Historia Mustanga rozpoczyna się na początku lat 60-tych, kiedy w Fordzie starano się zbudować samochód z atrakcyjnym sportowym nadwoziem wykorzystujący podzespoły zwykłych modeli. W roku 1962 projektanci Forda pod kierownictwem Gene Bordinato zaprezentowali prototyp Mustang I – dwumiejscowy samochodów z 4-cylindrowym silnikiem w układzie V zamontowanym przed tylną osią. Okazało się, że taka koncepcja nie ma szans na produkcję seryjną, dlatego rok później pojawił się kolejny, tym razem już 4-miejscowy prototyp Mustanga, który znacznie zbliżony był do wersji seryjnej.

Wersja produkcyjna po raz pierwszy zaprezentowała się 13 kwietnia 1964 roku podczas międzynarodowych targów w Nowym Jorku. Samochód stał się protoplastą koncepcji nazwanej „Pony Car”, a z czasem przerósł do klasy „Muscle Cars”, czyli muskularnych samochodów sportowych.

Pierwszym „Muscle Mustangiem” był Shelby GT-350 z silnikiem 289 V8, który w wersji przeznaczonej do zwykłej eksploatacji oferował moc ponad 220 kW (300 KM). Ten model niektórym klientom wydawał się zbyt radykalny, tak więc w roku 1967 przedstawiono Shelby GT-500. Nowy model napędzany był 7-litrowym silnikiem o mocy ponad 260 kW (353 KM). Był to ostatni Shelby Mustang budowany w zakładzie Shelby American, gdzie powstawała także legenda między samochodami sportowymi – Cobra. W dalszym roku GT-500 zastąpiono topowym GT-500KR (KR = King of the Road = król szos). Pojazd otrzymał nową jednostkę Ram Air 428 Cobra Jet. Silnik na życzenie montowano także do pozostałych modeli, które wyróżniały się zwiększonym wlotem powietrza na masce.