Włoska firma MV Agusta uchodzi za producenta efektownych i dopracowanych od strony technicznej jednośladów. Trzeba zapłacić za nie krocie, jednak chętnych nie brakuje. Korzystny wizerunek marki pomagają budować niezliczone sukcesy w sporcie motorowym.

Najnowsza MV Agusta F4 RR nadaje się do jazdy po torze nawet w całkowicie seryjnym wydaniu. Włosi zapewniają, że debiutant jest najbardziej zaawansowanym motocyklem świata. Rzut oka na dane techniczne wystarczy, by w to uwierzyć.

Sercem maszyny jest litrowy silnik, który przy 13400 obr./min. rozwija imponujące 201 KM. Ogranicznik obrotów interweniuje przy 13700 obr./min. To olbrzymi postęp. Zaledwie pięć lat temu większość "litrów" kręciła się do 10-11 tys. obr./min. Przyrost prędkości obrotowej uzyskano dzięki ograniczeniu masy wirujących elementów oraz zmniejszeniu skoku tłoków do zaledwie 5,09 cm.

Tłoki zostały wykonane ze stopu aerospace RR, natomiast zawory są tytanowe. Tytan w kombinacji z włóknem węglowym posłużył także do przygotowania układu wydechowego. Inżynierowie MV Agusta ograniczyli także tarcie wewnątrz jednostki napędowej oraz zoptymalizowali straty mocy generowane przez osprzęt silnika - m.in. pompę cieczy chłodzącej.

MV Agusta należy do wąskiej grupy wytwórców motocykli, która nie stosuje ogranicznika prędkości maksymalnej do 299 km/h. Mimo doskonałych parametrów nowa maszyna nie przekroczy magicznej bariery 300 km/h. W celu podniesienia dynamiki jazdy zastosowano stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów. Na "szóstce" przy maksymalnych obrotach F4 RR rozwinie 297,6 km/h.

W ofercie znalazła się także zdławiona wersja, która osiąga maksymalnie 249 km/h. Silnik "utemperowanego" motocykla rozwija 100 KM przy 9200 obr./min oraz 89 Nm przy 5800 obr./min. Maksymalne obroty ustalono na poziomie 10800 obr./min. W jakim celu ograniczono moc supermotocykla? Limit 100 KM obowiązuje we Francji, jednak można przypuszczać, że większość nabywców zdecyduje się na zmianę oprogramowania elektroniki sterującej pracą silnika w celu uzyskania pełnej mocy.

Zastosowanie felg z kutego aluminium ograniczyło ciężar F4 RR o kilogram. Niewiele, jednak zmniejszenie mas wirujących korzystnie wpłynęło na właściwości jezdne. Na 17-calowe obręcze trafiło ogumienie w - typowym dla sportowych jednośladów - rozmiarze 120/70 i 190/55.

Kolejnym majstersztykiem jest zawieszenie przygotowane przez firmę Öhlins. Wszechstronna regulacja parametrów jego pracy pozwala na dopasowania podwozia do jazdy po ulicach lub torach wyścigowych. Katalog MV Agusta daje do zrozumienia, że nawet najdoskonalsze można poprawić. Włosi opracowali także pakiety sportowych wydechów i elektroniki, które wycisną z silnika kilka dodatkowych koni.

MV Agusta F4 RR będzie dostępna w czerwonym lub matowo-białym malowaniu. Ceny motocykla nie zostały jeszcze ujawnione, jednak nie należy spodziewać się, że będą niższe niż 70 tys. złotych.