Logo

W pogoni za ...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Produkowany od 1993 roku "maluch" Renault wyposażany był w dwie ośmiozaworowe jednostki o pojemności 1,2 litra. Początkowo moc silnika wynosiła 55 KM (silnik C3G), a w trzy lata później jednostkę zastąpił silnik D7F, w którym moc wzrosła o 5 KM.

Najnowszym dzieckiem francuskich inżynierów jest silnik 1.2 16V o mocy 75 KM, który trafi do najmniejszego modelu. Nowa jednostka przy tej samej pojemności co silnik ośmiozaworowy ma o 15 KM większą moc, o 12 Nm większy maksymalny moment obrotowy, a także nieznacznie mniejsze spalanie (w cyklu mieszanym 0,1 l/100 km). Maksymalny moment obrotowy oprócz tego, że jest większy o 15 procent, ma także jeszcze jedną zaletę. Już od niskich obrotów (1750 obr./min) kierowca może korzystać z niego w 90 procentach. Taka charakterystyka owocować będzie płynniejszą, bardziej elastyczną pracą. Wyższe parametry to w praktyce lepsze przyspieszenie (o prawie 2 s do 100 km/h) oraz większa czystość spalin. Silnik w momencie debiutu spełnia normę emisji spalin Euro 2005. Wykonany z najnowocześniejszych materiałów jest lżejszy oraz cichszy, a także nadaje się po eksploatacji w 95 procentach jego masy do recyklingu. W nowej jednostce zastosowano elektroniczny napęd przepustnicy, której kąt otwarcia uzależniony jest od położenia pedału gazu. Takie rozwiązanie zapewnia precyzyjniejsze sterowanie, a tym samym szybszy czas reakcji silnika oraz mniejsze zużycie paliwa.W przypadku nowej jednostki producent zaleca wymianę oleju co 20 tys. km, filtra powietrza co 40 tys. km, świec zapłonowych co 60 tys. km, a paska rozrządu co 120 tys. km. Stary, ośmiozaworowy silnik Twingo 1.2 (60 KM) pozostanie nadal. Od stycznia Twingo oferowane będzie więc z dwoma jednostkami benzynowymi. Z nowym silnikiem szesnastozaworowym, w wersjiExpression, kosztować będzie 35 450 złotych.Janusz Borkowski

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: