Otwarty w grudniu najdłuższy tunel w Polsce, będący fragmentem Południowej Obwodnicy Warszawy, ma nieco ponad 2,3 km długości.

Tunel pod Ursynowem naszpikowany technologią. "Systemy czuwają"

Ursynowski tunel uzbrojony jest w kamery i czujki, które przesyłają sygnał do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego całodobowo, przez siedem dni w tygodniu.

Zobacz także: Pechowa nowa zakopianka. GDDKiA wstrzymuje prace z powodu konfliktu społecznego

Drogowcy informują, że "systemy czuwają". W razie potrzeby kierowcy w tunelu usłyszą komunikaty centrum zarządzania nadawane przez system nagłośnienia, a także przez radio (na jednej z częstotliwości publicznego radia: 92,4 oraz 102,4 MHz — Jedynka; 99,1 MHz — Trójka lub 104,9 MHz — Dwójka). Jeśli tunel zostanie z jakiegoś powodu zablokowany, kierowcy zobaczą tę informację nie tylko przed wjazdem do niego, lecz także kilkadziesiąt kilometrów wcześniej: na A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92 przed skrzyżowaniami z DK50.

"Systemy wykrywają przejazd pojazdów przewożących materiały niebezpieczne i w przypadku unieruchomienia ich w tunelu, zostanie on zamknięty dla ruchu" — podaje GDDKiA.

W tunelu pod Ursynowem obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km na godz. Na całej długości drogi działa także odcinkowy pomiar prędkości. "To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby przestrzegali ograniczenia prędkości i jechali bezpiecznie. Do dziś nie odnotowaliśmy w tunelu żadnego wypadku" — opisuje na Twitterze Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy do użytku zostanie oddany zdewastowany węzeł Wołomin na S8? Znamy termin

GDDKiA na swoim kanale YouTube umieściła także specjalny film szkoleniowy, w którym drogowcy podpowiadają kierowcom, jak powinni zachowywać się podczas przejazdu tunelem. Wideo zawiera m.in. informacje, gdzie należy zjechać, jeśli nasze auto zacznie się palić i kiedy utworzyć tzw. korytarz życia. Zamieszczamy go poniżej: