O bezpieczeństwo kierowcy samochodu dbają pasy bezpieczeństwa, strefy kontrolowanego zgniotu, połacie blachy, tworzyw sztucznych, szkła i coraz częściej liczne poduszki powietrzne. W przypadku kolizji motocyklista jest w znacznie gorszym położeniu. Zazwyczaj o jego bezpieczeństwie decydują akcesoria, które sam skompletuje i o których założeniu nie zapomni, wyjeżdżając z garażu…

Polskie prawo jest w tej kwestii mało restrykcyjne - ustawodawcy obligują użytkowników jednośladów jedynie do używania kasków. Pozostała część odzieży jest dowolna. Czy w związku z tym warto rezygnować z solidnych kurtek, spodni, rękawic, butów i różnego rodzaju ochraniaczy? Statystyki nie pozostawiają cienia wątpliwości. Od odpowiedniej odzieży może zależeć nasze zdrowie i życie.

Jak dobrać właściwą odzież motocyklową? Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na dopasowanie rozmiaru. Zbyt luźna kurtka lub spodnie mogą nie spełnić poprawnie swojej roli ochronnej. Wzmocnienia i ochraniacze zostały wszyte w konkretnych miejscach - możliwość ich niekontrolowanego przemieszczania motocyklista może przypłacić zdrowiem.

Kupując kurtkę lub spodnie warto zwrócić uwagę, czy są wyposażone w ochraniacze kręgosłupa, piszczeli, kolan, łokci i przedramion. Wskazana jest również obecność "oddychającej" warstwy oraz wypinanego ocieplenia, które podnoszą komfort jazdy. Wiele organizacji motocyklowych zaleca kupowanie odzieży w kolorach dobrze widocznych dla innych uczestników ruchu, ewentualnie wyposażonych w odblaskowe wstawki, które w świetle reflektorów po zmroku stają się widoczne z odległości kilkuset metrów.

Warto pamiętać, że odzież przydaje się nie tylko w krytycznych sytuacjach. Solidne kurtki i spodnie chronią przed przewianiem i przemoknięciem podczas jazdy w trudnych warunkach. Gruba tkanina stanowi także ochronę przed obiektami pryskającymi spod kół innych pojazdów.

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Motocykli ACEM zleciło przeprowadzenie analizy skutków wypadków oraz wpływu odzieży na bezpieczeństwo motocyklistów. Dane z 921 wypadków gromadzono przez trzy lata. Wyniki jednoznacznie wskazują, że odpowiedni strój wyraźnie redukuje ryzyko odniesienia obrażeń.

Kodeks Drogowy informuje, że kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. Szczegółowe parametry są opisane w wielostronicowych dokumentach - zarówno polskich, jak i unijnych.

Nawet najlepszy kask nie spełni właściwie swojej roli, jeżeli jego rozmiar nie zostanie dobrze dobrany do wielkości głowy motocyklisty. Równie ważne jest odpowiednie zapięcie kasku. Raport European Safer Urban Motorcycling informuje, że w 20 proc. wypadków kask spadł z głowy motocyklisty! Stąd już tylko krótka droga do tragedii - Światowa Organizacja Zdrowia oszacowała, że kaski o połowę zmniejszają ryzyko odniesienia śmiertelnych obrażeń.

Kaski są projektowane w sposób gwarantujący optymalne pochłanianie i rozpraszanie energii uderzenia. Wbrew obiegowym opiniom pęknięcie kasku podczas wypadku nie musi oznaczać jego wady konstrukcyjnej - jeżeli ograniczyło przeciążenie działające na głowę kierowcy, było jak najbardziej pożądane. Struktura kasku tylko raz poprawnie pochłonie siłę uderzenia. Niestety można do nich zaliczyć także upadki kasku z kanapy lub lusterka motocykla. Po takim incydencie motocykliści przykładający wagę do bezpieczeństwa często biorą pod uwagę zakup nowego kasku. Warto o tym pamiętać podczas wertowania ofert z używanymi akcesoriami. Proces starzenia się tworzyw sztucznych sprawia, że także kaski, których wiek przekroczył pięć lat mogą nie zagwarantować maksymalnego bezpieczeństwa.

Przez lata za wyznacznik jakości kasku uchodziła jego marka i cena. W 2007 roku testy uderzeniowe kasków zaczęła przeprowadzać organizacja SHARP, która powstała z inicjatywy brytyjskiego ministerstwa transportu. Laboratoryjna praktyka wykazała, że wiele kasków uchodzących za produkt ze średniej półki doskonale chroni głowę przed skutkami uderzenia.

SHARP - czarna lista kasków