Zwykle dla właścicieli samochodów brzmi to jak świętokradztwo, szczególnie gdy wiąże się z poważnymi przeróbkami samochodu. Można jednak pogodzić dobry dźwięk z oryginalnym wystrojem. Oto przykłady instalacji w Porsche 911 i Volvo Amazon.
Profesjonalna przebudowa nagłośnienia w klasycznym, starym samochodzie nie jest łatwa. Szczególnie gdy auto to oldtimer, któremu coraz bliżej do statusu kolekcjonerskiego rarytasu. Zwykle nie wchodzi w grę typowa przebudowa: instalacja porządnych paneli drzwiowych i przebudowa deski rozdzielczej by zmieścić nowoczesne radio.
Starsze samochody nie były szczególnie przyjazne dla instalatorów audio. W płaskich boczkach trudno zmieścić głośniki wyższej klasy. Ponadto im starsze auto, tym mniejsze szanse na wnękę 1 DIN na standardowe radio. Problemy można jednak rozwiązać w drodze kompromisu: tak by właściciel samochodu był zadowolony a instalator nie poświęcił co najmniej kilku miesięcy na przebudowę.
Głośniki do klasyka
W przypadku głośników pomocą służą zwykle wyspecjalizowane firmy car audio. Wciąż bowiem można znaleźć głośniki w mało popularnych rozmiarach (np. 12 cm stosowane w starszych Mercedesach) a także o ograniczonej głębokości montażu, by kosz nie wystawał z boczka w drzwiach albo z deski rozdzielczej. Dobrym rozwiązaniem są szczególnie głośniki średnioniskotonowe z magnesami neodymowymi. Małe magnesy zajmują niewielką przestrzeń, więc jest duża szansa, że nie zahaczą o szybę lub prowadnicę.
W przypadku subwoofera w klasyku: to wyzwanie głównie dla właściciela. Zwykle mało kto decyduje się na skrzynkę w bagażniku. Propozycją godną rozważenia jest schowanie subwoofera pod fotelem. I wcale nie chodzi o plastikowy szmelc z malutkim głośnikiem. Dzięki modelowaniu z żywicy można stworzyć płaską obudowę dla normalnego głośnika niskotonowego do schowania pod fotelem pasażera. W przypadku większego głośnika: w grę wchodzi miejsce w okolicach tunelu centralnego lub jak w Porsche 911 - przestrzeń na nogi za fotelem pasażera.
Radio do klasyka
Kto szuka radia do klasyka także nie jest na straconej pozycji. Na rynku używanych produktów nie trudno znaleźć klasyczne radia Beckera, Blaupunkta lub Nakamichi. Kosztownym ale bardzo ciekawym rozwiązaniem jest Becker 7948 Mexico z wbudowaną nawigacją. Bardzo ciekawą alternatywą radioodbiornik RetroSound: nowoczesny model o ograniczonej szerokości obudowy z wymiennymi panelami, by dopasować sprzęt do wystroju wnętrza. Radio RetroSound zastosowano w Volvo Amazon, które można obejrzeć w galerii. Do Porsche, które również jest w galerii wybrano nowocześniej stylizowaną jednostkę centralną Pioneera. Która z instalacji jest ciekawsza? Zapraszamy do obejrzenia galerii.