Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ze Świnoujścia do Czech w lekko ponad 4 godziny. FEnIKS wspiera S3

Ze Świnoujścia do Czech w lekko ponad 4 godziny. FEnIKS wspiera S3

Droga ekspresowa S3 będzie miała 470 km i połączy Świnoujście z granicą z Czechami w Lubawce. Skomunikuje porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Kiedy Czesi dokończą D11 mieszkańcy zachodu Polski otrzymają wygodne i szybkie połączenie z Pragą. Dla kierowców mamy dobre wiadomości. Droga S3 dostała imponujące dofinansowanie z unijnego programu.

Droga S3 z dofinansowaniem FEnIKS
Droga S3 z dofinansowaniem FEnIKSŹródło: GDDKiA/Google Maps

Przeczytaj także: Samochód po powodzi: o tym, czy to już tylko złom, decydują dwie rzeczy

Budowa S3 z FEnIKS. Co to za program?

Mogliście się już natknąć na ten termin. To Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wcześniej GDDKiA podpisała umowę na dofinansowanie z nowej puli środków UE (na lata 2021-2027) dla autostrady A2. Przed FENiKS istniał Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). W ich ramach podpisano umowy na sześć odcinków dróg:

  • S1 Oświęcim – Bielsko-Biała, 
  • S7 Widoma – Kraków Nowa Huta, 
  • A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, 
  • S61 Łomża Zachód – Kolno, 
  • obwodnice Oświęcimia w ciągu DK44 oraz Poręby i Zawiercia w ciągu DK78. 

W ostatnich miesiącach z FEnIKS Polska dostała ponad 2,5 miliarda zł. Jakie drogowcy mają plany względem S3 i kiedy ekspresówka będzie gotowa?

Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ile będzie kosztować budowa tego odcinka S3?

Kosztorys przewyższa 1,75 mld zł, z czego unijne dofinansowanie sięga imponujących 757,4 mln zł. Celem jest realizacja kluczowego odcinka drogi ekspresowej S3, który rozciągnie się na długości 32,9 km i wzmocni sieć bazową TEN-T. Obejmuje obszar od Świnoujścia po Troszyn, włączając w to gminy Międzyzdroje i Wolin.

Projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych, które będą prowadzone w ramach odrębnych kontraktów w systemie "Projektuj i buduj". Pierwszy etap, od Świnoujścia do Dargobądza, to 17 km kluczowej infrastruktury, rozpoczynający się od terminalu promowego i tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Drugi, od Dargobądza do Troszyna, to kolejne 15,9 km drogi, kończące się na obwodnicy Troszyna. "Zakończenie prac na S3 Świnoujście - Troszyn zaplanowane jest na IV kwartał br." - komentuje GDDKiA.

To właśnie wtedy ma nastąpić finalizacja prac, która pozwoli na pełne oddanie do użytku całej drogi ekspresowej S3, tworząc nowoczesny korytarz komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski.

Podróż z terminalu promowego w Świnoujściu do granicy z Czechami potrwa wtedy zaledwie nieco ponad cztery godziny. To nie tylko komfort, ale i impuls dla gospodarki, łącząc porty, miasta i kraje w jedną sprawną sieć komunikacyjną.

Przeczytaj także: Potężna zmowa cenowa na polskim rynku motoryzacyjnym. Kary sięgają setek milionów złotych

S3 Świnoujście - Troszyn - co jeszcze powstanie?

Jak zwykle budowa drogi szybkiego ruchu to nie tylko sama droga, po której będą jeździć kierowcy. To znacznie szersze przedsięwzięcie. Na S3 Świnoujście - Troszyn powstanie siedem węzłów drogowych, dwa MOP-y, Obwód Utrzymania Drogi oraz liczne obiekty inżynierskie, w tym mosty i wiadukty. Nie zapomniano także o drogach do obsługi terenów przyległych oraz o niezbędnych pracach przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Planowany jest także system odprowadzania wód deszczowych, oświetlenie, organizację ruchu i nasadzenia zieleni, by droga była bezpieczna i przyjazna środowisku.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków