Od poniedziałku 20 grudnia 2021 r. można jeździć ostatnim 4,6-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska oraz Warszawa Wilanów. To fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, której obecna długość wynosi ok. 33 km. Jej kluczową częścią jest tunel przebiegający pod Ursynowem.

Południowa Obwodnica Warszawy jako fragment drogi ekspresowej S2 spina autostradę A2, będącą częścią europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny przebiegający przez Europę na osi wschód–zachód. Od 2013 r. kierowcy mogą korzystać z dwóch odcinków S2, tj. od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Ponadto w grudniu 2020 r. do użytkowania oddane zostały odcinki od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Przeczytaj także: Jak jeździć w tunelu?

Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod Ursynowem Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod Ursynowem

Tunel pod Ursynowem – najdłuższy tego typu obiekt drogowy w Polsce

Kluczowy fragment POW, tunel pod Ursynowem, jest dwunawową konstrukcją o długości 2335 m – obecnie to najdłuższy tego typu obiekt drogowy w Polsce. W każdej z naw znajduje się jezdnia o szerokości 14,5 m, na której wyznaczono trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Zgodnie z wymogami prawnymi w tunelu umieszczono szereg rozwiązań mających zapewnić bezpieczeństwo przejeżdżającym nim kierowcom. Należą do nich m.in. kamery i czujniki, z których sygnały przesyłane są do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Oprócz Centrum Zarządzania Tunelem dostęp do monitoringu będą miały także Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Południowa Obwodnica Warszawy Foto: GDDKiA
Południowa Obwodnica Warszawy

Odcinkowy pomiar prędkości już działa – dopuszczalna szybkość to 80 km/h

Jak informuje GDDKiA, wraz z otwarciem tunelu pod Ursynowem, na tym fragmencie drogi S2 uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosi 80 km/h.

Gdyby doszło do niebezpiecznego zdarzenia w tunelu, warto pamiętać, że wzdłuż ścian wybudowano chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano również przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego. Ponadto tunel pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych.

Zobacz też: W Polsce przybywa długich tuneli [Lista]

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska–Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.

Ładowanie formularza...