Zakup nowego motocykla nie należy do tanich przyjemności. Na maszynę renomowanej marki trzeba przygotować przynajmniej 10-15 tysięcy złotych. Kwota wystarczy na motocykl z silnikiem o pojemności 125-250 ccm. Będzie pachniał nowością, jednak lepiej nie liczyć na powalające osiągi.

Osoby poszukujące mocniejszych sprzętów będą zmuszone do wydania 30-40 tysięcy złotych. Górną granicę wyznacza jedynie zasobność portfela. Zainwestowanie ponad 100 tysięcy złotych w dwukołowy pojazd jest bowiem całkowicie wykonalne.

Z powodu znacznych kosztów wiele osób rozpoczyna przygodę z jednośladami od zakupu używanego sprzętu. W przypadku "używek" kilka tysięcy złotych daje spore pole manewru, a 30 tysięcy pozwala na zakup niemal każdego motocykla - bez względu na klasę, markę oraz potencjał silnika.

Gdzie szukać okazji? Bardzo często na myśl przychodzą zachodnie rynki. Skoro płynie z nich strumień używanych samochodów, ich ceny oraz stan muszą być znacznie bardziej atrakcyjne niż w Polsce. W przypadku segmentu motocykli sytuacja wygląda podobnie - importujemy kilkanaście tysięcy maszyn rocznie.

Po przejrzeniu ofert w najpopularniejszych serwisach ogłoszeniowych nierzadko okazuje się jednak, że zakup maszyny w Polsce ostatecznie będzie najtańszych rozwiązaniem. Obecnie ceny jednośladów w Polsce i sąsiednich krajach są dosyć wyrównane. Wszędzie też uda się trafić na okazje, jak również zdecydowanie zawyżone kwoty wywoławcze. Należy pamiętać, że koszt sprowadzenia motocykla powiększą wydatki poniesione w urzędzie skarbowym, jak również na transport, tłumaczenia, ubezpieczenie i rejestrację. W zależności od kosztów transportu wydamy na to 1,5-2,5 tysiąca złotych.

Najlepszym czasem na sprowadzanie używanych motocykli z Unii Europejskiej był 2008 rok. Euro kosztujące poniżej 3,5 złotego sprawiało, że jednoślady były sporo tańsze niż w Polsce - nawet po uwzględnieniu kosztów dodatkowych opłat. Obecnie na okazje warto polować w Polsce.

W wielu przypadkach powód sprzedaży motocykla jest prozaiczny - maszyna nie spełniła oczekiwań właściciela. Czynnik, który odgrywa marginalną rolę przy podejmowaniu decyzji o sprzedaży samochodu, miewa decydujący wpływ na chęć pozbycia się motocykla. Bardzo często dwa kółka stanowią sposób na spędzanie wolnego czasu. Trudno cieszyć się prowadzeniem maszyny, która jest zbyt wolna, za bardzo narowista, niezbyt poręczna, przesadnie wysoka lub za ciężka…

Nie brakuje opinii, że motocykle obecne na polskim rynku to sprzęty, które przeszły w swojej historii poważne wypadki, zostały sprowadzone nad Wisłę i niedbale naprawione. W licznych przypadkach to prawda. Warto jednak pamiętać, że importowane są także jednoślady po mniejszych przejściach, które w krajach zachodniej Europy dosyć wyraźnie tracą na wartości, a część z nich trafiła do Polski dwa lata temu, gdy kurs euro był znacznie niższy.

Wpływ na korzystne ceny motocykli w Polsce ma również stosunkowo krótki sezon oraz wciąż ograniczona liczba motocyklistów. Oba czynniki w połączeniu z dużą podażą używanych jednośladów, które wciąż płyną do kraju szerokim strumieniem, sprawiają, że sprzedaż dwóch kółek nie jest łatwym zadaniem.

Przykładowe ceny

Motocykl Honda CBR 1000RR Suzuki GSX 600 S Yamaha XTZ 660 Tenere
Rocznik 2005 2000 1995
Cena (tys. zł) / przebieg (tys. km) (Polska) 21 / 21 8 / 28 6 / 37
Cena (tys. zł) / przebieg (tys. km) (Niemcy) 24 / 34 9 / 30 6 / 42
Cena (tys. zł) / przebieg (tys. km) (Włochy) 22 / 21 8 / 33 4 / 50
Cena (tys. zł) / przebieg (tys. km) (Wlk. Brytania) 22 / 12 7 / 49 9 / 22