Producent tłumaczy, że zachętami objęci będą nie tylko właściciele starszych diesli. Na dodatkowe korzyści mogą liczyć użytkownicy nowszych pojazdów z silnikami Diesla, mieszkający w 14 niemieckich miastach, w których występuje wysoki poziom zanieczyszczeń powietrza.

W poprzedniej tego typu akcji Volkswagen doprowadził do wycofania z dróg 210 tys. starych diesli.

Przedstawiciele partii rządzących w Niemczech 2 października ogłosili porozumienie ws. działań na rzecz poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach. Konsensus miałby pozwolić uniknąć wprowadzania zakazu wjazdu do centrów kolejnych miast dla samochodów z silnikami Diesla - przekonywali. Kilka dni później niemieckie ministerstwo środowiska zapowiedziało, że nie zaakceptuje odrzucenia przez producentów samochodów rządowych planów mających doprowadzić do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza spalinami emitowanymi przez silniki Diesla.

Rozwiązanie zaproponowane przez władze w Berlinie zakłada, że właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla w Niemczech mogą wybrać między skorzystaniem z zachęt handlowych, a modyfikacją jednostki napędowej w celu zmniejszenia ich szkodliwości dla środowiska. Z informacji agencji Reutera wynikało wówczas, że niemieckie koncerny motoryzacyjne zgodziły się zaoferować klientom udział w programie wymiany samochodów z silnikami wysokoprężnymi (spełniającymi standardy emisji Euro 4 i Euro 5). W tym celu oferowane będą zachęty handlowe lub upusty.

Według oficjalnych danych w Niemczech jest 3,1 mln samochodów z silnikami Diesla Euro 4 i 5,7 mln egzemplarzy z Euro 5. W kraju zarejestrowanych jest 46,5 mln samochodów.