- Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf
- Kto chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y
- Prowadzi Grupa Volkswagena z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Niewiele zabrakło, by 2018 rok nie zdołał wyprzedzić 2017. Różnica na korzyść ubiegłego roku to zaledwie 346 samochodów. Stało się tak przede wszystkim za sprawą zamieszania z normami zużycia paliwa WLTP. Głównie z tego powodu w czwartym kwartale 2018 liczba rejestracji nowych aut spadła o 7,5% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej – wynika z danych JATO Dynamics. Na szczęście dla branży o wiele lepsze statystyki dotyczą wcześniejszych kwartałów, co pozwoliło zanotować najlepszy od 11 lat wynik.
Przez 12 miesięcy ub. roku nabywców znalazło 945 tysięcy samochodów elektrycznych i hybrydowych (w tym hybryd plug-in), a krajem, w którym rejestruje się najwięcej elektrycznych aut jest Norwegia – ich udział to blisko 1/3 całego tamtejszego rynku.
Trwa boom na SUV-y
Dobry wynik pozwolił naszemu kontynentowi zająć trzecie miejsce wśród największych rynków świata – za Chinami i USA. Do statystyk swoją cegiełkę dołożyła Polska, z liczbą rejestracji na poziomie 531,8 tys. aut. To wynik lepszy o ponad 9% w porównaniu z 2017. Nieco mniejsze przyrosty zanotowały Holandia i Hiszpania (odpowiednio +8,1% i +6,9%), ale w połączeniu z dwucyfrowymi wzrostami liczby rejestracji na Litwie, w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Grecji zrównoważyło to spory spadek (-7,8%) w Wielkiej Brytanii.
Stale rośnie udział w rynku samochodów typu SUV. W 2018 roku stanowiły one 34,6% wszystkich nowych aut zarejestrowanych w Europie – informuje JATO Dynamics. Odbywa się to m.in. kosztem segmentu MPV.
Kto więc chce być w czołówce rankingów w Europie musi mieć w ofercie SUV-y i to najlepiej kilka. Między innymi dzięki takim modelom, jak Tiguan, T-Roc, Touareg i T-Cross Volkswagen jest numerem 1 europejskiego zestawienia najpopularniejszych producentów. Drugie miejsce zajmuje Renault, a trzecie Ford. Obie te marki, podobnie jak zajmujące kolejne lokaty Peugeot i Opel, także mają w ofercie SUV-y.
Volkswagen Golf przed Renault Clio i Volkswagenem Polo
Mimo że SUV-y są zdecydowanie najpopularniejszym segmentem rynku na naszym kontynencie, w zestawieniu najchętniej wybieranych modeli wyprzedzają je bardziej tradycyjne auta. Liderem, mimo spadku sprzedaży w porównaniu do 2017 roku, jest Volkswagen Golf, a gonić starają się Renault Clio i Volkswagen Polo. Dopiero piąte miejsce zajmuje najwyżej notowany SUV – Nissan Qashqai. Za to do SUV-ów należą największe wzrosty w porównaniu do 2017 roku. Zainteresowanie Peugeotem 3008 podskoczyło o 26%, zaś Dacią Duster – o 22%.
Gdy spojrzymy na zestawienie wyników poszczególnych grup okaże się, że prowadzi Grupa VW z udziałem na poziomie 23,8%. Drugie miejsce zajmuje PSA, a trzecie – Renault/Nissan.
Top 25 nowych aut w Europie według marek 2018
| . | Marka | Liczba nowych rejestracji | Zmiana w porównaniu z 2017 rokiem |
| 1. | VOLKSWAGEN | 1 746 411 | 3% |
| 2. | RENAULT | 1 099 289 | -4% |
| 3. | FORD | 1 014 190 | -3% |
| 4. | PEUGEOT | 971 174 | 5% |
| 5. | OPEL/VAUXHALL | 882 361 | -6% |
| 6. | MERCEDES | 879 907 | -3% |
| 7. | BMW | 812 936 | -1% |
| 8. | SKODA | 724 568 | 3% |
| 9. | AUDI | 721 580 | -12% |
| 10. | TOYOTA | 706 293 | 4% |
| 11. | FIAT | 681 671 | -9% |
| 12. | CITROEN | 597 134 | 5% |
| 13. | HYUNDAI | 538 122 | 4% |
| 14. | DACIA | 530 147 | 12% |
| 15. | KIA | 490 821 | 6% |
| 16. | NISSAN | 489 327 | -13% |
| 17. | SEAT | 450 866 | 12% |
| 18. | VOLVO | 321 239 | 7% |
| 19. | SUZUKI | 249 103 | 2% |
| 20. | MAZDA | 232 983 | 1% |
| 21. | MINI | 217 341 | 1% |
| 22. | JEEP | 167 532 | 56% |
| 23. | LAND ROVER | 150 480 | -10% |
| 24. | MITSUBISHI | 140 160 | 24% |
| 25. | HONDA | 134 939 | -3% |
źródło: JATO Dynamics
Top 25 nowych aut w Europie według modeli 2018
| .. | Model | Liczba nowych rejestracji | Zmiana w porównaniu do roku 2017 |
| 1. | VOLKSWAGEN GOLF | 445 754 | -8% |
| 2. | RENAULT CLIO | 336 268 | 2% |
| 3. | VOLKSWAGEN POLO | 299 920 | 10% |
| 4. | FORD FIESTA | 270 738 | 6% |
| 5. | NISSAN QASHQAI | 233 026 | -6% |
| 6. | PEUGEOT 208 | 230 049 | -6% |
| 7. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 224 788 | -5% |
| 8. | SKODA OCTAVIA | 223 352 | -3% |
| 9. | TOYOTA YARIS | 217 642 | 9% |
| 10. | OPEL CORSA | 217 036 | -7% |
| 11. | DACIA SANDERO | 216 306 | 8% |
| 12. | RENAULT CAPTUR | 214 720 | 0% |
| 13. | CITROEN C3 | 210 082 | 1% |
| 14. | PEUGEOT 3008 | 204 197 | 26% |
| 15. | FORD FOCUS | 196 583 | -9% |
| 16. | FIAT 500 | 191 205 | 1% |
| 17. | DACIA DUSTER | 182 100 | 22% |
| 18. | PEUGEOT 2008 | 180 204 | 0% |
| 19. | SKODA FABIA | 172 511 | -5% |
| 20. | FIAT PANDA | 168 697 | -10% |
| 21. | OPEL ASTRA | 160 275 | -27% |
| 22. | VOLKSWAGEN PASSAT | 157 986 | -14% |
| 23. | MERCEDES KLASY A | 156 020 | 8% |
| 24. | PEUGEOT 308 | 155 925 | -2% |
| 25. | FORD KUGA | 154 125 | 1% |
źródło: JATO Dynamics