Oczywiście starty w mistrzostwach Świata zwykle pozostają w sferze pięknych snów, ale każdy może zostać posiadaczem sportowego motocykla i zamiast szaleć po niebezpiecznej ulicy może doskonalić swoje umiejętności na treningach doskonalenia jazdy, które odbywają się profesjonalnych torach. W Polsce liderem w organizacji takich imprez na profesjonalnych torach w Czechach, Słowacji i na Węgrzech jest firma GRANDys duo, na której treningach instruktorami są zawodnicy Suzuki GRANDys duo, od lat najlepszego zespołu w naszym kraju.

Jednak zanim wybierzemy się na tor musimy wybrać motocykl. To pytanie zawsze nurtuje przed zakupem swojej nowej miłości. Musimy sobie przecież zawsze postawić kilka pytań, a podstawowe to, czego mi potrzeba. Przecież oprócz weekendowej jazdy na torze będę używał tego motocykla w ruchu ulicznym. Tu przed kupującym rozciąga się wiele możliwości, otwierając katalog mamy do wyboru sportowe motocykle o pojemności od 600 do 1000 ccm, który wybrać? Specjaliści z Suzuki radzą:

GSX-R 600

Nowy model z fabryki z Hamamatsu to rewolucja w segmencie "sześćsetek". Lżejszy i mocniejszy niż konkurencja daje doskonały komfort jazdy na ulicy i niesamowitą wręcz zwinność po ciasnych zakrętach toru.

Suzuki GSX-R 600 Foto: Onet
Suzuki GSX-R 600

Pojemność skokowa: 599 cm3

Moc maksymalna: 126 KM przy 13500 obr/min

Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Masa własna: 187 kg

Taki motocykl jest wręcz doskonały dla początkujących miłośników sportowych motocykli, ale i dla pań, które kochają szybką jazdę.

GSX-R 1000

Flagowy "potwór" Suzuki, którego pojemność to blisko litr jest doskonałym wyborem dla doświadczonych motocyklistów, którzy świadomie potrafią wykorzystać moc swojego jednośladu. Na rynku jest wiele motocykli w tej kategorii pojemnościowej, ale to Suzuki zbiera najlepsze oceny w testach doświadczonych dziennikarzy przy ocenie przełożenia mocy na walory trakcyjne. Jak potężną bronią jest Suzuki GSX-R 1000 udowadnia od lat zespół Suzuki GRANDys duo w mistrzostwach Polski seryjnie wygrywając tytuły w klasyfikacjach dla zawodników, producentów i zespołowo oraz SERT, który jest bezkonkurencyjny w wyścigach długodystansowych.

GSX-R 1000 Foto: Onet
GSX-R 1000

Pojemność skokowa: 999 cm3

Moc maksymalna: 185 KM / 11500 obr/min (bez doładowania SRAD)

Skrzynia biegów: 6-stopniowa

Masa własna: 203 kg

Suzuki, jako jedyny gracz na polski rynku proponuje też drogę pośrednią. Boisz się, że litr "urwie" ci ręce, a "600" jest za słabe? Japończycy mają rozwiązanie dające kompromis, czyli GSX-R 750. Ten model jest wręcz legendarny, ponieważ jego historia liczy sobie już ponad ćwierć wieku i gdy powstawał był rewolucją w segmencie motocykli sportowych. Dziś, gdy inni wybierają czarne (1000ccm) albo białe (600ccm) Suzuki kultywuje tradycję i ma w swojej ofercie tęczową paletę barw w postaci GSX-R 750. Motocykl prowadzi się jak "600" i większą moc, ale jednak nie tak drastyczną, jak "1000". Idealny kompromis. "Mniejsza" wersja dysponuje mocą 150 KM i momentem obrotowym 86,3 Nm przy 11200 obr/min. Jest też lżejsza o 13 kg.

Jest jeszcze jedno ale…

Gdy już znajdziesz swój ukochany motocykl i postanowisz częściej pojawiać się na torze, możesz, a nawet powinieneś przezbroić go na rasową wyścigówkę. Każdy upadek to koszta, a zniszczone części wyścigowe to jednak oszczędność w porównaniu z tymi oryginalnymi, o walorach praktycznych już nie wspominając. Podstawowa to zmiana owiewek na wyścigowe, które są pozbawione świateł i tylnej kanapy. Koszt zestawu to około 1700 złotych. Warto też zainwestować w układ wydechowy, a przynajmniej w końcówkę. Taki element renomowanej firmy Akrapovic to 2500 PLN. Ponieważ tor wyścigowe różnią się od siebie konfiguracją zakrętów i długością prostych często zachodzi potrzeba wymiany zębatek. Pełny zestaw napędowy firmy Afam, czyli zębatki i łańcuch to 930 złotych. Motocykle seryjnie wyposażone są w gumowe przewody hamulcowe i podczas agresywnej jazdy mają tendencję do "puchnięcia", dlatego dla własnego bezpieczeństwa i komfortu jazdy nawet na drodze warto je wymienić na takie w oplocie stalowym. Koszt takiego zestawu to jakieś 430 złotych. Dla poprawienia pozycji na motocyklu warto też zainwestować w kitowe podnóżki. Zestaw firmy PP Tuning kosztuje około 1400 PLN. Upadki na torze zdarzają się niestety i żeby zminimalizować straty możemy założyć na motocykl Crashpady. Produkt japońskiej firmy Yoshimura to tylko 215 złotych, a w przypadku upadku mogą uratować kilka złotych.

Gdy już pokochamy tor na całego i zechcemy zrobić z naszego motocykla Supersporta możliwość wydawania pieniędzy staje się wręcz nieograniczona. Możemy wymienić tylne zawieszenie na takie z regulacją hydrauliczną za tysiąc Euro, zafundować sobie lekkie koła Marchesini za 13000 złotych czy pełen układ wydechowy za ponad 5000 złotych. Do tego pompa hamulcowa Brembo za trochę ponad 1000 PLN, zaciski tej samej firmy za prawie 4000 i sportowe klocki za jedyne 600 złotych. Wtedy inwestycja w sportowy rolgaz Active za 540 złotych to już drobne.