewnia on w zakresie od 2000 do 6800 obr./min.
Wnętrze Golfa GTI jest typowo sportowe. Kierowca siedzi nisko, może odpowiednio do własnej sylwetki ustawić koło kierownicy (regulacja w dwóch płaszczyznach). W górnej części fotela brakuje odpowiedniego podparcia.
Volkswagen Golf GTI - podstawowe dane techniczne | |
Silnik | 2,0 TFSI |
Pojemność skokowa [cm3] | 1984 |
Cylindry/zawory | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 155/5300-6200 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 280/1700-5200 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 240 (238) |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 6,9 (6,9) |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,3 (7,4) |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1318 (1339) |
Cena [PLN] | 98.980- (106.580,-) |
(Dane w nawiasie dotyczą wersji z przekładnią DSG.)
Do standardowego wyposażenia, podobnie jak w innych Golfach, należy układ ESP i związany z nim zestaw systemów elektronicznych; przednie, boczne oraz ochraniające głowę i kolana poduszki powietrzne; elektroniczna blokada dyferencjału XDS i o 15 mm obniżone zawieszenie. Do tego dochodzą: koła z metali lekkich Denver 7 1/2 J x 17 z oponami 225/45 R17., sportowe fotele i czarna podsufitka, trójramienne wielofunkcyjne koło kierownicy i aluminiowe pedały. Nowością są adaptacyjne amortyzatory DCC, które jednak można otrzymać za dodatkowa dopłatą.
Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. dach szklany, elektrycznie otwierany - 4 320 zł, DCC - Adaptacyjna regulacja zawieszenia - 3 550 zł, poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu, boczne - 1 180 zł, system wspomagający parkowanie "Park Assist" - 2 570 zł, śruby kół z zabezpieczeniem antykradzieżowym - 2 500 zł, podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulowane elektrycznie, dla siedzeń przednich - 7 250 zł, lakier metaliczny lub perłowy - 1 360 zł.