- Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf
- Kto chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y
- Prowadzi Grupa Volkswagena z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan
Niewiele zabrakło, by 2018 rok nie zdołał wyprzedzić 2017. Różnica na korzyść ubiegłego roku to zaledwie 346 samochodów. Stało się tak przede wszystkim za sprawą zamieszania z normami zużycia paliwa WLTP. Głównie z tego powodu w czwartym kwartale 2018 liczba rejestracji nowych aut spadła o 7,5% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej – wynika z danych JATO Dynamics. Na szczęście dla branży o wiele lepsze statystyki dotyczą wcześniejszych kwartałów, co pozwoliło zanotować najlepszy od 11 lat wynik.
Przez 12 miesięcy ub. roku nabywców znalazło 945 tysięcy samochodów elektrycznych i hybrydowych (w tym hybryd plug-in), a krajem, w którym rejestruje się najwięcej elektrycznych aut jest Norwegia – ich udział to blisko 1/3 całego tamtejszego rynku.
Trwa boom na SUV-y
Dobry wynik pozwolił naszemu kontynentowi zająć trzecie miejsce wśród największych rynków świata – za Chinami i USA. Do statystyk swoją cegiełkę dołożyła Polska, z liczbą rejestracji na poziomie 531,8 tys. aut. To wynik lepszy o ponad 9% w porównaniu z 2017. Nieco mniejsze przyrosty zanotowały Holandia i Hiszpania (odpowiednio +8,1% i +6,9%), ale w połączeniu z dwucyfrowymi wzrostami liczby rejestracji na Litwie, w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Grecji zrównoważyło to spory spadek (-7,8%) w Wielkiej Brytanii.
Stale rośnie udział w rynku samochodów typu SUV. W 2018 roku stanowiły one 34,6% wszystkich nowych aut zarejestrowanych w Europie – informuje JATO Dynamics. Odbywa się to m.in. kosztem segmentu MPV.
Kto więc chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y i to najlepiej kilka. Między innymi dzięki takim modelom, jak Tiguan, T-Roc, Touareg i T-Cross Volkswagen jest numerem 1 europejskiego zestawienia najpopularniejszych producentów. Drugie miejsce zajmuje Renault, a trzecie Ford. Obie te marki, podobnie jak zajmujące kolejne lokaty Peugeot i Opel, także mają w ofercie SUV-y.
Volkswagen Golf przed Renault Clio i Volkswagenem Polo
Mimo że SUV-y są zdecydowanie najpopularniejszym segmentem rynku na naszym kontynencie, w zestawieniu najchętniej wybieranych modeli wyprzedzają je bardziej tradycyjne auta. Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf, a gonić starają się Renault Clio i Volkswagen Polo. Dopiero piąte miejsce zajmuje najwyżej notowany SUV – Nissan Qashqai. Za to do SUV-ów należą największe wzrosty w porównaniu do 2017 roku. Zainteresowanie Peugeotem 3008 podskoczyło o 26%, zaś Dacią Duster – o 22%.
Gdy spojrzymy na zestawienie wyników poszczególnych grup okaże się, że prowadzi Grupa VW z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan.
Top 25 nowych aut w Europie według marek 2018
. | Marka | Liczba nowych rejestracji | Zmiana w porównaniu z 2017 rokiem |
1. | VOLKSWAGEN | 1 746 411 | 3% |
2. | RENAULT | 1 099 289 | -4% |
3. | FORD | 1 014 190 | -3% |
4. | PEUGEOT | 971 174 | 5% |
5. | OPEL/VAUXHALL | 882 361 | -6% |
6. | MERCEDES | 879 907 | -3% |
7. | BMW | 812 936 | -1% |
8. | SKODA | 724 568 | 3% |
9. | AUDI | 721 580 | -12% |
10. | TOYOTA | 706 293 | 4% |
11. | FIAT | 681 671 | -9% |
12. | CITROEN | 597 134 | 5% |
13. | HYUNDAI | 538 122 | 4% |
14. | DACIA | 530 147 | 12% |
15. | KIA | 490 821 | 6% |
16. | NISSAN | 489 327 | -13% |
17. | SEAT | 450 866 | 12% |
18. | VOLVO | 321 239 | 7% |
19. | SUZUKI | 249 103 | 2% |
20. | MAZDA | 232 983 | 1% |
21. | MINI | 217 341 | 1% |
22. | JEEP | 167 532 | 56% |
23. | LAND ROVER | 150 480 | -10% |
24. | MITSUBISHI | 140 160 | 24% |
25. | HONDA | 134 939 | -3% |
źródło: JATO Dynamics
Top 25 nowych aut w Europie według modeli 2018
.. | Model | Liczba nowych rejestracji | Zmiana w porównaniu do roku 2017 |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 445 754 | -8% |
2. | RENAULT CLIO | 336 268 | 2% |
3. | VOLKSWAGEN POLO | 299 920 | 10% |
4. | FORD FIESTA | 270 738 | 6% |
5. | NISSAN QASHQAI | 233 026 | -6% |
6. | PEUGEOT 208 | 230 049 | -6% |
7. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 224 788 | -5% |
8. | SKODA OCTAVIA | 223 352 | -3% |
9. | TOYOTA YARIS | 217 642 | 9% |
10. | OPEL CORSA | 217 036 | -7% |
11. | DACIA SANDERO | 216 306 | 8% |
12. | RENAULT CAPTUR | 214 720 | 0% |
13. | CITROEN C3 | 210 082 | 1% |
14. | PEUGEOT 3008 | 204 197 | 26% |
15. | FORD FOCUS | 196 583 | -9% |
16. | FIAT 500 | 191 205 | 1% |
17. | DACIA DUSTER | 182 100 | 22% |
18. | PEUGEOT 2008 | 180 204 | 0% |
19. | SKODA FABIA | 172 511 | -5% |
20. | FIAT PANDA | 168 697 | -10% |
21. | OPEL ASTRA | 160 275 | -27% |
22. | VOLKSWAGEN PASSAT | 157 986 | -14% |
23. | MERCEDES KLASY A | 156 020 | 8% |
24. | PEUGEOT 308 | 155 925 | -2% |
25. | FORD KUGA | 154 125 | 1% |
źródło: JATO Dynamics