Wbrew pozorom wybór motocykla to bardzo trudna decyzja. Jeśli macie doświadczenie w poruszaniu się jednośladem, sytuacja nie jest dramatyczna, jeśli jednak jesteście kompletnymi „świeżakami”, możecie błędny wybór przypłacić zdrowiem lub raz na zawsze zrazić się do motocykli.

Dobry wybór to wiele radości i szansa na bezpieczne wejście w świat jednośladów. Na razie skoncentrujmy się na typach pojazdów, które w zależności od posiadanych przez Was uprawnień będą różniły się mocą i osiągami.

Pierwszy motocykl – mała pojemność

Rada: zacznijcie od możliwie najmniejszych pojemności. Są łatwiejsze w prowadzeniu, bardziej przewidywalne, istnieje mniejsza szansa, że Was zaskoczą niekontrolowanym oddawaniem mocy, a przede wszystkim dużo, dużo szybciej zbliżycie się do ich limitów. W perspektywie - szybciej nauczycie się dobrze jeździć, stopniując dawkę mocy, niż jeżdżąc przez kilka sezonów zachowawczo motocyklem o większej pojemności.

Sam zaczynałem od dużych japończyków i przez kilka sezonów zakręty pokonywałem na „kwadratowo”, bojąc się odchylić o kilka stopni od pionu. Ale do rzeczy.

Motocykl czy skuter?

Skuter ma mnóstwo zalet: jest poręczny, w większości przypadków ma bagażnik na kask, zapewnia niezłą ochronę przed deszczem, w mieście przeciśnie się w korku, a automatyczna skrzynia biegów pozwoli adeptowi sztuki jazdy jednośladem skoncentrować się na sytuacji na drodze, a nie na zmianach biegów.

Skuter Honda Forza 125
Skuter Honda Forza 125

Skuter ma też kilka wad: przede wszystkim prowadzi się gorzej od większości motocykli. Osiągi są znacznie skromniejsze, a w trasie, za sprawą mniejszych kół oraz osłon będzie znacznie bardziej wrażliwy na podmuchy wiatru czy nierówności drogi niż motocykl.

W moim odczuciu, pokonywanie dłuższych odcinków oraz fragmentów górskich będzie dużo łatwiejsze na jakimkolwiek motocyklu. Motocykle często mają bardziej wydajne układy hamulcowe, co ma wpływ na bezpieczeństwo.

Skuter jest za to fenomenalnym rozwiązaniem użytkowym, jeśli często poruszacie się po mieście w różnych warunkach pogodowych.

Niezbędne definicje

Motocykl: pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 ccm, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy. Określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.

Motorower: jednośladowy lub dwuśladowy pojazd posiadający dwa, trzy lub cztery koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 ccm lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW (5,44 KM), którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (według polskiej definicji z Prawa o ruchu drogowym[1]; w niektórych krajach dopuszczona jest większa szybkość).

Skuter: (ang. scooter) to lekki, obudowany motorower lub motocykl, który prowadzi się bez obejmowania go nogami, z silnikiem i zbiornikiem paliwa najczęściej umieszczonymi pod kanapą. Skutery charakteryzują też stałe osłony nóg, obniżona rama ułatwiająca wsiadanie (przekrok), a zamiast podnóżków podesty dające oparcie całej stopie. Skuter jest określeniem rodzaju konstrukcji. Wśród skuterów możemy wyróżnić zarówno motorowery (do 50 ccm) jak i motocykle (powyżej 50 ccm).