Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje kasków motocyklowych: otwarte i zamknięte.

Kask otwarty (jet)

Kask Shoei J.O.
Kask Shoei J.O.

Swoją budową, jak wskazuje nazwa, pozostawia odkrytą część twarzową. Kaski te stosuje się głównie do jazdy na klasycznych motocyklach, a także chopperach i cruiserach. Kaski otwarte występują w wersjach z ochroną oczu (szybami) jak i bez. Choć przepisy tego nie regulują, warto zadbać o odpowiednią ochronę oczu. Nieczystości, piach, owady mogą oślepić kierowcę i doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji. Kaski te niezbyt dobrze sprawdzają się na szybszych motocyklach.

Kask zamknięty

Kask Shark Skwal
Kask Shark Skwal

Jego budowa daje dodatkową ochronę dla szczęki. Ze względu na budowę są one o wiele bardziej bezpieczne od kasków otwartych i stosuje się je do jazdy na szybszych motocyklach oraz w sporcie.

Ze względu na przeznaczenie wśród kasków wyróżniamy:

Kaski integralne (full face)

Shoei GT-Air
Shoei GT-Air

Kaski w których skorupa zintegrowana jest ze szczęką. Kaski te wyposażone są w szybę, a czasami także w dodatkową, opuszczaną blendę przeciwsłoneczną.

Kaski z otwieraną szczęką (flip-up), zwane też szczękowymi)

Kask BMW System 6 Evo
Kask BMW System 6 Evo

To kaski, w których szczęka jest zamontowana wahliwie w stosunku do skorupy. Ich niezaprzeczalnym atutem jest łatwiejsze zakładanie. Kaski te są szczególnie lubiane prze okularników, ponieważ umożliwiają łatwiejsze funkcjonowanie motocyklisty w okularach.

Kaski modularne (crossover)

Kask Nolan N44
Kask Nolan N44

To odmiana kasków szczękowych, w których szczękę możemy odłączyć, uzyskując w ten sposób kask otwarty.

Kaski enduro/cross

Kask O'neal Seria 2
Kask O'neal Seria 2

Ich głównym wyróżnikiem jest daszek chroniący przed uderzeniami piachu i kamieni spod koła motocykla jadącego przed nami lub do zasłaniania się przed gałęziami podczas jazdy w zaroślach, gdyż kaski te nie mają szyby. Do jazdy w nich niezbędne są gogle. Kaski te stosowane są głównie w sporcie terenowym. Istnieje kilka modeli wyposażonych w szybę, ale przeznaczone są one do jazdy w lżejszym terenie na dużych i ciężkich turystycznych enduro i mają więcej wspólnego z kaskami integralnymi.

Jak dobrać kask?

Prawidłowy dobór kasku jest bardzo ważny, ponieważ chroni on najdelikatniejszą i zarazem najbardziej potrzebną część naszego ciała - głowę. Odpowiedni kask zapewni komfort podczas podróży, który przekłada się na koncentrację i radość z jazdy. Dlatego też zanim pojawimy się w sklepie, zmierzmy obwód głowy. Na tej podstawie rozpoczniemy dobór skorupy.

Nie dajmy jednak się zmylić. Jeśli z wyników pomiaru wychodzi, że powinniśmy nosić M, a spośród kasków konkretnego producenta lepiej pasuje nam S, to wybierzmy eskę. Może się również zdarzyć, że w ofercie wybranej marki nie znajdziemy nic dla siebie. Jeden rozmiar będzie uciskał, a większy będzie latał na głowie. Istnieją oczywiście domowe sposoby customizacji kasku, jak np. zgniatanie wyściółki łyżką, ale my je bezwzględnie odradzamy jako obniżające bezpieczeństwo. Lepiej wtedy poszukać odpowiedniego, wygodnego modelu innej marki.

Dla okularników

Kask Shark Skwal
Kask Shark Skwal

Coraz częściej na kaskach poszczególnych producentów znajdziemy informację, że są one przyjazne ludziom noszącym okulary. Fakt, że kask ma wyściółkę umożliwiającą sprawne poprowadzenie zauszników, nie oznacza jednak, że będziemy się czuli komfortowo. Zdarza się, że ucisk może występować w zupełnie innym miejscu, niż wymyślił to producent. Miałem okazję testować kaski, w których blenda jest umieszczona tak blisko oczu, że nie mogłem jej opuścić, mając na nosie okulary.

Nasza rada: zawsze przymierzajmy kask w okularach, w których później będziemy jeździli.

Pochodźmy też w kasku co najmniej kilka minut, zanim zdecydujemy się na zakup. Dopiero wówczas stwierdzimy, czy dana skorupa jest odpowiednia i nie powoduje żadnych ucisków.

Normy bezpieczeństwa

Zwracajmy szczególną uwagę na bezpieczeństwo, pytając sprzedawcę, jakie normy spełnia dany model. Pamiętajmy jednak, że cena kasku nie zawsze idzie w parze ze standardami bezpieczeństwa. Często kaski ze średniej półki cenowej spełniają te same normy, co te z najwyższej. Mogą się jednak różnić jakością wykonania, opcjami wyposażenia, np. mieć blendę lub wizjer fotochromatyczny, lepszy systemem wentylacji czy inne gadżety, jak choćby wysuwany kołnierz zabezpieczający szyję przed deszczem i wiatrem – co wpływa na wyższą cenę.

Źle dobrany kask to nie tylko niższy poziom bezpieczeństwa, lecz także komfortu, co wpływa na nasze samopoczucie, dekoncentruje, a tym samym obniża naszą zdolność do prowadzenia jednośladu.

Własny kask od początku

Czy warto już przed szkoleniem zaopatrzyć się w kask, którego docelowo będziemy chcieli używać? Wiele ośrodków szkolenia kierowców dysponuje kaskami dla kursantów, możemy więc skorzystać z takiej opcji. Jednak lepszym wyjściem jest zakup własnego kasku właśnie ze względu na to, o czym pisaliśmy wyżej, czyli dobre dopasowanie do głowy, komfort i bezpieczeństwo.

Drugą kwestią jest higiena. Oczywiście zakładając przechodni kask możemy pod niego włożyć kominiarkę, lecz nie jest to idealne rozwiązanie. Mając własny kask mamy pełną kontrolę nad higieną. To wszystko składa się na komfort psychiczny, który jest istotny podczas jazdy oraz na bezpieczeństwo, ponieważ nowy kask renomowanego producenta zachowa się lepiej niż przechodzony kask niewiadomego pochodzenia.

6 porad, jak kupować kask

  1. Wybierz kask odpowiedni do twojego motocykla. Kask otwarty pasuje najbardziej do motocykli klasycznych, chopperów czy skuterów. Kask zamknięty – do szybszych i sportowych maszyn, ale możemy go założyć i na skuter.
  2. Wybierz kask dopasowany do twojej głowy. Przymierzaj różne modele, aż trafisz na ten najbardziej odpowiedni.
  3. Jeśli nosisz okulary, do przymiarki weź te oprawki, w których będziesz jeździł.
  4. Pytaj sprzedawcę o normy bezpieczeństwa, jakie spełnia wybrany model.
  5. Jeśli masz ograniczony budżet, postaw na bezpieczeństwo, a nie na bajery. Pamiętaj jednak, że wyposażenie kasku w takie elementy jak blenda przeciwsłoneczna czy możliwość montażu pilocka, zapobiegającego parowaniu wizjera – też wpływa na komfort, koncentrację i bezpieczeństwo.
  6. Jeśli poważnie myślisz o jeździe motocyklem, kup kask przed rozpoczęciem kursu.