• Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf
  • Kto chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y
  • Prowadzi Grupa Volkswagena z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan

Niewiele zabrakło, by 2018 rok nie zdołał wyprzedzić 2017. Różnica na korzyść ubiegłego roku to zaledwie 346 samochodów. Stało się tak przede wszystkim za sprawą zamieszania z normami zużycia paliwa WLTP. Głównie z tego powodu w czwartym kwartale 2018 liczba rejestracji nowych aut spadła o 7,5% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej – wynika z danych JATO Dynamics. Na szczęście dla branży o wiele lepsze statystyki dotyczą wcześniejszych kwartałów, co pozwoliło zanotować najlepszy od 11 lat wynik.

Przez 12 miesięcy ub. roku nabywców znalazło 945 tysięcy samochodów elektrycznych i hybrydowych (w tym hybryd plug-in), a krajem, w którym rejestruje się najwięcej elektrycznych aut jest Norwegia – ich udział to blisko 1/3 całego tamtejszego rynku.

Trwa boom na SUV-y

Dobry wynik pozwolił naszemu kontynentowi zająć trzecie miejsce wśród największych rynków świata – za Chinami i USA. Do statystyk swoją cegiełkę dołożyła Polska, z liczbą rejestracji na poziomie 531,8 tys. aut. To wynik lepszy o ponad 9% w porównaniu z 2017. Nieco mniejsze przyrosty zanotowały Holandia i Hiszpania (odpowiednio +8,1% i +6,9%), ale w połączeniu z dwucyfrowymi wzrostami liczby rejestracji na Litwie, w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Grecji zrównoważyło to spory spadek (-7,8%) w Wielkiej Brytanii.

Stale rośnie udział w rynku samochodów typu SUV. W 2018 roku stanowiły one 34,6% wszystkich nowych aut zarejestrowanych w Europie – informuje JATO Dynamics. Odbywa się to m.in. kosztem segmentu MPV.

Kto więc chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y i to najlepiej kilka. Między innymi dzięki takim modelom, jak Tiguan, T-Roc, Touareg i T-Cross Volkswagen jest numerem 1 europejskiego zestawienia najpopularniejszych producentów. Drugie miejsce zajmuje Renault, a trzecie Ford. Obie te marki, podobnie jak zajmujące kolejne lokaty Peugeot i Opel, także mają w ofercie SUV-y.

Volkswagen Golf przed Renault Clio i Volkswagenem Polo

Mimo że SUV-y są zdecydowanie najpopularniejszym segmentem rynku na naszym kontynencie, w zestawieniu najchętniej wybieranych modeli wyprzedzają je bardziej tradycyjne auta. Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf, a gonić starają się Renault Clio i Volkswagen Polo. Dopiero piąte miejsce zajmuje najwyżej notowany SUV – Nissan Qashqai. Za to do SUV-ów należą największe wzrosty w porównaniu do 2017 roku. Zainteresowanie Peugeotem 3008 podskoczyło o 26%, zaś Dacią Duster – o 22%.

Gdy spojrzymy na zestawienie wyników poszczególnych grup okaże się, że prowadzi Grupa VW z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan.

Top 25 nowych aut w Europie według marek 2018

. Marka Liczba nowych rejestracji Zmiana w porównaniu z 2017 rokiem
1. VOLKSWAGEN 1 746 411 3%
2. RENAULT 1 099 289 -4%
3. FORD 1 014 190 -3%
4. PEUGEOT 971 174 5%
5. OPEL/VAUXHALL 882 361 -6%
6. MERCEDES 879 907 -3%
7. BMW 812 936 -1%
8. SKODA 724 568 3%
9. AUDI 721 580 -12%
10. TOYOTA 706 293 4%
11. FIAT 681 671 -9%
12. CITROEN 597 134 5%
13. HYUNDAI 538 122 4%
14. DACIA 530 147 12%
15. KIA 490 821 6%
16. NISSAN 489 327 -13%
17. SEAT 450 866 12%
18. VOLVO 321 239 7%
19. SUZUKI 249 103 2%
20. MAZDA 232 983 1%
21. MINI 217 341 1%
22. JEEP 167 532 56%
23. LAND ROVER 150 480 -10%
24. MITSUBISHI 140 160 24%
25. HONDA 134 939 -3%

     źródło: JATO Dynamics

Top 25 nowych aut w Europie według modeli 2018

.. Model Liczba nowych rejestracji Zmiana w porównaniu do roku 2017
1. VOLKSWAGEN GOLF 445 754 -8%
2. RENAULT CLIO 336 268 2%
3. VOLKSWAGEN POLO 299 920 10%
4. FORD FIESTA 270 738 6%
5. NISSAN QASHQAI 233 026 -6%
6. PEUGEOT 208 230 049 -6%
7. VOLKSWAGEN TIGUAN 224 788 -5%
8. SKODA OCTAVIA 223 352 -3%
9. TOYOTA YARIS 217 642 9%
10. OPEL CORSA 217 036 -7%
11. DACIA SANDERO 216 306 8%
12. RENAULT CAPTUR 214 720 0%
13. CITROEN C3 210 082 1%
14. PEUGEOT 3008 204 197 26%
15. FORD FOCUS 196 583 -9%
16. FIAT 500 191 205 1%
17. DACIA DUSTER 182 100 22%
18. PEUGEOT 2008 180 204 0%
19. SKODA FABIA 172 511 -5%
20. FIAT PANDA 168 697 -10%
21. OPEL ASTRA 160 275 -27%
22. VOLKSWAGEN PASSAT 157 986 -14%
23. MERCEDES KLASY A 156 020 8%
24. PEUGEOT 308 155 925 -2%
25. FORD KUGA 154 125 1%

     źródło: JATO Dynamics