Przede wszystkim należy kierować się zdrowym rozsądkiem i wskazaniami producenta. W każdej kurtce czy spodniach znajdziecie wszywkę mówiącą jak prać daną odzież. Oczywiście starym sprawdzonym sposobem brudną kurtkę możecie oddać dziewczynie, żonie czy komukolwiek innemu, kto rozszyfruje za Was te „dziwne znaczki” na wszywce. Jeżeli jednak chcecie zrobić to sami, a wszywka z instrukcją dawno została wycięta, zapraszamy do poniższego tekstu, gdzie znajdziecie wszystkie niezbędne wskazówki. O pomoc przy tym artykule poprosiliśmy ekspertów z firmy Seca, którzy podpowiedzieli, co zrobić by rzeczy służyły nam jak najdłużej.

ODZIEŻ SKÓRZANA

Niestety odzież skórzana nie jest dla leniwych. Pranie ulubionego kombinezonu w pralce może nie wyjść mu na dobre. Najlepiej jest zabrać się do zadania z miękkim ręcznikiem w dłoni i ciepłą wodą w zasięgu wzroku. Mocne zabrudzenia można usunąć szczoteczką. Zalecamy też zaopatrzenie się w specjalny środek do prania skór. Kombinezon czy kurtka powinny sobie później spokojnie wyschnąć. Najlepiej rozłożone na jakiejś płaskiej powierzchni. Po wyschnięciu należy zabezpieczyć skórę odpowiednim impregnatem. Ta ostatnia czynność uchroni nasz element motocyklowej garderoby przed blaknięciem, twardnieniem skóry, a w konsekwencji jej pękaniem.

Do czyszczenia skór nie zalecamy używania zwykłych detergentów, w tym mydeł. Lepsze są specjalne środki, które na pewno nie zniszczą powierzchni i nie spowodują niechcianych odbarwień.

W przypadku skór warto też pamiętać, że po jeździe w deszczu, kombinezon, spodnie czy kurtka powinny wyschnąć. Kładzenie ich na grzejniku czy w bezpośrednim pobliżu źródła ciepła nie jest najlepszym pomysłem. Potem ponownie warto zaimpregnować materiał. To pozwoli nam cieszyć się kombinezonem przez długi czas.

Jeżeli kombinezon czy kurtka mają wypinaną podpinkę, to możemy ją spokojnie wrzucić oddzielnie do pralki.

RADA OD SECA

Czy w przypadku konserwacji skóry motocyklowej konieczny jest zakup odpowiednich środków, czy można poradzić sobie „domowymi metodami”?

„Nie zalecałbym stosowania metod domowych przy pielęgnacji jakichkolwiek wyrobów skórzanych, a już z pewnością nie zalecałbym eksperymentów w przypadku odzieży przeznaczonej do jazdy motocyklem. Skóra, z której wykonana jest odzież motocyklowa, poza chronieniem nas, jest wystawiona zarówno na działanie bardzo różnych warunków pogodowych, jak i nieustannie bombardowana jest przez wszelakie owady. Odpowiednio zadbana skóra odwdzięczy się nam z nawiązką. Będzie miękka, przyjemna oraz łatwiej się ją czyści.”

ODZIEŻ TEKSTYLNA

Odzież tekstylna jest stosunkowo łatwa do utrzymania w czystości. Większość używanych obecnie tkanin jest odporna na plamy, a zebrane po drodze owady wystarczy strzepnąć z kurtki. Jeżeli jednak udało nam się poplamić odzież, najpierw potraktujmy ją miękkim ręcznikiem i ciepłą wodą, ewentualnie z dodatkiem delikatnego mydła.

Tekstylia można też prać w pralce. Najpierw jednak należy pamiętać o wyjęciu protektorów, które mogą się po prostu zniszczyć. Większość producentów zaleca, by pranie odbywało się w niskiej temperaturze, najlepiej 30 stopniach. Dzięki temu nie zniszczy się membrana, ani sama kurtka czy spodnie.

Należy pamiętać, by do pralki wrzucać delikatne środki piorące, najlepiej takie z przeznaczeniem właśnie do odzieży motocyklowej. Normalne detergenty mogą być zbyt mocne. Na pewno nie należy używać żadnych płynów do zmiękczania. Mogą one się źle wypłukiwać, wnikać w strukturę materiałów, powodując na przykład zmniejszenie oddychalności tkanin. Wasza ulubiona kurtka źle zniesie też zbyt mocne wirowanie czy suszenie w suszarce. Najbezpieczniej będzie ją wrzucić do pralki na tzw. pranie ręczne lub jakiś najłagodniejszy program. Jeżeli chcecie by odzież długo była w dobrej formie, po praniu po prostu dobrze ją rozwieście i dajcie jej wyschnąć.

Podobnie postępujemy z jeansami motocyklowymi. Wyjmujemy protektory i wrzucamy do pralki, jak każde inne ciuchy tekstylne.

RADA OD SECA

Czy pranie wpłynie niekorzystnie na nieprzemakalność kurtki?

„Nie. Pranie zgodne z zaleceniami producenta nie wpływa niekorzystnie na nieprzemakalność membrany, która jest w największym stopniu odpowiedzialna za wodoodporność. Oczywiście, z uwagi na to że membrana to nowoczesne tworzywo sztuczne, nie trudno ją zniszczyć stosując zbyt silne środki piorące, zbyt wysoką temperaturę, czy też wirowanie. Pamiętać jednak należy, że zbyt częste pranie może wpłynąć niekorzystnie na nieprzemakalność wierzchniej warstwy kurtki. Poza membraną na nieprzemakalność kurtki ma również wpływ wierzchnia jej warstwa, która jest pierwszą barierą dla deszczu i wiatru. Większość tkanin, z których wykonywana jest odzież posiada od wewnątrz laminowaną cienką warstwę PU (poliuretanu), która to wskutek prania zużywa się nieco szybciej. Oczywiście nie popadajmy w paranoję i pierzmy odzież, tylko róbmy to zgodnie z zaleceniami producenta, ale przede wszystkim delikatnie.”

Czy kurtki z tkaniny mesh można prać tak jak inne tekstylne rzeczy?

„Tak. Kurtki typu Mesh można swobodnie prać tak jak inne rzeczy tekstylne. Zachowujmy się jednak rozważnie i stosujmy do tych samych zasad, czyli używajmy delikatnych detergentów (najlepiej motocyklowych), nie wirujmy, wyciągnijmy protektory itd.”

ODZIEŻ TERMOAKTYWNA

Z nią postępujemy równie delikatnie. Pranie najlepiej wykonać według wskazań producenta. W większości przypadków zalecana jest temperatura maksymalnie do 40 stopni i niestosowanie inwazyjnych środków piorących. Darujcie sobie także wszelkiego rodzaju płyny do zmiękczania. Pamiętajcie też, że odzieży motocyklowej, w tym również termoaktywnej nie należy prasować!

ODZIEŻ SKÓRZANO-TEKSTYLNA

Taka odzież jest najbardziej problematyczna, jeżeli chodzi o konserwację. Oczywiście należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Jeżeli jednak z jakichś względów nie wiemy co zrobić z naszą kurtką, należy działać zgodnie z rozsądkiem. Z racji tego, że to skóra jest bardziej wymagającym materiałem, całość należy traktować właśnie mając przede wszystkim ją na uwadze. Posiadając zatem taką kurtkę musicie zaprzyjaźnić się z delikatną gąbką oraz ciepłą wodą. Ewentualnie ze specjalnymi preparatami do czyszczenia zamszu czy innych podobnych materiałów.

RADA OD SECA:

Co może się stać, jeżeli użyjemy nieodpowiednich środków piorących?

„Jest z pewnością całe spektrum możliwych scenariuszy. Być może mógłby powstać z tego kolejny artykuł. Nie czuję się tu ekspertem w wyliczaniu takich przypadków jednak w odpowiedzi na pytanie można wymienić kilka niepożądanych skutków eksperymentów. Zaczynając od najłagodniejszego obniżenia oddychalności membrany przez zapchanie porów, poprzez niszczący wpływ zbyt silnych detergentów na samą tkaninę wierzchniej warstwy, po różnego rodzaju przebarwienia lub odbarwienia w przypadku użycia silnych środków odplamiających. Nie warto eksperymentować.”

KASKI

Kask należy czyścić miękką gąbką lub, równie delikatnym, ręcznikiem nasączonym wodą. Warto pamiętać o wlotach powietrza, gdyż jeżeli dostanie się tam jakiś owad może to prowadzić do uszkodzenia mechanizmów lub ich blokowania. Szczególną uwagę należy też oczywiście zwrócić na szybkę, bo to przecież przez nią patrzymy. Ewentualne zarysowania, czy pozostawione części owadów znacznie wpływają bowiem na nasze widzenie, a co za tym idzie – na bezpieczeństwo. Wizjer, podobnie jak samą skorupę, należy czyścić najlepiej wodą lub specjalnymi środkami stworzonymi właśnie do tego celu. Należy też uważać na wewnętrzną stronę szybki. Kaski niewyposażone w pin-locka posiadają po wewnętrznej stronie wizjera warstwę zapobiegającą parowaniu. Jej zdrapanie lub zmycie agresywnymi środkami chemicznymi będzie skutkować parowaniem wizjera.

Większość kasków obecnie ma wyjmowane wnętrze, które można prać. Zalecamy jednak pranie ręczne, a jeśli już z pomocą pralki, to koniecznie z zastosowaniem  łagodnego programu. To zapobiegnie ewentualnym zmianom kształtu wkładek. Oczywiście należy używać delikatnych środków piorących. Jeżeli nie możemy jednak wyjąć wnętrza i go uprać, warto wyposażyć się w specjalną piankę piorącą w sprayu do kasków lub użyć gąbki i delikatnego mydła.

RĘKAWICZKI

Skórzane rękawiczki traktujemy tak samo, jak chociażby skórzany kombinezon. Warto jednak szczególnie pamiętać o odpowiedniej impregnacji. Rękawiczki podczas jazdy bardzo pracują. Palce są praktycznie cały czas zgięte, zatem częściej może nam się zdarzyć, że powierzchnia skóry zacznie pękać. Odpowiednia impregnacja na długi czas zdejmie nam ten problem z głowy.

Jeżeli chodzi o rękawiczki tekstylne – możemy je prać tak samo, jak chociażby kurtki. Warto jednak pomęczyć się i wyczyścić je ręcznie, a nie wrzucać do pralki. Pamiętajmy, że z rękawiczek praktycznie nie można wyjąć protektorów.

BUTY MOTOCYKLOWE

W zależności od tego, z czego zrobione jest obuwie, postępujemy analogicznie do sposobu prania jak w przypadku kurtek skórzanych czy tekstylnych. Zewnętrzne plastikowe wzmocnienia w butach czyścimy gąbką lub szczoteczką z mydłem. Wnętrze butów możemy potraktować podobnie jak wnętrze kasku, czyli pianką do czyszczenia.

Utrzymanie odzieży motocyklowej w czystości to nie tylko kwestia estetyczna. Odpowiednia konserwacja wpływa na dłuższą żywotność naszych butów, kurtek czy spodni. Mamy zatem nadzieję, że powyższe porady okażą się dla Was pomocne.