Logo

Włoska legenda

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Szefem zespołu pracującego nad Alfą 147 GTA jest kobieta - Laura Farina. Jeśli jej zasługą jest wygląd zewnętrzny Alfy czy też pięknie skomponowane wnętrze, to nic dziwnego.

Włoska legenda
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Włoska legenda

Kobiety to potrafią. Laura zadbała również o techniczną stronę 147 GTA. Zastosowała, wydaje się, bardzo prostą zasadę: samochód powinien mieć mocny 6--cylindrowy silnik o pięknym brzmieniu, 6-biegową skrzynię biegów, sportowe zawieszenie i skuteczne hamulce. W taki oto sposób pod maską Alfy 147 GTA znalazł się 6--cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l, uzyskujący moc 250 KM. Wydaje rzeczywiście rasowy pomruk i jakby pół sekundy po tym, gdy przyciśniemy pedał gazu. Chociaż "setkę" na liczniku osiąga już w 6,3 s, to nie czujemy, by takie przyspieszenie wbijało nas w głębokie, dobrze wyprofilowane fotele, które także wzorowo utrzymują kierowcę i pasażera obok na ostrych zakrętach. Częste operowanie dźwignią zmiany biegów nie sprawia kłopotów. Przełożenia są krótkie, wchodzą lekko i precyzyjnie. Z szóstego biegu w zasadzie można nie korzystać. Chyba że jedziemy autostradą ponad 140 km/h. Silnik bardzo elastyczny. Przyspieszanie na wyższych biegach z małej prędkości odbywa się bez problemu. Na zakrętach niekoniecznie trzeba redukować do "dwójki". Alfa poradzi sobie również na "trójce". Również jadąc z większą prędkością i na wyższym biegu, nie trzeba redukować, żeby nagle przyspieszyć. Ale nie tylko silnik zasługuje na uznanie. Również zawieszenie znakomicie zachowuje się na zakrętach. Z przodu mamy wysoko zamocowane podwójne, trójkątne wahacze, z tyłu kolumny McPhersona. Zawodowi kierowcy, którzy testowali auto na specjalnym torze Fiata koło Mediolanu, bezproblemowo wychodzili z ostrego zakrętu przy prędkości ponad 120 km/h. To również zasługa bardzo precyzyjnego układu kierowniczego. Na wszelki wypadek samochód naszpikowano techniką dbającą o bezpieczeństwo. Standardem jest ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), kontrola trakcji - ASR, MSR, czyli elektroniczny system przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania silnikiem. Jest także system VDC, a więc kontrola dynamiki pojazdu (ESP). W Europie Zachodniej Alfa Romeo 147 GTA wczesną wiosną. W Niemczech będzie kosztować około 30 tys. euro. W Polsce ma być o kilkanaście tys. złotych tańsza od Alfy 156 GTA z tym samym silnikiem, za którą trzeba zapłacić ponad 150 tys. złotych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: