Jest to często jedyna okazja, aby poznać pięknie utrzymane kilkudziesięcioletnie auta.Rajdy pojazdów zabytkowych to przede wszystkim imprezy o charakterze zabawowo--rekreacyjnym. Nie liczy się szybkość ani wytrzymałość automobili, a raczej elegancja i pomysłowy strój załogi oraz oryginalność pojazdu. Przejazd według itinerera (szczegółowy opis trasy) to dyscyplina, podczas której załoga musi zmieścić się w określonym limicie czasowym. Limit ten powinien oczywiście uwzględniać możliwości wszystkich aut. Przecież osiągi Tatry z roku 1928 nie dorównają nigdy tym, jakimi dysponuje Triumph TR3 z 1953 czy Fiat 850 z 1971 r. Swoje umiejętności i możliwości pojazdów zawodnicy mogą zaprezentować również podczas próby zwrotności. Nie jest to łatwa konkurencja,większość aut nie ma wspomagania kierownicy, a rywalizacja wymuszaostre manewrowanie. Ponadto konstrukcja aut z początku wieku, ciekawa dla miłośników motoryzacji, z pewnością nie ułatwia widoczności.Uczestnicy rajdów muszą wykazać się także wiedzą teoretyczną. Jednak pytania dotyczące historii motoryzacji i przepisów ruchu drogowego nie powinny sprawić większego kłopotu kierowcom zakochanym w starych pojazdach. Dla widzów szczególnie atrakcyjne są konkursy elegancji, podczas których załogi prezentują się w strojach odpowiednich do posiadanego automobilu. Jest to również ważna część imprezy dla organizatorów i zawodników, która jest dodatkowo oceniana i nagradzana.Rajdy pojazdów zabytkowych stają się coraz bardziej popularne. Jest to wspaniała okazja, by zobaczyć, czym jeździli nasi pradziadkowie. Samochody, które w latach swej świetności brały udział w prawdziwych wyścigach, teraz mogą być wykorzystane przez nowe pokolenie w nieco spokojniejszej rywalizacji.Tomasz Kamiński
Zabytki na start
Samochody zabytkowe mają w naszym krajudużągrupę zwolenników. Organizowane w całym kraju zloty i eliminacje Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych gromadzą coraz więcej widzów i uczestników.