Sokoły to polskie motocykle produkowane w latach 1934-1939 w Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż) w Warszawie oraz w latach 1947-1950 w Państwowych Zakładach Samochodowych nr 2 w Warszawie (tylko Sokół 125).

Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy dla oznaczenia motocykla turystycznegoSokół 600 RT, następnie w 1936 nazwano tak produkowany już ciężki motocykl CWS M111. Motocykle Sokół 1000 i 600 były najbardziej znanymi polskimi motocyklami przed wojną, stanowiły etatowe wyposażenie wojska. Tuż przed wojną wprowadzono jeszcze model Sokół 200, wyprodukowany w nielicznej serii.

Nowy Sokół Foto: Onet
Nowy Sokół

Jak dowiedzieliśmy się w rozmowie z przedstawicielami firmy: Nowy "Sokół" będzie bazował na przedwojennej konstrukcji "Sokoła 1000".  W przyszłości zamierzamy produkować dwa modele: "Sokół 1800" o mocy od 120 do 180 KM oraz mniejszy "Sokół 1300" z silnikiem o mocy od 68 do 80 KM. Reaktywacja "Sokoła" rozpocznie się od budowy prototypu "Sokół 1300".

Ciekawostką jest to, że rama ma być dokładną kopią oryginalnego Sokoła, a to oznacza, że będzie "sztywna", czyli bez amortyzacji tylnego koła. Za komfort odpowiadać więc będą sprężyny przy siedzeniu.

Silniki mają być dostarczane przez Amerykańską firmę, ale już wszystkie pozostałe elementy będą produkcji krajowej i tu uwaga - naprawdę krajowej. Nikt nie dopuszcza pomysłu na sprowadzenie "chińszczyzny" i naklejenie jej polskiej marki na zbiorniku.

Nowy Sokół ma być wytwarzany w ilości nie większej niż 30 sztuk rocznie przez osoby doświadczone w ręcznej budowie motocykli. Redakcja osobiście zna dzieła przyszłych budowniczych Sokoła, jesteśmy więc pewni, że ostateczny efekt będzie czymś, czym Polska będzie mogła się chwalić.

Wszystko więc wskazuje na to, ze doczekamy się prawdziwie polskich motocykli! Motocykl ma być produkowany w Polsce i bazować na założeniach technicznych Sokoła 1000. Dokładna cena nowego Sokoła nie jest jeszcze znana, ale już wiadomo, że będzie się kształtować między 150 a 200 tys. złotych.