• SOP zażyczył sobie m.in. modeli terenowych z mocnymi silnikami (co najmniej 220 kW, czyli prawie 300 KM mocy), automatycznymi skrzyniami biegów i napędem 4x4
  • Większość zamówionych aut powinna być wyposażona w system autonomicznego awaryjnego hamowania, przyciemnione tylne szyby oraz klimatyzację
  • Na liście zakupów są też trzy łodzie motorowe, jedna z nich powinna być wyposażona w nawigację z mapą wektorową jezior mazurskich oraz Zatoki Gdańskiej
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Władze niezmiennie dbają o służby w kwestii zmotoryzowania. W tym roku nie brakowało dużych przetargów na zakupy pojazdów m.in. dla Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Izby Administracji Skarbowej, Policji czy Straży Granicznej. Na liście nie zabrakło także Służby Ochrony Państwa. Jeszcze w tym roku pojawią się m.in. nowe auta terenowe, czyli 4 sztuki Mitsubishi L200DC (SOP zapłaci ponad 0,5 mln zł) oraz jeden egzemplarz Isuzu D-Max (ponad 150 tys. zł). W przyszłym roku pojawi się zaś kilkadziesiąt nowych aut różnych klas. Prócz nich jeszcze 3 łodzie motorowe.

Trwa obecnie przetarg na dostawę 25 samochodów, które powinny trafić do SOP nie później niż do 3 września 2021 roku. SOP poszukuje samochodów z kilku klas z różnymi nadwoziami. W większości przypadków na liście obowiązkowego wyposażenia wskazano podobne elementy, czyli przyciemniane tylne szyby, klimatyzację, kamerę cofania (zamiennie z tylnymi czujnikami parkowania) czy radio. Na tym nie koniec. SOP wymaga również standardowego autonomicznego systemu awaryjnego hamowania, co nie powinno szczególnie dziwić mając na uwadze dość wypadkową przeszłość formacji.

Na liście wskazano m.in. 6 kompaktowych sedanów lub liftbacków z silnikami o mocy min. 90 kW (ok 122 KM) oraz 4 kompaktowe kombi (także 90 kW mocy). SOP zamierza powiększyć flotę także o duże vany powyżej 5 miejsc. Wytypowano modele o długości co najmniej 4,9 m (4 sztuki z silnikami mocy min. 95 kW i 8 z mocniejszymi motorami o mocy min. 140 kW). Część z nich powinna być wyposażona w takie dodatki jak 2 osobne fotele z podłokietnikami w drugim rzędzie oraz zautomatyzowane drzwi boczne przesuwane. Na tym nie koniec.

Nie zabrakło także luksusowych modeli terenowych z napędem 4x4. SOP zażyczył sobie aut z mocnymi silnikami (co najmniej 220 kW, czyli prawie 300 KM mocy), automatycznymi skrzyniami biegów i bardzo pojemnymi bagażnikami (m.in. to aż 645 l). W zestawieniu wymaganego wyposażenia wskazano min. skórzaną tapicerkę, autonomiczny system awaryjnego hamowania, przyciemniane szyby, klimatyzację, centralny zamek oraz kamerę cofania.

W postępowaniu przetargowym SOP zamierza także kupić 2 samochody ciężarowe (DMC do 3,5 t) z silnikami o mocy m.in. 103 kW. To furgony z miejscem dla 5-6 osób i dwoma rzędami foteli. Niewykluczone, że przydadzą się do ciągnięcia przyczep z łodziami motorowymi.

Trzy łodzie także znalazły się na liście zakupów. Są to: jedna łódź motorowa do pływania po wodach śródlądowych (silnik o mocy min. 60 KM i kadłub 4,9 m – 5,5 m), jedna wersja elektryczna (silnik 2,2 kW, długość 4,6 – 5,7 m) oraz tzw. RIB czyli twarda łódź pneumatyczna (zwykle mylona z pontonem). Niewykluczone, że ujrzymy je nie tylko na mazurskich jeziorach. Jeden z modeli powinien być wyposażony w nawigację z mapą wektorową jezior mazurskich oraz Zatoki Gdańskiej. Będzie zatem gdzie pływać.