Dla wszystkich fanów motocykli, skuterów i quadów pytanie czy warto się pojawić, jest od lat czysto retoryczne. Już po raz czwarty odbędzie się największa w Polsce impreza wystawienniczo motocyklowa. Nawet jeśli nie planujemy zakupu nowego motocykla, zawsze warto zobaczyć co być może tracimy lub uspokoić się, że wybór z lat poprzednich nie był wcale taki zły. Poza tym czeka na nas masa akcesoriów, ubiorów, butów, kasków i wyposażenia dodatkowego. A motocykle? Poniżej prezentujemy zaledwie kilka modeli z wielu na pewno wartych uwagi. Na samej imprezie zobaczymy ich o wiele więcej i co najważniejsze na własne oczy! Zawsze warto sprawdzić czy maszyna poza tym, że świetnie wygląda równie dobrze "leży w rękach".

Zacznijmy od "ikon" znanych od lat. Coś dla zwolenników dyskusji R1 czy Fireblade?

Kultowa R1 Yamahy na pierwszy rzut oka niewiele się zmieniła, ma jednak zapożyczony z wyścigów Moto GP system kontroli trakcji (TCS). W połączeniu z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 998 cm3 zapewnia on doskonałą kontrolę kierującemu, który za pomocą jednego przełącznika może dostosować charakterystykę pracy w zależności od nawierzchni i warunków drogowych.

Jej główna konkurentka Honda CBR1000RR Fireblade dysponuje nową owiewką nadającą jej bardziej agresywny i dynamiczny wygląd. Ciekłokrystaliczny panel instrumentów z lap timerem uzupełniono wskaźnikiem  biegu i obrotomierzem z czterema trybami wyświetlania. Po raz pierwszy w seryjnym motocyklu, zastosowano zaawansowany tylny dwu rurowy amortyzator Showa zapewniający łagodną i precyzyjną reakcję oraz poprawioną trakcję. Przedni widelec Showa "Big Piston" daje lepszą przyczepność przedniej opony, a także doskonałą stabilnością podczas hamowania.

Podobnie znane już BMW S 1000 RR przeszło zmiany niewielkie, choć znaczące. Zmodyfikowano m. in. charakterystykę krzywej mocy i momentu obrotowego oraz geometrię ramy. Delikatne retusze stylistyczne w dużym stopniu poprawiły aerodynamikę. Zastosowano wyścigowy układ ABS z takimi funkcjami jak np. cztery tryby, dwa do jazdy drogowej i dwa - Race i Slick - do sportowej jazdy na torze wyścigowym. Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) uniemożliwia uślizg tylnego koła. Nowością w tej klasie motocykli są podgrzewane manetki.

Silną reprezentacje odnajdziemy w dużych skuterach, choćby tak znanych jak Yamaha TMAX wyglądająca jak maxi skuter, a jeżdżąca jak rasowy motocykl - takie właśnie założenia przyjęli konstruktorzy Kanciasty i agresywny design podkreśla sportowy charakter. Ewolucja nowego TMAX-a obejmuje również nową jednostkę napędową o pojemności 530 cm3 oraz przeniesienie napędu pasem napędowym, będące pierwszym tego typu rozwiązaniem na rynku.

Konkurencję stanowić będą z pewnością skutery Hondy, a także nowe maxi-skutery BMW C 600 Sport oraz BMW C 650 GT. Oba modele napędza ten sam, dynamiczny silnik o pojemności 647 cm3 i mocy 60 KM (44 kW). Najnowocześniejszy w tej klasie system ABS, opcjonalne LED -owe światła do jazdy dziennej. Dodatkowo zastosowano takie rozwiązania jak system powiększania powierzchni bagażowej - Flex Case czy hamulec postojowy zintegrowany z podpórką boczną oraz... kolekcja odzieży desygnowanej specjalnie dla użytkowników tych skuterów.

Warto zwrócić uwagę na powstawanie nowej klasy jednośladów, oscylujących między motocyklem a skuterem. Ciekawostką będzie Honda Integra, która dzięki zamontowaniu silnika i układu przeniesienia napędu w sztywnej, stalowej ramie, prowadzi się jak klasyczny motocykl. Wyposażona została w wysokiej klasy zawieszenie, C-ABS oraz duże, 17-calowe koła, z szerokimi oponami, a także automatyczną skrzynię biegów.

