Logo
WiadomościAktualnościChińczycy znów rzucili się na Audi. Zaprojektował je Polak, ale nie dla Polaków

Chińczycy znów rzucili się na Audi. Zaprojektował je Polak, ale nie dla Polaków

Od miesięcy w mediach przewijają się regularnie nagłówki o tym, że Chińczycy nie chcą już kupować aut europejskich marek, że chętniej wybierają swoje, ku rozpaczy tradycyjnych koncernów motoryzacyjnych. Być może nowe Audi E5 Sportback właśnie przełamało złą passę. Liczba zamówień złożonych w Chinach na to auto w ciągu pół godziny od debiutu jest wprost niewiarygodna.

Audi E5 Sportback: produkowane w Chinach dla Chińczyków
Zobacz galerię (4)
Audi
Audi E5 Sportback: produkowane w Chinach dla Chińczyków
  • Audi E5 Sportback zadebiutowało w Chinach, zdobywając 10 tys. 153 zamówienia w pół godziny od premiery
  • Model został zaprojektowany specjalnie na rynek chiński, we współpracy z lokalnym partnerem SAIC
  • Auto oferuje elektryczny napęd, z mocą od 299 KM do 787 KM i zasięgiem do 773 km według norm CLTC
  • Wyposażenie obejmuje zaawansowane funkcje connected car oraz możliwość aktualizacji systemów over-the-air
  • Design modelu, w tym oświetlenie LED i wnętrze, został opracowany z myślą o wymaganiach chińskich klientów

Audi E5 Sportback to nie jest typowy model marki rodem z niemieckiego Ingolstadt. Nie znajdziemy na nim tradycyjnych pierścieni Audi (zamiast nich jest podświetlany napis "Audi" na przednim grillu), a z wyglądu nie przypomina ono żadnego modelu marki oferowanego w Europie. Pod względem technicznym to też wyjątkowa konstrukcja przeznaczona na rynek azjatycki i opracowana w znacznej mierze przez tamtejszych konstruktorów (m.in. od chińskiego partnera Audi, koncernu SAIC), z myślą o coraz bardziej wymagających nabywcach z Chin.

Przeczytaj także: Poszukałem tańszej lub lepszej alternatywy dla chińskich SUV-ów. Ceny spadły, można się zdziwić

Najwyraźniej ta strategia przyniosła oczekiwany efekt – w ciągu zaledwie pół godziny od oficjalnego debiutu Audi zebrało rekordowe 10,153 zamówień, co nawet jak na realia gigantycznego, chińskiego rynku, jest wynikiem imponującym. W tym samym czasie inne europejskie marki zmagają się w Chinach z kilkudziesięcioprocentowymi spadkami sprzedaży.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

AUDI E5: budowane w Chinach dla Chińczyków

AUDI E5 Sportback to fastback, oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej. Auto zostało zbudowane na nowej platformie Advanced Digitized Platform (ADP), oferuje liczne funkcje "connected car", w ty możliwość aktualizacji systemów pojazdu „over-the-air”. W zależności od wersji ma napęd na jedną lub na dwie osie. Wersje z jednym silnikiem mają moce 220 kW (299 KM) lub 300 kW (408 KM). Moc wersji dwusilnikowych wynosi od 525 KM (386 kW, 155 kW z przodu oraz 231 kW z tyłu) lub 787 KM (579 kW, 200 kW z przodu i 379 kW z tyłu). W zależności od wersji maksymalny zasięg (mierzony według chińskich norm CLTC, a nie WLTP) to od 618 km (z baterią o pojemności 76,2 kWh) do 773 km (100 kWh). Dostawcą akumulatorów do nowego modelu jest CATL.

Kto zaprojektował nadwozie Audi E5

AUDI E5 Sportback ma współczynnik oporu powietrza na poziomie 0.252. Nad wyglądem auta pracował m.in. polski designer Audi Kamil Łabanowicz, wcześniej pracujący m.in przy projektach Audi E-tron Concept, Audi S3, Audi A3 S-Line oraz Audi E-tron Quattro Concept,

Wśród wyróżników nowego modelu jest m.in. starannie zaprojektowane oświetlenia, na które składają się aż 942 diody LED. W środku zamontowano m.o. 59-calowy wyświetlacz LED, a stylistyce wnętrza znacznie bliżej jest do topowych modeli chińskich koncernów, niż do tego, do czego przez lata przyzwyczaiło nas Audi.

Nowy model ma 4,881 mm długości, 1,960 mm szerokości i 1,479 mm wysokości, a rozstaw osi to 2,950 mm.

Nie ma najmniejszych szans na to, żeby model ten trafił do sprzedaży w Europie. Możemy go tylko zazdrościć Chińczykom, tym bardziej że jego ceny na tamtejszym rynku zaczynają się od równowartości niespełna 120 tys. złotych (235,900 yuanów).

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji