• Starsi kierowcy we Włoszech muszą przedłużać prawo jazdy co 2 lata, mimo to jest tam aż 60 tys. kierowców. którzy mają już ponad 90 lat.
  • W innych rajach Europy starszych kierwocó zachęca się do oddawania prawa jazdy w zamian za różne przywileje.

Według włoskiej gazety najwięcej 90-latków z aktualnym prawem jazdy mieszka w Lombardii, jest ich tam co najmniej 9 tys., Emilli-Romanii (7,5 tys.) i Toskanii (6 tys.). Po statystykach widać, że mieszkańcy słonecznej Italii żyją coraz dłużej – według danych Instytutu Statystycznego Istat w kraju żyje 727 tysięcy osób, które przekroczyły już barierę 90 lat.

Jak widać, najstarsi mieszkańcy Włoch nie chcą pozbywać się swoich uprawnień do prowadzenia. Mimo, że zgodne z prawem po ukończeniu 80 lat prawo jazdy trzeba przedłużać już co 2 lata, nadal w całym kraju jest 60 tys. 90-latków z prawem jazdy.

Włosi jednak mają sposób na zniechęcenie starszych kierowców do posiadania samochodów. Seniorzy muszą płacić znacznie więcej za ubezpieczenie. Średnia cena dla polisy dla kierowców w wieku 40 lat wynosi niecałe 270 euro, zaś najstarsi płacą już niemal dwa razy więcej (prawie 500 euro).

Jakie rozwiązania stosuje się w innych krajach?

W Niemczech nie ma zakazów ani przymusu. Seniorzy przechodzą dobrowolne szkolenia, podczas których zachęca się kierowców do oceny własnych zachowań i przyzwyczajeń.

W Portugalii kierowca, który ukończył 30. rok życia, musi wymieniać dokument co 10 lat. Po skończeniu 60. roku życia okres ten skraca się do 5 lat, a po 70. roku życia – do dwóch lat. Dodatkowo każdy kierowca po ukończeniu 50. roku życia przechodzi badania lekarskie i psychologiczne.

Jeszcze ciekawsze inicjatywy stosuje się w Japonii. Tam starsi kierowy mogą dobrowolnie zwracać prawo jazdy, a policja... zachęca ich do tego. Funkcjonariusze często działają w porozumieniu z innymi firmami. Dla przykładu w prefekturze Osaka, starsi kierowcy w zamian za zwrot prawa jazdy dostają zniżki na zakupy i usługi, m.in. na wizyty u fryzjera czy w restauracjach. Z kolei w prefekturze Aichi starsi kierowcy w zamian za prawko dostają 15-procentową zniżkę w domach pogrzebowych (!). W pierwszej chwili wydaje się to śmieszne, ale w realiach japońskich oznacza to oszczędność nawet 3,7 tys. euro.

Jak jest w Polsce?

Aktualnie w Polsce nie ma przepisów wprowadzających dodatkowe wymagania dla starszych kierowców. Prawo traktuje wszystkich w ten sam sposób. Seniorzy nie muszą nawet przechodzić dodatkowych badań. Skierować na nie mogą jedynie policjanci kontrolujący kierowcę, jeśli stwierdzą, że osoba jest w złej kondycji fizycznej i psychicznej, przez co mogłaby stwarzać zagrożenie na drodze.