Auto Świat Wiadomości Motocykle Na co uważać podczas zakupu wymarzonej 125′tki?

Na co uważać podczas zakupu wymarzonej 125′tki?

Autor Marcin Wolski
Marcin Wolski

Na aukcjach internetowych aż roi się od ogłoszeń z używanymi jednośladami o pojemności do 125 ccm. Wielu sprzedawców zachęca potencjalnych klientów, wypisując w nagłówkach aukcji informacje, że danym pojazdem możemy poruszać się z prawem jazdy na kategorię B.

Gilera na torze
Materiały prasowe
Gilera na torze

Niestety wiele jednośladów o pojemności do 125 ccm nie spełnia wymogów nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Pamiętajmy, że pojemność to jedno, a moc maksymalna drugie.

Według ustawy, aby prowadzić motocykl 125 ccm na kategorię B, nie może on posiadać większej mocy niż 11 kW oraz współczynnika masy do mocy większego niż 0,1 kW/kg.

W odpowiedzi na Wasze pytanie: Czy stosunek mocy do masy dotyczy ciężaru kierowcy, samego pojazdu czy masy całkowitej jednośladu z kierowcą, pasażerem i bagażem?

Informujemy, że: waga kierowcy, pasażerów i bagażu nie ma tutaj żadnego znaczenia. Chodzi tylko o masę własną pojazdu, jaka widnieje w homologacji.

Przeważnie skutery i motocykle z silnikiem dwusuwowym (2T) parametrami wychodzą ponad powyżej opisane normy. Warto zatem sprawdzić przed zakupem pojazdu czy w dowodzie rejestracyjnym znajduje się zapis mówiący, że jednoślad posiada mniej niż 12 kW (pole P.2 – dane silnika). Jeśli ta wartość jest wyższa (choćby o 0.1 kW) zakup takiego egzemplarza i poruszanie się nim po drogach publicznych, a w następstwie spotkanie z kontrolą policji spowoduje, że otrzymacie mandat w wysokości 300 zł za jazdę bez uprawnień danej kategorii.

Pamiętajcie, że w razie kolizji czy wypadku na motocyklu lub skuterze o mocy przekraczającej 11 kW nie zadziała Wasze ubezpieczenie OC i AC. Chyba nikt z Was nie chciałby do końca życia wypłacać odszkodowania osobie, która ucierpiała podczas zdarzenia?

Kupując nowy pojazd w salonie, mamy większą pewność, że producent nas nie oszuka. Natomiast używane egzemplarze Aprilia RS 125, Cagiva Mito 125 oraz inne jednoślady typu enduro/cross często są pozbawione wszelkich blokad i osiągają moc ponad 20-25 kW. Tak się dzieje za sprawą panującego trendu na wymianę cylindra, tłoku, gaźników i innych podzespołów budowy silnika.

Zawsze należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie dać się nabrać naciągaczom. Uważnie zatem przeczytajcie dane techniczne pojazdu, który chcecie kupić, by później móc cieszyć się z jazdy, a nie zastanawiać co zrobić z maszyną, którą nie możecie jeździć z powodu braku uprawnień.

Autor Marcin Wolski
Marcin Wolski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków