Logo

Zmiana wiatru

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Konstruktorzy wyznacznika klasy średniej (bo tak przez wiele lat traktowany był Passat) wykazują sporą niekonsekwencję i niezdecydowanie - ustawić silnik wzdłużnie czy poprzecznie - to pytanie dręczy załogę wolfsburskich biur konstrukcyjnych od samego początku produkcji samochodu. W pierwszej generacji, która fabryczne mury opuściła w 1973 roku, silnik zamontowany był wzdłużnie (patrz historia modelu na następnej stronie).

W 1988 roku przyszedł czas zmian i jednostka napędowa została ustawiona poprzecznie, by dokładnie 8 lat później znów wrócić do pierwotnej koncepcji. Powodem było stosowanie tych samych podzespołów co w bratnim Audi (a więc przede wszystkim obniżka kosztów!). Niekończąca się opowieśćW 2005 roku wszystko ma znów "wrócić do normy" i silniki w Passacie będą ustawione poprzecznie. Przyczyna jest dokładnie taka sama jak w 1996 roku, tyle że tym razem o zmniejszenie kosztów zadba Golf V, który podzieli się podzespołami z Passatem. Auto najważniejsze dla Volkswagena z finansowego punktu widzenia - Golf V - zadebiutuje już we wrześniu br. podczas frankfurckiego salonu motoryzacyjnego. Pierwotnie zakładano, że nowy Passat miałby się pojawić kilka miesięcy później, bo w lipcu 2004. Jednak nowy szef Volkswagena Bernd Pischetsrieder chce bardziej oddzielić czasowo premiery dwóch najważniejszych dla koncernu modeli. Szósta generacja Passata ujrzy więc światło dzienne dopiero w kwietniu 2005 roku. Powrót do koncepcji poprzecznego usytuowania silnika pociągnie za sobą wiele konsekwencji:l całkowite techniczne odróżnienie pojazdu od Audi A4 i A6 (mniej wspólnych podzespołów);l układ przeniesienia napędu 4Motion (4x4) będzie oparty na sprzęgle Haldex, a nie jak dotychczas na mechanizmie Torsena (tak jak w quattro);l rezygnacja ze stosowania silników W8 i V6 TDI ze względu na ich budowę;l przy prawie niezmienionych wymiarach zewnętrznych znacznie większe wnętrze i rozstaw osi.Wewnętrzne oznaczenie nowej platformy to PQ46. W oparciu o nią mają powstać trzy różne warianty karoseryjne: - limuzyna (kwiecień 2005);- kombi (czerwiec 2005);- Sharan II (kwiecień 2006). Pod blaszanym płaszczem ukrywają się dyskretne, choć nie do przeoczenia podobieństwa do Golfa. Obydwa modele zasadniczo będą miały identyczne zawieszenie (kolumny resorujące z przodu i 4 wahacze z tyłu) i ten sam zestaw komponentów - nowe, elektrycznie napędzane wspomaganie kierownicy czy bezpośrednią skrzynią biegów DSG. Designersko w kierunku PhaetonaDuże różnice zarysowują się natomiast pod względem designu. Podczas gdy Golf będzie nadal szedł śladem swojego poprzednika, Passat szóstej generacji ma znacznie zmienić się. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego samochodu będzie grill, który wyraźnie odróżni pojazd od Audi i w płynny sposób połączy ze sobą reflektory i wloty powietrza do silnika. Ze względu na ochronę pieszych w przypadku kolizji przód auta jest wydłużony w stosunku do poprzednika i bardziej zaokrąglony. Do elementów rozpoznawczych Passata będą należały także reflektory i tylne światła z charakterystycznym centralnie umieszczonym okrągłym odbłyśnikiem. Nie zabraknie też chromu, który w wyższych wersjach wyposażeniowych będzie stosowany znacznie rozrzutniej. Passat ma ustalać nowe standardy nie tylko w zakresie designu, ale także pod względem wyposażenia. W podstawowej wersji Base, niezależnie od rynku, samochód będzie miał 6 airbagów, ABS, ESP i klimatyzację. Odmiany Comfort i Highline będą oczywiście znacznie "bogatsze".Pierwszeństwo ma wtrysk bezpośredni W przypadku silników benzynowych Volkswagen konsekwentnie stawia na technikę bezpośredniego wtrysku wzbogaconą o turbodoładowanie. Podobnie jak w silnikach Diesla turbina ma zapewnić więcej mocy i momentu obrotowego, oczywiście bez wpływu na żywotność części i stopień szkodliwości spalin. Na początku rynkowego żywota zapowiadany jest tylko jeden silnik FSI z turbodoładowaniem (2.0). W przypadku diesli pojawi się w końcu filtr cząstek stałych, który w odróżnieniu od patentu PSA nie będzie potrzebował dodatków umożliwiających wypalenie sadzy w wysokiej temperaturze. Pierwszą jednostką wyposażoną w filtr będzie nowy, 5-cylindrowy motor TDI. A oto paleta silników Passata:- benzynowe: 1.6 FSI 16V (115 KM/155 Nm); 2.0 FSI 16V (150 KM/200 Nm); 2.0 FSI 16V turbo (180 KM/245 Nm); 3.2 FSI 24V (240 KM/320 Nm); - diesle: 1.9 TDI 8V (100 KM/240 Nm); 2.0 TDI 16V (115 KM/320 Nm); 2.0 TDI 16V (136 KM/320 Nm); 2.5 TDI 20V (185 KM/450 Nm). O ile 5-cylindrowy rzędowy diesel jest pomyślany jako następca V6 TDI, silnik W8 nie będzie miał swojego następcy. Ta nisza rynku zostanie zapełniona przez sportowego Passata R32 z ponadtrzystukonnym silnikiem od Audi, skrzynią DSG i napędem na obie osie.Co jeszcze ciekawego przewiduje Wolfsburg? Jeśli plany nie zmienią się, w 2006 roku zobaczymy Sharana II, który nie będzie już projektowany i produkowany z Fordem Galaxy. Czy w ofercie VW pojawi się w końcu coupé na bazie Passata? Na razie wiadomo, że firma pracuje już nad modelem (o oznaczeniu C1) umiejscowionym pomiędzy luksusowym Phaetonem a popularniejszym Passatem. Ale to już całkiem inna historia...

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: