W pierwszej kolejności sprawdziliśmy standardowe nagłośnienie Peugeota 308: system WIP Sound z 6 głośnikami. Już wówczas byliśmy pod wrażeniem postępu jaki dokonał Peugeot w nagłośnieniu: szczególnie w porównaniu do starszych samochodów jak 307 czy 407. A co w przypadku teoretycznie jeszcze lepszej wersji sygnowanej przez renomowaną markę Denon? Wymaga dopłaty aż 2000 zł. Warto?
Co dostaniesz za 2000 zł?Trzy dodatkowe głośniki, cyfrowy wzmacniacz mocy (klasa D) oraz efektowne znaczki na drzwiach. Dwa głośniki w tylnych drzwiach oraz subwoofer w bagażniku. A ściślej pod wykładziną bagażnika w miejscu na koło zapasowe. Kierowca 308 w wersji z nagłośnieniem Denon może zatem poczuć ten sam problem, jaki ma wielu użytkowników samochodów z gazem: brak koła zapasowego. Chyba, że zainwestuje w dodatkowe koło które w pokrowcu będzie leżeć w bagażniku. Co ciekawe Citroen w modelu C4 znalazł kompromis: koło w bagażniku i kompaktowy subwoofer z prawej strony bagażnika.
Sam zestaw multimedialny z ekranem dotykowym (9,7 cala włącznie z dotykową ramką) zasadniczo niczym nie różni się od odmiany z dołączonym Denonem. Użytkownika czeka zatem sporo zabawy z ciekawym zaawansowanym systemem multimedialnym z menu przetłumaczonym na język polski (co wbrew pozorom nie jest takie oczywiste w samochodach konkurencji). Ale czekają również te same problemy z korzystaniem z iPoda, opóźnieniem w reakcji na dotyk ekranu, ograniczeniami w podłączaniu USB czy mało wygodnym dostępem do regulacji audio. O nich szerzej pisaliśmy podczas testu nagłośnienia bez zestawu Denon.
Jak gra Denon?Z pewnością lepiej niż standardowy WIP Sound. To wręcz oczywiste. Niemniej już WIP Sound wystarczy większości użytkowników. Denon zgodnie z oczekiwaniami zapewnia więcej frajdy dla miłośników lepszego, mocniejszego basu. Szkoda jednak, że subwoofer jest poza kontrolą. Niestety nie ma oddzielnej regulacji subwoofera, co dziwi. Najwyraźniej uznano, że większa ingerencja w oprogramowanie multimedialnego radia to dodatkowe koszty.
Słuchanie muzyki w Peugeocie z Denonem jest dużą przyjemnością. To co cieszy szczególnie: zestaw dobrze radzi sobie z różnymi gatunkami muzyki. Nie ma zatem znaczenia czy słuchasz klasyki, jazzu, popu, mocnego rocka czy techno. Wszystko zabrzmi na tyle dobrze, by można było cieszyć się dynamiczną muzyką i czuć przysłowiowe dreszcze na plecach, gdy leci ulubiony kawałek. Brzmienie wokalistów jest dobrze wypełnione: nie ma wrażenia, że gdzieś po drodze między radiem a głośnikami głos stracił połowę swojej siły. Można zatem delektować się szorstkim głosem Chris’a Rea, Diany Krall, Marka Knopflera a równie dobrze gorących hitów na miarę różnych gustów: od Weekendu po Donovana.
Subwoofer dobrze uzupełnia pozostałe głośniki, więc w przypadku wszelkich nagrań, w których jest solidne basowe wypełnienie najłatwiej docenić inwestycję w Denona. Nie trzeba specjalnie sięgać po korekcję dźwięku, by zyskać optymalny efekt. Warto jednak poeksperymentować z charakterystykami dźwięku mającymi wpływ na scenę dźwiękową (w menu ustawienia i efekty). Mogą się kojarzyć z regulacją balansu (lewo/prawo) i faderu (tył/przód), ale po wnikliwym wsłuchaniu się okazuje się, że wnoszą coś więcej: poprawiają odbiór muzycznych detali i niuansów. Lepiej odwzorowują atmosferę miejsc, w których nagrano muzykę (studia nagrań, koncert w hali czy na stadionie, itd.). A jeśli jeszcze dodać bardzo dobre wyciszenie kabiny (konkurenci mogliby się uczyć od Peugeota) okazuje się, że wnętrze nowej 308 jest świetnym miejscem na słuchanie muzyki.
Więcej mocy: 8 kanałowy wzmacniacz w 308Wraz z dodatkowymi głośnikami instalowany jest 8 kanałowy wzmacniacz klasy D. Co to oznacza dla użytkownika? Że korzysta z kompaktowego sprzętu (wzmacniacze klasy D zwykle są znacznie mniejsze od tradycyjnych klasy AB) i technologii, którą chętnie używają zawodnicy rywalizujący w widowiskowych zawodach dBDrag czy ESPL. A w nich liczy się jak najwyższy poziom głośności i jak najwyższa moc. Bez większego generowania ciepła jak w konwencjonalnych wzmacniaczach. Podłoga bagażnika w 308 nie powinna się zatem mocno nagrzewać: nawet latem.