Tym, którzy wolą wyprawy w teren polecić można odnowioną Yamahę WR450 F, łączącą osiągi maszyny klasy 450 ccm z poręcznością prowadzenia małej 250. Nowy układ wtrysku paliwa w połączeniu z 5 -zaworowym silnikiem  zapewnia dobre przyspieszenie i liniowe oddawanie mocy. Wszystko uzupełnione o nową aluminiową ramę. W ofercie jest także zestaw Yamaha Competition, który na zamkniętych torach przemieni Yamahę w jeszcze ostrzejszą maszynę.

Ciekawie zapowiada się BMW G 650 GS Sertao nazwą nawiązujące do płaskowyżu położonego w północno-wschodniej Brazylii gdzie odbywa się część Rajdu Dakar - ma to podkreślić terenowy charakter motocykla. Napędzany jest dobrze znanym, jednocylindrowym silnikiem o mocy 48 KM (35 kW). Dzięki powiększeniu (w stosunku do G 650 GS) przedniego koła do 21" jeszcze lepiej sprawuje się w trudnym terenie.

Po sukcesie Tigera 800, Triumph poszedł za ciosem prezentując całkiem nową konstrukcję w segmencie, w którym jeszcze Anglików z Hinckley nie było. Tiger Explorer 1200 to największy motocykl z rodziny turystycznych enduro. Posiada całkowicie nowy, prawie 140 konny silnik dostarczający 122 Nm momentu obrotowego, z kontrolą  trakcji, ABS i tempomatem.

Z podobnych litrażowo maszyn zostanie zaprezentowany Crosstourer Hondy z silnikiem w układzie V4. Pojawił się po raz pierwszy jako koncept w 2010 roku. Dzięki silnikowi o pojemności 1200 cm3, niespotykanej stylistyce, zawieszeniu o dużym skoku, komfortowej, wyprostowanej pozycji za kierownicą jak i systemowi kontroli trakcji, C-ABS, czy też opcjonalnej przekładni dwusprzęgłowej, jest bardzo wszechstronnym modelem. Ciekawie zapowiada się Honda NC700X - typu Crossover, łącząca duże skoki zawieszenia i pozycję kierowcy typową dla pojazdów segmentu Adventure, ze świetną stabilnością, niezawodnymi hamulcami i osiągami, znanymi jedynie ze sprzętów szosowych. Wyposażona w takie ciekawostki jak np. schowek na kask w miejscu zbiornika paliwa, czy również opcjonalną dwusprzęgłową przekładnię.

Nie zabraknie świetnych maszyn KTM, zarówno przeznaczonych na bezdroża jak i typowo szosowych modeli. KTM Freeride 350 to łączące w sobie ekstremalnie łatwe prowadzenie oraz wyjątkową ergonomię enduro. Dzięki wadze wynoszącej tylko 99,5 kg zawodnik ma zawsze pełną kontrolę, nawet na najtrudniejszych trasach. Jednocylindrowe KTM 690 Duke znane z precyzyjnego silnika i podwozia wykonanego z niezawodnych komponentów zamienia każdą podróż w nieporównywalne i niezapomniane doświadczenie. Zapewne dlatego przygotowano dużo mniejszego Duke 200 - czyli wagę piórkową z zaskakującą ilością mocy oraz pierwszorzędnymi hamulcami. Wyposażony został w nowy jednocylindrowy czterosuw z wtryskiem, sześciobiegową skrzynią i niskim zużyciem paliwa.

Zwolenników ""okomotyw drogowych" zadowoli zapewne Gold Wing 2012 wyposażony w nową generację urządzeń elektronicznych. Interfejs z 6 dodatkowymi głośnikami pozwoli bez problemu połączyć się z urządzeniami typu iPod, iPhone czy pendrive USB. Coś dla fanów motocykli i gadgetów zarazem!

Prawdziwą ciekawostką będzie Rocket Custom przygotowany na 110-lecie marki Triumph - niekonwencjonalna maszyna wybiegająca poza ramy, w których dotychczas postrzegano giganta z Hinckley. Intrygująca nazwa kryje w sobie moc niedostępną dla fabrycznych sprzętów. Turbo Rocket to custom zbudowany w Polsce dla uczczenia 110 - lecia marki Triumph. Maszyna została zbudowana na bazie Rocketa III Classic lecz bardziej przypomina dużego nakeda z elementami sportowymi. Wyposażona we wtrysk Nitro z mocą oscylującą w okolicach 200 KM i ok. 250 Nm momentu obrotowego robi wrażenie!

Pojawi się też ikona street fighterów w nowej odsłonie. Znany i doceniany naked - Triumph Speed Triple, doczekał się ekskluzywnej wersji. Speed Triple R dysponuje wszystkimi atutami "klasycznego" Speeda. Mając na uwadze najbardziej wymagających motocyklistów, zaopatrzony został w najwyższej klasy zawieszenie Ohlins, hamulce Brembo z zaciskami typu monoblock wprost z torów wyścigowych. Lekkie felgi z kutego aluminium, opcjonalny ABS i szczegóły nadające wyjątkowego, ekskluzywnego wyglądu dopełniają całości wizerunku Triumpha Speed Triple R.

W poszukiwaniu innych "egzotycznych" maszyn nie sposób pominąć Ducati. Jedną z maszyn będzie  Streetfighter 848 łączący w sobie całą technologię i charakter silnika 848 Testastretta 11° z doskonale zestrojonym podwoziem. Szybki i agresywny, jednak zastosowanie w nim mniejszego silnika z łagodniejszym przyrostem mocy i momentu obrotowego, świetnej ergonomii i kontroli trakcji daje pojazd, który zyska sobie wielu zwolenników. Design Streetfightera nawiązuje w prostej linii do większego brata. Nie ma się co dziwić, gdyż Streetfighter 1098, już podczas swojego debiutu w Mediolanie w 2008 roku, bezapelacyjnie zyskał tytuł "najpiękniejszego motocykla wystawy". Ten motocykl zobaczmy również na stoisku magazynu "Top Gear" gdzie będzie można również spotkać się i porozmawiać z redaktorami tego pisma.

Mówiąc o zupełnych nowościach nie sposób pominąć obecności Harleya- Davidsona po raz pierwszy od lat prezentującego się na imprezie targowej w Polsce!

Oczywiście nie zabraknie skuterów wielu marek. Podobnie jak bardzo popularnych quadów. Pojawi się znany can-am ze swoimi trójkołowymi Spyderami i czterokołowcami. Nie zabraknie znanego od lat Rometa z małolitrażowymi motocyklami i skuterami. W tej klasie bogatą ofertę przygotowała również firma Diabolini.

Zauważalne są powroty niektórych marek jak Hyosung. Ciekawostką też będzie znana przed laty marka M1NSK z Białorusi.

To tylko mały wycinek tego co zobaczymy na tegorocznej "Ogólnopolskiej Wystawie Motocykli i Skuterów" Dodatkowo przygotowano pokazy na scenie odzieży motocyklowej, co oczywiste, ale i... pokazy bielizny!

Będzie można podziwiać także pokazy Capoeiry jak i zupełną nowość - taniec na szarfie, który wykonuje akrobatka wspinająca się na szarfę o długości 10 metrów. Zatrzymuje się na dużej wysokości wykonując akrobatyczne kontorsje w powietrzu oraz gwałtowne spady kręcąc się wokół własnej osi i dynamiczne salta - na wiszącym materiale. Choreografia niespokojna, żywiołowa, popisowa i pełna wigoru w dodatku bez asekuracji co podnosi adrenalinę! I o to właśnie chodzi!

Zapraszamy w dniach 2-4 marca 2012 do hal MT Polska przy ulicy Marsa 56 na 3 przepełnione adrenaliną dni! Wszystkie informacje oraz prezentacje poszczególnych marek można znaleźć na stronach www.wystawa-motocykli.pl

Godziny otwarcia hal dla gości odwiedzających targi:

Piątek

2 marca 2012 roku

12.00 - 20.00

Sobota

3 marca 2012 roku

10.00 - 18.00

Niedziela

4 marca 2012 roku

10.00 - 18.00

Bilety na targi można nabyć bezpośrednio w kasach targowych. Kasy targowe nie obsługują kart płatniczych, na terenie hali MT Polska znajduje się bankomat Pekao SA. Koszt biletu normalnego - 25 zł, koszt biletu ulgowego - 15 zł. Bilet ulgowy przysługuje dzieciom do lat 10 za okazaniem legitymacji szkolnej

Zakupiony bilet jest ważny na jeden dzień. Istnieje możliwość wielokrotnego wychodzenia i wchodzenia na targi w dniu, w którym zakupiono bilet za okazaniem pieczątki, którą można otrzymać przy wyjściu.