Przeczytaj także: Samochód po powodzi: o tym, czy to już tylko złom, decydują dwie rzeczy
Budowa S3 z FEnIKS. Co to za program?
Mogliście się już natknąć na ten termin. To Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wcześniej GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie z nowej puli środków UE (na lata 2021-2027) dla autostrady A2. Przed FENiKS istniał Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). W ich ramach podpisano umowy na sześć odcinków dróg:
- S1 Oświęcim – Bielsko-Biała,
- S7 Widoma – Kraków Nowa Huta,
- A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce,
- S61 Łomża Zachód – Kolno,
- obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78.
W ostatnich miesiącach z FEnIKS Polska dostała ponad 2,5 miliarda zł. Jakie drogowcy mają plany względem S3 i kiedy ekspresówka będzie gotowa?
Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:
Ile będzie kosztować budowa tego odcinka S3?
Kosztorys przewyższa 1,75 mld zł, z czego unijne dofinansowanie sięga imponujących 757,4 mln zł. Celem jest realizacja kluczowego odcinka drogi ekspresowej S3, który rozciągnie się na długości 32,9 km i wzmocni sieć bazową TEN-T. Obejmuje obszar od Świnoujścia po Troszyn, włączając w to gminy Międzyzdroje i Wolin.
Projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych, które będą prowadzone w ramach odrębnych kontraktów w systemie "Projektuj i buduj". Pierwszy etap, od Świnoujścia do Dargobądza, to 17 km kluczowej infrastruktury, rozpoczynający się od terminalu promowego i tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Drugi, od Dargobądza do Troszyna, to kolejne 15,9 km drogi, kończące się na obwodnicy Troszyna. "Zakończenie prac na S3 Świnoujście - Troszyn zaplanowane jest na IV kwartał br." - komentuje GDDKiA.
To właśnie wtedy ma nastąpić finalizacja prac, która pozwoli na pełne oddanie do użytku całej drogi ekspresowej S3, tworząc nowoczesny korytarz komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski.
Podróż z terminalu promowego w Świnoujściu do granicy z Czechami potrwa wtedy zaledwie nieco ponad cztery godziny. To nie tylko komfort, ale i impuls dla gospodarki, łącząc porty, miasta i kraje w jedną sprawną sieć komunikacyjną.
Przeczytaj także: Potężna zmowa cenowa na polskim rynku motoryzacyjnym. Kary sięgają setek milionów złotych
S3 Świnoujście - Troszyn - co jeszcze powstanie?
Jak zwykle budowa drogi szybkiego ruchu to nie tylko sama droga, po której będą jeździć kierowcy. To znacznie szersze przedsięwzięcie. Na S3 Świnoujście - Troszyn powstanie siedem węzłów drogowych, dwa MOP-y, Obwód Utrzymania Drogi oraz liczne obiekty inżynierskie, w tym mosty i wiadukty. Nie zapomniano także o drogach do obsługi terenów przyległych oraz o niezbędnych pracach przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Planowany jest także system odprowadzania wód deszczowych, oświetlenie, organizację ruchu i nasadzenia zieleni, by droga była bezpieczna i przyjazna środowisku.