Węzeł Gravelly Hill Interchange, potocznie określane mianem Spaghetti Junction, powstał jako kluczowa część projektu Midland Links, którego celem było połączenie autostrad M1 (z Londynu do Yorkshire), M5 (z Birmingham do południowej Walii) oraz M6 (z Birmingham do Preston). Konstrukcja ta od samego otwarcia, które miało miejsce 50 lat temu, a dokładnie 24 maja 1792 r., była czymś więcej niż tylko węzłem komunikacyjnym, który jako pierwszy w Wielkiej Brytanii mimo braku sygnalizacji świetlnej i rond gwarantował płynność ruchu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Określenia spaghetti w odniesieniu do węzła użył po raz pierwszy dziennikarz Roy Smith, który stwierdził, że z góry skrzyżowanie wygląda jak spaghetti na talerzu. Inny dziennikarz z lokalnej gazety określił węzeł mianem Spaghetti Junction i dzisiaj tego typu określenie stosowane jest w przypadku podobnych konstrukcji na całym świecie.

Budowa węzła, wykonanego z 13 tys. ton stalowego zbrojenia i 134 tys. m sześć. betonu, zajęła cztery lata i pochłonęła 10 milionów funtów. Projektowany z myślą o natężeniu ruchu sięgającym 70 tys. aut na dobę, obecnie musi mierzyć się z praktycznie 3-krotnie większym natężeniem — 200 tys. pojazdów na dobę.

Już od końca lat 80. ubiegłego wieku wykonany z betonu i żelaza Gravelly Hill Interchange wymaga rutynowych napraw, których roczny budżet sięga 7 milionów funtów. Estakady tworzące Spaghetti przebiegają na pięciu poziomach i spoczywają na łącznie 559 betonowych kolumnach osiągających wysokość nawet 24,4 m.

Co ciekawe, Spaghetti Junction trafiło do Księgi Światowych Rekordów Guinnessa jako "najbardziej złożony węzeł w brytyjskim systemie drogowym", a nawet ma swoje własne miejsce w słowniku Oxford English Dictionary, chociaż nazwy tej nie ma na żadnej mapie drogowej.