Auto Świat Wiadomości Aktualności Tunel pod Ursynowem w Warszawie już oddany do ruchu. Jest najdłuższy w Polsce

Tunel pod Ursynowem w Warszawie już oddany do ruchu. Jest najdłuższy w Polsce

Ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy właśnie został udostępniony do ruchu. Dzięki temu kierowcy mogą już jeździć fragmentem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów włącznie z tunelem pod Ursynowem.

Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod Ursynowem
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod Ursynowem

Od poniedziałku 20 grudnia 2021 r. można jeździć ostatnim 4,6-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska oraz Warszawa Wilanów. To fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, której obecna długość wynosi ok. 33 km. Jej kluczową częścią jest tunel przebiegający pod Ursynowem.

Południowa Obwodnica Warszawy jako fragment drogi ekspresowej S2 spina autostradę A2, będącą częścią europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny przebiegający przez Europę na osi wschód–zachód. Od 2013 r. kierowcy mogą korzystać z dwóch odcinków S2, tj. od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Ponadto w grudniu 2020 r. do użytkowania oddane zostały odcinki od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

Przeczytaj także: Jak jeździć w tunelu?

Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod Ursynowem
Południowa Obwodnica Warszawy (POW), tunel pod UrsynowemŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Tunel pod Ursynowem – najdłuższy tego typu obiekt drogowy w Polsce

Kluczowy fragment POW, tunel pod Ursynowem, jest dwunawową konstrukcją o długości 2335 m – obecnie to najdłuższy tego typu obiekt drogowy w Polsce. W każdej z naw znajduje się jezdnia o szerokości 14,5 m, na której wyznaczono trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Zgodnie z wymogami prawnymi w tunelu umieszczono szereg rozwiązań mających zapewnić bezpieczeństwo przejeżdżającym nim kierowcom. Należą do nich m.in. kamery i czujniki, z których sygnały przesyłane są do Centrum Zarządzania Tunelem pracującego 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Oprócz Centrum Zarządzania Tunelem dostęp do monitoringu będą miały także Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Południowa Obwodnica Warszawy
Południowa Obwodnica WarszawyGDDKiA

Odcinkowy pomiar prędkości już działa – dopuszczalna szybkość to 80 km/h

Jak informuje GDDKiA, wraz z otwarciem tunelu pod Ursynowem, na tym fragmencie drogi S2 uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości, za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Dopuszczalna prędkość na tym odcinku wynosi 80 km/h.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdyby doszło do niebezpiecznego zdarzenia w tunelu, warto pamiętać, że wzdłuż ścian wybudowano chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano również przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego. Ponadto tunel pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych.

Zobacz też: W Polsce przybywa długich tuneli [Lista]

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska–Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków