Dotychczas Volvo pod nazwa D3 produkowało dwulitrowy silnik pięciocylindrowy o mocy 120 kW i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm do modeli S80, V70, XC70 i XC60, a mocniejszy 130 kW i 400 Nm do modeli C30, S40, V50 a C70.

Najnowszy D3 przeznaczony jest do modelu XC90 i może występować z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną oraz z napędem przedniej osi lub wszystkich czterech kół. Nie ma jednak tak jak dwa dotychczas produkowane silniki o tej nazwie pojemności skokowej 2,0 l ale 2,4 l – podobnie jak D5. Przy pojemności skokowej 2400 cm3 osiąga moc 120 kw przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie 1750-3000 obr./min. Dla porównania D5 ma 400 Nm w zakresie 2000-2750 obr./min.

Średnie zużycie paliwa jest identyczne jak w XC90 D5 AWD z przekładnią automatyczną, czyli 8,5 l/100 km. Maksymalna prędkość to 190 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,8 sekundy. Nowy silnik Volvo jest obecnie dostępny jedynie w Szwajcarii, a kolejnym rynkiem będą Niemcy, gdzie XC90 D3 będzie kosztować 39 990 euro.

Volvo XC90 2011 - dane techniczne
Silniki benzynowe D3 D5 AWD 2,5T AWD 3,2 AWD V8 AWD
Przekładnia 6M 6M (6A) 5A 6A 6A
Napęd przedni 4x4 4x4 4x4 4x4
Pojemnośc skokowa [cm3] 2400 2400 2521 3192 4414
Cylindry/zawory 5/4 5/4 6/4 6/4 8/4
Moc [kW/obr./min] 120/4000 136/4000 154/5000 175/6200 232/5850
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 340/1750-3000 400/2000-2750 320/1500-4500 320/3200 440/3900
Prędkość maksymalna [km/h] 190 195 (190) 210 210 210
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 11,8 10,9 (11,5) 9,9 9,5 7,3
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] 8,5 8,3 (8,5) 11,8 12,0 13,5