Auto Świat Wiadomości Aktualności Volvo XC40 – 5 pytań o najmniejszego SUV-a Volvo

Volvo XC40 – 5 pytań o najmniejszego SUV-a Volvo

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Volvo XC40 to całkiem nowy model – najmniejszy SUV szwedzkiej marki. Czym będzie walczył z coraz liczniejszą konkurencją kompaktowych SUV-ów segmentu premium?

Volvo XC40 – 5 pytań o najmniejszego SUV-a Volvo
Zobacz galerię (10)
Volvo
Volvo XC40 – 5 pytań o najmniejszego SUV-a Volvo
  • XC40 z założenia nie ma być prostą kopią większego XC60, choć wykorzystuje wiele technologii z droższego modelu
  • Skandynawski dizajn łatwo zauważyć: to dbałość o szczegóły i charakterystyczne wzornictwo
  • Volvo stawia na wykorzystanie nowych technologii: na pokładzie ma bardzo nowoczesny system multimedialny

1. Dla kogo nowy SUV?

Volvo XC40 trafia w gusta polskiego odbiorcy, który ma dużą słabość do szwedzkiej marki. Moda na skandynawski design jest popularna jak oferta IKEI, a o Volvo marzy wielu z nas. Nowe Volvo będzie konkurować zwłaszcza z BMW X1, ma jednak nad nim przewagę nowości i lepszą cenę. BMW żąda za X1 z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 140 KM i manualną skrzynią biegów 132 900 zł, a ceny XC40 startują od 127 200 zł (podstawowa wersja będzie dostępna dopiero wiosną przyszłego roku). Jest jeszcze inna niemiecka konkurencja – Mercedes GLA i Audi Q3. Oba auta są jednak nienowe i mają ciaśniejsze wnętrza od Volvo.

Ciekawe nowe propozycje w tym segmencie pochodzą spoza Niemiec. Mowa o nowym Jeepie Compassie, aucie ze wszech miar godnym uwagi, a wyraźnie tańszym – jego ceny startują od 99 800 zł. Niedawno testowany przez nas 140-konny Jeep Compass 2.0 Multijet z napędem 4x4 i 9-stopniowym „automatem” kosztuje od 149 100 zł, czyli ponad 20 tys. taniej od porównywalnego Volvo XC40 D4 AWD.

Z drugiej strony mamy Jaguara E-Pace'a (ceny od 145 900 zł). Więcej o porównaniu nowych SUV-ów Volvo i Jaguara w „Auto Świecie” z 9 października.

2. A może jednak XC60?

XC40 nie jest pomniejszoną kopią XC60, choć trzeba przyznać, że dzieli z nim wiele rozwiązań technicznych. Jednak porównywalne wersje napędowe D4 AWD – 190-konny diesel, napęd 4x4 i 8-biegowy „automat” – dzielą 23 tys. zł w cenie zakupu (XC40 D4 AWD kosztuje od 170 970 zł, a XC60 D4 AWD – od 193 800 zł). Jeszcze większa różnica jest w cenach najtańszych wersji: XC40 T3 FWD (benzynowe 1.5/150 KM, napęd na przód plus 6-biegowy „manual” kosztować ma 127 200 zł, podczas gdy najtańsze XC60 (D4 AWD z manualną skrzynią biegów) to wydatek 184 500 zł.

Tyle w kwestii porównania cen obu SUV-ów Volvo. Nie da się jednak ukryć, że XC40 jest znacznie mniejsze – ma długość 442 cm, czyli o 26 cm mniej niż XC60. To jednak niekoniecznie jest wadą. Nowy model lepiej nadaje się do użytkowania w zatłoczonych centrach miast, gdzie walka o każdy centymetr przestrzeni parkingowej może skutecznie obrzydzić jazdę większym autem.

3. Na czym polega praktyczność "designed in Scandinavia"?

Volvo XC40 ma długość 442 cm, szerokość 186,3 cm i wysokość 165,5 cm, a jego rozstaw osi – 270,2 cm – jest jednym z większych w klasie. Podobnie zresztą jak prześwit, sięgający 21,1 cm, który sugeruje dobre właściwości offroadowe małego Volvo. Tylko Jeep Compass ma większy, bo 21,5-centymetrowy, prześwit – ale to w końcu Jeep i dzielnością w terenie trudno z nim konkurować.

Stylistyka XC40 odpowiada filozofii marki: duże okna zapewniające dobrą widoczność, ustawiony pionowo, wklęsły i masywny grill, szeroki słupek C oraz ledowe tylne lampy. Także wygląd reflektorów stanowi wariację na temat motywu o wiele mówiącej nazwie „młot Thora”, który pierwszy raz wprowadzono wraz z debiutem flagowego XC90.

Volvo XC40 ma duży rozstaw osi, co przekłada się na świetną przestronność wnętrza – mniej więcej taka, jak w BMW X1. Do auta łatwo wsiąść – ma szeroko otwierane duże drzwi.

Dzięki przeniesieniu głośników do góry, na boki deski rozdzielczej, kieszenie w drzwiach są wyjątkowo pojemne – mieszczą się tu duże butelki z napojami. Zresztą cała kabina jest wypełniona pomysłowymi schowkami – auto ma np. pojemnik na śmieci w konsoli środkowej. Bagażnik ma pojemność 460 l (dla porównania: Audi Q3 – 460 l, BMW X1 – 505 l, VW Tiguan – 615 l).

4. Jak bardzo "connected" jest nowe Volvo?

Na konsoli środkowej Volvo XC40 króluje 9-calowy pionowy ekran dotykowy, będący centrum obsługi multimediów. W miejscu zegarów umieszczono natomiast kolorowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. XC40 ma dostęp do usług online oraz możliwość współpracy z systemami Apple CarPlay i Android Auto.

Ciekawą opcją będzie tzw. rodzinny car sharing. Stanowi on rozwinięcie systemu Volvo On Call, który już teraz pozwala sterować wybranymi funkcjami samochodu przez telefon, a dzięki wyposażeniu XC40 w dodatkowy czerwony kluczyk, działający tylko z cyfrowym kodem w telefonie, pozwoli on na skorzystanie z auta zaufanej osobie. Wystarczy wysłać tylko ten kod w aplikacji, żeby odbiorca mógł namierzyć zaparkowane auto i je swobodnie uruchomić.

W wyposażeniu XC40 znajduje się cały arsenał systemów odpowiadających za bezpieczeństwo, znanych z modeli XC60 i XC90, w tym pakiet City Safety czy Pilot Assist, umożliwiający półautonomiczną jazdę na drogach szybkiego ruchu z prędkością do 130 km/h.

5. Jakie silniki będzie miał nowy SUV?

Volvo XC40 w momencie debiutu dostępne jest wyłącznie z napędem na cztery koła i 2-litrowymi turbodoładowanymi silnikami: dieslem D4 o mocy 190 KM lub benzyniakiem T5/247 KM, a także z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi Geartronic i w jednej z trzech wersji wyposażenia: Momentum, R-Design oraz Inscription. D4 pierwszą „setkę” osiąga po 7,9 s, natomiast benzynowe T5 – po 6,5 s. W kwietniu 2018 roku do oferty dołączą: nowa, trzycylindrowa jednostka T3 o pojemności 1,5 l i mocy 150 KM, oferowana wyłącznie z napędem na przednie koła i 6-biegową skrzynią manualną, 2-litrowa wersja T4 o mocy 190 KM z 8-stopniowym „automatem” i napędem na przód lub 4x4 oraz diesel D3 2.0/150 KM w wariantach z napędem na przód (6-biegowy „manual” lub „automat”) albo 4x4 (6-biegowy „manual” lub 8-biegowy „automat”). Wraz z nimi ma być też wprowadzona podstawowa wersja wyposażenia, nazwana po prostu „XC40”. Później w palecie pojawią się: bazowy diesel i mocna hybryda. XC40 można już zamawiać, a pierwsze auta do klientów powinny trafić na początku 2018 roku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków