- Audi E5 Sportback zadebiutowało w Chinach, zdobywając 10 tys. 153 zamówienia w pół godziny od premiery
- Model został zaprojektowany specjalnie na rynek chiński, we współpracy z lokalnym partnerem SAIC
- Auto oferuje elektryczny napęd, z mocą od 299 KM do 787 KM i zasięgiem do 773 km według norm CLTC
- Wyposażenie obejmuje zaawansowane funkcje connected car oraz możliwość aktualizacji systemów over-the-air
- Design modelu, w tym oświetlenie LED i wnętrze, został opracowany z myślą o wymaganiach chińskich klientów
Audi E5 Sportback to nie jest typowy model marki rodem z niemieckiego Ingolstadt. Nie znajdziemy na nim tradycyjnych pierścieni Audi (zamiast nich jest podświetlany napis "Audi" na przednim grillu), a z wyglądu nie przypomina ono żadnego modelu marki oferowanego w Europie. Pod względem technicznym to też wyjątkowa konstrukcja przeznaczona na rynek azjatycki i opracowana w znacznej mierze przez tamtejszych konstruktorów (m.in. od chińskiego partnera Audi, koncernu SAIC), z myślą o coraz bardziej wymagających nabywcach z Chin.
Przeczytaj także: Poszukałem tańszej lub lepszej alternatywy dla chińskich SUV-ów. Ceny spadły, można się zdziwić
Najwyraźniej ta strategia przyniosła oczekiwany efekt – w ciągu zaledwie pół godziny od oficjalnego debiutu Audi zebrało rekordowe 10,153 zamówień, co nawet jak na realia gigantycznego, chińskiego rynku, jest wynikiem imponującym. W tym samym czasie inne europejskie marki zmagają się w Chinach z kilkudziesięcioprocentowymi spadkami sprzedaży.
AUDI E5: budowane w Chinach dla Chińczyków
AUDI E5 Sportback to fastback, oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej. Auto zostało zbudowane na nowej platformie Advanced Digitized Platform (ADP), oferuje liczne funkcje "connected car", w ty możliwość aktualizacji systemów pojazdu „over-the-air”. W zależności od wersji ma napęd na jedną lub na dwie osie. Wersje z jednym silnikiem mają moce 220 kW (299 KM) lub 300 kW (408 KM). Moc wersji dwusilnikowych wynosi od 525 KM (386 kW, 155 kW z przodu oraz 231 kW z tyłu) lub 787 KM (579 kW, 200 kW z przodu i 379 kW z tyłu). W zależności od wersji maksymalny zasięg (mierzony według chińskich norm CLTC, a nie WLTP) to od 618 km (z baterią o pojemności 76,2 kWh) do 773 km (100 kWh). Dostawcą akumulatorów do nowego modelu jest CATL.
Kto zaprojektował nadwozie Audi E5
AUDI E5 Sportback ma współczynnik oporu powietrza na poziomie 0.252. Nad wyglądem auta pracował m.in. polski designer Audi Kamil Łabanowicz, wcześniej pracujący m.in przy projektach Audi E-tron Concept, Audi S3, Audi A3 S-Line oraz Audi E-tron Quattro Concept,
Wśród wyróżników nowego modelu jest m.in. starannie zaprojektowane oświetlenia, na które składają się aż 942 diody LED. W środku zamontowano m.o. 59-calowy wyświetlacz LED, a stylistyce wnętrza znacznie bliżej jest do topowych modeli chińskich koncernów, niż do tego, do czego przez lata przyzwyczaiło nas Audi.
Nowy model ma 4,881 mm długości, 1,960 mm szerokości i 1,479 mm wysokości, a rozstaw osi to 2,950 mm.
Nie ma najmniejszych szans na to, żeby model ten trafił do sprzedaży w Europie. Możemy go tylko zazdrościć Chińczykom, tym bardziej że jego ceny na tamtejszym rynku zaczynają się od równowartości niespełna 120 tys. złotych (235,900 yuanów).