Wartburg 311 - socjalistyczna limuzyna

Auto Świat
A doszło do tego tak: zakłady w Eisenach należały od roku 1929 do BMW. Powstawały tam wszystkie produkowane seryjnie auta BMW. Wszystko skończyło się po wojnie. Co prawda przez kilka lat produkowano tam jeszcze sześciocylindrowy BMW 340, ale od roku 1953 produkowano już tylko model F9, przeniesiony z Zwickau, gdzie miano produkować  wyłącznie Trabanty.F9 to auto skonstruowane w roku 1940 przez DKW. Małe, dwutaktowe auto było poniżej godności inżynierów z Eisenach. Próbowali robić w tej sytuacji co mogli, także nieoficjalnie. Na bazie F9 skonstruowali auto szersze o 10 centymetrów, z nową, bardziej przestronnym nadwoziem. To był właśnie późniejszy Wartburg 311. Sprawa potajemnej konstrukcji szybko się wydała i kosztowała dyrektora zakładów Martina Zimmermanna 5000 marek grzywny. Auto jednak tak spodobało się partyjnym decydentom w Berlinie, że postanowili wdrożyć je do produkcji.Premiera Wartburga 311 odbyła się Targach Lipskich w roku 1956. Auto było wyposażone w silnik dwusuwowy o pojemności 900 cm i mocy 37 KM z modelu F9. Z resztą większość techniki była przejęta z F9 więc pierwsze Wartburgi 311 wyglądały na lepsze auta niż w rzeczywistości były. Po prostu przedwojenna technika. Dwusuwowy silnik kaszlał i prychał i zostawiał za sobą chmurę niebieskiego dymu. A przecież w 1957 inżynierowie Wartburga skonstruowali własny czterocylindrowy silnik w układzie boxer o mocy 45 KM. Silnik ten jednak nigdy nie został wdrożony do produkcji. W socjalizmie archaizmy mogły żyć wiecznie, bo i tak nie miały żadnej konkurencji.Wartburg 311 Limousine był w NRD autem luksusowym. Zbudowano wiele jego wariantów: cabrio, coupé, kombi, pikap, oryginalna limuzynę kampingową i Wartburga 313/1 Roadster – najpiękniejsze auto niemieckiego państwa robotników i chłopów a może i całego Układu warszawskiego. Od roku 1965 produkowano następcę Wartburga 312, a w roku 1966 Wartburga 353 – ale to już całkiem inna historia...Dane techniczne:trzycylindrowy silnik dwusuwowy, pojemność 90 cm, moc 27 kW (37 KM) przy 4000/min , maksymalny moment obrotowy 81 Nm przy 2200/min,

Katalog Samochodów Auto Świat