Na poziom głośności w 308 trudno zatem narzekać. Mocy jest także pod dostatkiem. A to ma przynajmniej częściowo przełożenie na dynamikę muzyki. Nie będziecie mieć wrażenia, że muzycy się lenią, tylko grają z werwą. Że instrumentom nie brakuje energii, a każde uderzenie w perkusję dobrze słuchać i równie dobrze czuć. A to oznacza jeszcze więcej przyjemności ze słuchania. Także w tracie jazdy z wyższymi prędkościami, dzięki lepszemu wygłuszeniu kabiny.
Czy warto inwestować w Denona?Tak, ale nie jest to takie łatwe. Zestaw głośników dostępny jest tylko w najdroższej wersji Allure. W tańszych Access i Active: nieosiągalny. Zapewne zatem wielu użytkownikom Peugeotów 308 pozostaje zadowolić się prostszym WIP Sound z 6 głośnikami. Do codziennego słuchania wystarczy. I to na długo.
To nam się podoba- wystarczający poziom mocy wzmacniacza- solidne ale nie natarczywe brzmienie subwoofera- dobry poziom tonów niskich- przystępna cena za zestaw firmowej nawigacji- przyjemne brzmienie przy spokojnym słuchaniu muzyki- dobrze sprawdza się przy różnych gatunkach muzyki- możliwość ładowania akumulatora iPoda poprzez USB- kompatybilność z OGG, FLAC- tuner radiowy i szybkość pracy odbiornika- dopłata do Denona nie jest mocno wygórowana
To nam się nie podoba- tendencje do wyraźnego zwalniania pracy- brak oddzielnej regulacji dla subwoofera- ograniczenia w podłączaniu sprzętu do USB- opóźnienie w reakcji na dotyk ekranu- odtwarzacz CD dostępny za dopłatą- problemy z parowaniem telefonów- pokrycie sieci dróg w Polsce (mapy EU v101.1)- niedopracowany system wyszukiwania nagrań na nośnikach cyfrowych- wybór zestawu z Denonem oznacza rezygnację z koła zapasowego- zestaw Denon dostępny za dopłatą tylko do najdroższej wersji wyposażenia
Oto widok jaki zobaczy kierowca po podniesieniu wykładziny bagażnika w nowym Peugeot 308. Płaska skrzynia basowa zajmuje sporą część wnęki. Trudno się dziwić, że zabrakło miejsca na koło zapasowe.
Wielkość ekranu dotykowego w Peugeocie 308 jest mierzona razem z dotykową ramką. Całość po przekątnej mierzy 9,7 cala. Sam wyświetlacz mierzy 7 cali, czyli tyle ile popularne nieduże tablety. Matryca nie jest dostosowana do trybu multitouch czyli sterowania kilkoma palcami.
Tak jak w zestawie standardowym menu źródeł dźwięku jest takie samo w Peugeocie 308 z nagłośnieniem marki Denon. Jest zatem co podłączać. Szczególnie cieszy dostosowanie do nowych sposobów przesyłania dźwięku jak bezprzewodowo z telefonu poprzez tzw. audio streaming (strumieniowo).
Skrzynia basowa pod wykładziną bagażnika w Peugeocie 308. Wiele wskazuje na to, że zastosowany głośnik jest taki sam jak w zestawach Denona stosowanych w Citroenach C4. A w nich wykorzystywany jest masywny głośnik z układem dwucewkowym. Widoczna obok głośnika specjalna śruba służy do przykręcenia subwoofera do podłogi.
Przy maskownicach głośników wysokotonowych w Peugeot 308 umieszczono logo znanego producenta sprzętu audio. Logo Denon można również zobaczyć na obudowie subwoofera. I mniej znane D+M PSS, czyli firmy wyspecjalizowanej w projektowaniu nagłośnienia do samochodów. Prócz Denona posługuje się ona również tak znanymi markami jak Marantz, McIntosh czy Boston Acoustics.
Połączenie skrzyni basowej z instalacją Peugeota 308. Po ilości przewodów można się domyślać, że w plastikowej obudowie wykorzystano głośnik dwucewkowy.
W tylnych drzwiach Peugeota 308 stosowane są różne głośniki. W tańszych odmianach: model szerokopasmowy. W droższej: zestaw dwudrożny z kopułkami wysokotonowymi 25 mm.
W schowku przed pasażerem zmieszczono gniazdo USB. Dostosowano je do zasilania 1A, więc warto podłączyć taki sprzęt jak iPod, tablet czy inny odtwarzacz o większym zapotrzebowaniu na energię.
Ustawienia audio w Peugeocie 308 z Denonem. Do najmocniejszego grania przyda się korekcja rock. Na co dzień wystarczy jednak ingerencja przy użyciu regulacji tonów niskich i wysokich. W menu efekty: korekcja sceny dźwiękowej przygotowana przez Arkamys. Tryb odpowiedni dla kierowcy jest szczególnie godny uwagi.
Zestawem audio w nowym 308 można także wygodnie sterować przy użyciu pilota w kole kierownicy. Wygodne rozwiązanie z wychylnymi przyciskami stosuje coraz więcej producentów samochodów.